28.5.2020 Matkailu Kapteeni käskee, pulinat pois – vastuu vesillä selkeytyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain, joka selkeyttää päällikön vastuuta, johon kuuluu muun muassa ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä toimitaan ja koska on syytä pukea pelastusliivit ylle. Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain. Vanhentuneet vesillä liikkumista säätelevät pykälät on tuoreutettu nykyaikaa vastaaviksi. Lain keskeisin muutos on vesikulkuneuvon päällikön, kansankielellä kapteenin, vastuun korostuminen. Aiemmin laissa ei ollut selkeästi määritelty päällikön vastuuta.– Nyt on määritelty kuka vastaa vesikulkuneuvon kulusta. Päällikkö vastaa, miten venettä ajetaan, lakia esitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka kiteyttää.Uuden lain keskeiset kohdat esitellään myös Traficomin nettisivuilla. Uuden lain mukaan päällikkö vastaa turvallisuudesta sekä varusteiden käytöstä sekä siitä, ettei vesikulkuneuvon käytöstä aiheudu vaaraa, haittaa tai häiriötä kenellekään, mukaan lukien ympäristölle.– Jos vesillä törppöillään, eikä venekunnan kesken päästä yksimielisyyteen valvontatilanteessa kuka on päällikkö eli vastuuta kartellaan, katsotaan päälliköksi rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija, Patrakka kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteet päällikön vastuullaKesäkuusta alkaen myös huviveneilykäytössä olevan vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että käytössä oleva vene on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.Päällikön vastuulla on myös ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä eri tilanteissa toimitaan. Päällikkö vastaa siitäkin, että veneen varusteet ovat 108 §:n mukaisesti kunnossa ja helposti saatavilla.Suomessa ei huviveneilyssä jatkossakaan vaadita veneajokorttia, vasta yli 24-metrisessä huvialuksessa tulevat mukaan pätevyysvaatimukset.Pelastusliivisuositus kirjattu lakiinUudessakaan vesiliikennelaissa ei ole kirjattuna pakkoa käyttää vesillä pelastusliivejä. Suositus pelastusliivien käyttöön on kuitenkin nyt tuotu osaksi lakitekstiä.Kapteenin vastuulla on, että veneen kelluntapukineet kuten pelastusliivit ovat helposti saatavilla ja niitä on riittävästi ja että ne soveltuvat jokaiselle venekunnan jäsenelle, lapsille tulee olla omat heille sopivat pelastusliivinsä. Ne on lain mukaan syytä pukea ylle, jos se on sään, aallokon, vesikulkuneuvon kunnon tai muiden olosuhteiden vuoksi tarpeen.– Lakiin ei ole kirjattu tarkkoja tuulirajoja tai aallokon korkeuksia. Huviveneen päällikkö tekee veneilyolosuhteiden perusteella päätöksen, koska kaikkien on syytä pukea pelastusliivit ylle, Kimmo Patrakka muistuttaa.Merikartat ajan tasallaHuviveneen päällikön tulee myös varmistaa, että veneilyssä käytettävät merikartat ovat asianmukaisia, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta.Suomi on maailman venetiheimpiä maita. Suomessa on käytössä 1,2 miljoonaa huvivenettä. Vesiliikenteessä Suomessa kuolee vuosittain 30–60 henkeä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde, Traficom, vesiliikennelaki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti