28.5.2020 Matkailu Kapteeni käskee, pulinat pois – vastuu vesillä selkeytyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain, joka selkeyttää päällikön vastuuta, johon kuuluu muun muassa ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä toimitaan ja koska on syytä pukea pelastusliivit ylle. Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain. Vanhentuneet vesillä liikkumista säätelevät pykälät on tuoreutettu nykyaikaa vastaaviksi. Lain keskeisin muutos on vesikulkuneuvon päällikön, kansankielellä kapteenin, vastuun korostuminen. Aiemmin laissa ei ollut selkeästi määritelty päällikön vastuuta.– Nyt on määritelty kuka vastaa vesikulkuneuvon kulusta. Päällikkö vastaa, miten venettä ajetaan, lakia esitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka kiteyttää.Uuden lain keskeiset kohdat esitellään myös Traficomin nettisivuilla. Uuden lain mukaan päällikkö vastaa turvallisuudesta sekä varusteiden käytöstä sekä siitä, ettei vesikulkuneuvon käytöstä aiheudu vaaraa, haittaa tai häiriötä kenellekään, mukaan lukien ympäristölle.– Jos vesillä törppöillään, eikä venekunnan kesken päästä yksimielisyyteen valvontatilanteessa kuka on päällikkö eli vastuuta kartellaan, katsotaan päälliköksi rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija, Patrakka kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteet päällikön vastuullaKesäkuusta alkaen myös huviveneilykäytössä olevan vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että käytössä oleva vene on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.Päällikön vastuulla on myös ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä eri tilanteissa toimitaan. Päällikkö vastaa siitäkin, että veneen varusteet ovat 108 §:n mukaisesti kunnossa ja helposti saatavilla.Suomessa ei huviveneilyssä jatkossakaan vaadita veneajokorttia, vasta yli 24-metrisessä huvialuksessa tulevat mukaan pätevyysvaatimukset.Pelastusliivisuositus kirjattu lakiinUudessakaan vesiliikennelaissa ei ole kirjattuna pakkoa käyttää vesillä pelastusliivejä. Suositus pelastusliivien käyttöön on kuitenkin nyt tuotu osaksi lakitekstiä.Kapteenin vastuulla on, että veneen kelluntapukineet kuten pelastusliivit ovat helposti saatavilla ja niitä on riittävästi ja että ne soveltuvat jokaiselle venekunnan jäsenelle, lapsille tulee olla omat heille sopivat pelastusliivinsä. Ne on lain mukaan syytä pukea ylle, jos se on sään, aallokon, vesikulkuneuvon kunnon tai muiden olosuhteiden vuoksi tarpeen.– Lakiin ei ole kirjattu tarkkoja tuulirajoja tai aallokon korkeuksia. Huviveneen päällikkö tekee veneilyolosuhteiden perusteella päätöksen, koska kaikkien on syytä pukea pelastusliivit ylle, Kimmo Patrakka muistuttaa.Merikartat ajan tasallaHuviveneen päällikön tulee myös varmistaa, että veneilyssä käytettävät merikartat ovat asianmukaisia, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta.Suomi on maailman venetiheimpiä maita. Suomessa on käytössä 1,2 miljoonaa huvivenettä. Vesiliikenteessä Suomessa kuolee vuosittain 30–60 henkeä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde, Traficom, vesiliikennelaki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa