18.9.2015 Liikenne Kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard: ”Kaiken keskiössä on liikkuvuus” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moderni yhteiskunta ei toimisi elleivät ihmiset ja tavarat liikkuisi – mahdollisimman joustavasti. – Kaiken keskiössä on liikkuvuus, mutta itse omistettu henkilöauto on vain yksi tapa liikkua. Liikkuvuus tulee monin tavoin pirstaloitumaan, kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoistuminen jatkuuKansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob BangsgaardPirstaloitumisen taustalla ovat useat eri tekijät kuten väestönkasvu ja kaupungistuminen. Suurkaupunkien tukalissa ruuhkissa ei ole lysti autoilla.Toisaalta enemmistö maailman ihmisistä elää maissa, joissa riippuvuus autoiluun on vasta kehittymässä. Autojen määrän on ennustettu kasvavan noin miljardista autosta 2,5 miljardiin autoon vuoteen 2015 mennessä.Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin järjestämässä tilaisuudessa Espoossa puhunut Bangsgaard pohtii työkseen liikkuvuutta monista eri näkökulmista 38 miljoonan jäsenen ja 111 kansallisen autojärjestön katto-organisaatiossa.Liikennepolitiikassa myös Suomessa tavoitellaan pitkällä aikavälillä muutosta, jossa liikenne muuttuu palveluksi. Huomio on siirtymässä liikenneverkkojen rakentamisesta matkojen ja kuljetusten toimivuuteen.– Meidän on palattava juurillemme, oivallettava kuinka ihmiset käyttäytyvät ja miten etenkin nuoret haluavat liikkua. Yksi ilmiö on, että moni nuori ei nykyisin hanki ajokorttia heti kun se olisi mahdollista, vaan vasta myöhemmällä iällä perheen perustamisen jälkeen.Liikkumisen monet tavatJacob Bangsgaardin mukaan älykkäiden liikkuvuuspalvelujen kuten yhteiskäyttöautoilun yleistyminen ei tarkoita sitä, että yksityisautoilu katoaisi, mutta sen rinnalle tulee nykyistä kattavammin muita tapoja ratkaista arkiset liikkumistarpeet.Tanskalainen Bangsgaard kertoo kuvaavan esimerkin Brysselissä asuvasta ystävästään, 41-vuotiaasta Sergiosta, joka on asuu kaupunkialueella. Hän ei omista omaa autoa, mutta käyttää julkista liikennettä, yhteiskäyttöautoja tai vuokraa auton. Ystävän käytössä on myös oma moottoripyörä ja maastopyörä.Ja matka jatkuu…Bangsgaard muistuttaa, että erilaiset reaaliaikaiset 24/7-periaatteella toimivat ja joustavasti uutta tekniikkaa hyödyntävät matkanjatkamispalvelut ovat tarpeen jatkossakin. Vaikka liikenneympäristön turvallisuus, autojen älytekniikkaan perustuvat avustimet ja liikenteen ruuhkista ja onnettomuuksista varoittavat järjestelmät kehittyvät, sattuu silti niin, että matka joskus yllättävästi katkeaa.– Silloin auttaa kansallisen autojärjestön tiepalvelu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älyliikenne on tullut jäädäkseen – ja laajetakseen Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin toiminnanjohtaja Sampo Hietanen arvioi, että liikkumisessa siirrytään yhä enemmän oman auton omistamisesta ostettaviin palveluihin. Muutos ei Hietasen mukaan tarkoita yksityisautoilun katoamista edes pitkällä aikavälillä. – Meillä on pitkät välimatkat, joten autoille on tarvetta. Auton omistamisen rinnalle tulee erilaisia liikumispalveluja, joita voi ostaa niitä tarvitessaan. Robottiautot tulevat Langaton laajakaista, älypuhelimet ja muut kannettavat älylaitteet sekä paikannuspalvelut ovat yleistyneet ja autoista on tullut älykkäitä. – Jos 15 vuotta sitten joku olisi sanonut minulle, että ajan autolla, joka osaa pysäköidä itsekseen, en olisi moista uskonut. Nyt ajan sellaisella autolla. Mitä Apple aikoo? Hietanen kiittelee, että Suomessa ollaan viranomaisten puolelta vapaamielisiä esimerkiksi robottiautokokeilujen sallimisessa. Suomessa on älyliikenteen tarvitsemaa osaamista, mutta me olemme kuitenkin pieni toimija. – Isot yritykset kuten Microsoft ja autojätit vievät kehitystä eteenpäin. Yllättäjät tulevat usein vähän sivummalta kuten Google aikoinaan. Hietanen odottaa kiinnostuneena mitä tietokonejätti Apple aikoo. – Jännä nähdä kuinka vahvasti ja millä tavoin Apple tulee liikenne- ja autoilumarkkinoille. Tuleeko heiltä jokin ratkaisu, joka yhdistää sähköautot ja robottiautoilun. Mutta koska Suomessa voi tilata älykännykällä täyteen ladatun sähkörobottiauton kotiovelleen. – Siihen voi mennä vielä kymmenen vuotta, muttei välttämättä kauempaa, Hietanen uskaltautuu ennnustamaan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”