25.10.2019 Ajoneuvot Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää uudesta Volkswagen Golfista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfin 8. sukupolvi on huomattava loikka teknisempää kokemusta kohti. Uusi Volkswagen Golf on aina tapaus. Perheautoa on myyty vuodesta 1974 alkaen peräti 35 miljoonaa kappaletta. Nykyisin Golf tarjoaa myös perusrakenteen, jonka konsernin lähes kaikki poikittaismoottoriset mallit jakavat. Uuden Golfin teknologioiden päälle rakennetaan myös sisarmallit Audi A3, Seat Leon ja Škoda Octavia, ja tulevaisuudessa teknologia leviää kaikkiin MQB-perusrakenteen autoihin aina Tiguaniin ja Passatiin saakka.Uusi Golf paljastettiin Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin alueella.Uusimman kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun jännitystä laski virallisten kuvien vuoto nettiin julkaisupäivänä. Lopputulos vastasi vuotaneita kuvia: uusi Golf säilyttää vahvan sukunäön, siirtäen tutun ilmeen jälleen uudelle vuosikymmenelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta ilmettäUuden keulan ja perän välistä löytää kylkilinjan, jonka pokkaus on nostettu ovenkahvojen korkeudelle. Jokainen peltipinta on uusi, mutta taustalta voi löytää paljon seitsemännen sukupolven Golfin mittasuhteita: peruskori on yhä sama, ja mitoissa nähdään vain millimetrien muutoksia. Tuulilasi on jopa sama osa.Kylkipokkaus kulkee nyt ovenkahvojen läpi C-pilariin asti.Golfia voi silti sanoa hyvällä omatunnolla uudeksi autoksi. Monet pinnan alle jäävät peltiosat on ehkä yhä prässätty samaan muotoon, mutta vuonna 2019 auto on paljon enemmän.Valmistaja puhuu digitaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Golfin sisustan kerrotaan olevan täysin digitaalinen.Täysin digitaaliseksi kutsuttuSisätilat ovat täysin uudet: päähuomion saavat kaksi suurta näyttöä. Perusmitat ovat väistyvästä 7. sukupolvesta tutut.Digitaalimittaristo (10,25") on nyt vakiovaruste perusmallista alkaen, ja sitä voi laajentaa heijastusnäytöllä. Mittaristoa reunustaa samaan muovipaneeliin kätketty keskinäyttö, joka tarjoaa aivan uuden käyttöliittymän. Entistä tablettimaisempi järjestelmä on tuttu muun muassa ID.3-täyssähköautosta, ja se levinnee vähitellen kaikkiin Volkswagen-malleihin. Lyhyellä ensikokeilulla filosofia on ennestään tuttu, joten pulaan volkkarikuski ei joudu.Näytön alla olevat hipaisukytkimet hoitavat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädön.Näytön alta löytää kenties enemmän kasi-Golfin keskustelua aiheuttavan puolen: lähes kaikki painikkeet ja nappulat on korvattu hipaisupinnoin. Näytön alta löytää rivin kiiltomustaa pintaa, joka säätää lämpötilaa ja äänenvoimakkuutta. Säätö onnistuu symbolien tökkimisen lisäksi sormea liu'uttamalla. Tämän rivin alta löytää vielä viiden painikkeen ryhmän, johon on koottu hätävilkkujen lisäksi ajotilat, ajoavustimet, pysäköintitoiminnot ja pikanäppäin ilmastointiasetuksiin. Hipaisulla hoituu jopa lisävarusteisen lasikaton sisäverhon avaus. Perinteisistä nappuloista luopumisen hyödyt ja haitat selvinnevät koeajon aikana. Selvää kuitenkin on, että kahdeksannen sukupolven Golf vaatii edeltäjiä enemmän perehtymistä.Digitaalimittaristo on nyt vakiona: se vaikuttaa huomattavasti aiempaa muokattavammalta.Laitettu nettiinToisaalta nyt Golf osaa ladata kuljettajan mieliasetukset pilvestä, joten autonvaihto tai vuokraus ei aiheuta suurta päänvaivaa, uusi yksilö tuntuu heti kotoisalta. Golf myös keskustelee liikennetilanteista Car2X-järjestelmän kautta ja voi ennakoida esimerkiksi onnettomuudet. Päivityksetkin onnistuvat lennossa, joskin alkuun vain verkkotoimintoja etäpäivittämällä.Voipa Golfiin myös ostaa ominaisuuksia lennosta: Volkswagenin mukaan tällaisia toimintoja ovat aktiivinen vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka ja esimerkiksi navigaattori.Volkswagen oli tuonut paikalle myös historiaa: komea rivi Golfin kaikkia seitsemää aiempaa sukupolvea!Teknisiin hienouksiin kuuluu myös täyslediteknologia, yhtään hehkulamppua uudesta Golfista ei löydä. Avaimenkin voi korvata älypuhelimella – tosin vain, jos se on mallia Samsung.Uusien avustinjärjestelmien kerrotaan mahdollistavan puoliautonominen ajo 210 kilometriin tunnissa saakka – kuljettajan täytyy vielä pitää kädet ratissa, mutta muutoin Golf ajelee hyvissä olsouhteissa tietyin rajoituksin vähän kuin itsekseen.Paikalla oli myös muotoilijanero Giorgetto Giugiaro – mies ensimmäisen Volkswagen Golfin linjojen takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain polttomoottoreitaTeknisestä kehityksestä huolimatta yksi asia on selvä: Golfin keulalla on aina polttomoottori. Sähköauto e-Golf korvataan uudella ID.3-mallisarjalla.Polttomoottorivalikoima onkin ennätyslaaja: mallista riippuen tankata voi bensiiniä, dieseliä tai maakaasua, ja etenemistä voi tukea kevythybridi- tai ladattava hybriditekniikka. Yhtiö ei ole vielä paljastanut koko mallistoa perus-Golfista R:ään, mutta malliston on kerrottu ulottuvan 90 hevosvoimasta aina 300 hevosvoimaan saakka.Perusmoottori on tuttu kolmisylinterinen 1.0 TSI. Tarjolla on myös kevythybriditekniikkaa, joka on Volkswagenilla saanut hivenen huvittavan nimen eTSI. 48-voltin hihankäyttöinen sähkökone lataa litiumakkua ja tarjoaa kiihdytyksiin enimmillään 100 newtonmetriä lisävääntöä alhaisilla nopeuksilla. eTSI on tarjolla 110, 130 ja 150 hevosvoimaisena versiona.Uuden Golfin takatilat ovat pitkälle seitsemännestä sukupolvesta tutu: keskimittaiselle on mainiot oltavat.Dieselin saa alkuun 115 ja 150-hevosvoimaisina versioina 2.0 TDI:stä. Kumpikin on tarjolla manuaali- tai DSG-vaihteistolla, ja jälkimmäisen saa myös nelivetona.Ladattava hybridi on nyt tarjolla kahtena mallina: Golf eHybrid saa 204 hevosvoimaa, kun Golf eHybrid GTE kiristetään 245 hevosvoimaan. Autojen akkujen teoreettinen kapasiteetti on 13 kWh.Automaattivaihteisten Golfien keskikonsolia koristaa nyt pieni vaihteenvalitsinvipu, kiitos sähköiseksi vaihtuneen vaihteenkytkennän. Tarjolla on myös täysin uusi 6-vaihteinen manuaali.Uusien Volkswagen Golfien hinnat selviävät alkuvuodesta, ja autot saapuvat liikkeisiin keväällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää