5.12.2021

Kawasaki Versys 650 – lisää tekniikkaa ja tyyliä

Kawasaki Versys 650

Ulkonäkö on saanut vaikutteita Versys 1000 -mallista ja myös päivitetty tekniikka on tuttua isoveljestä.

Kawasakin Versys 650 ja Versys 1000 -mallit ovat adventurehenkisestä ulkonäöstään huolimatta lähes puhtaita matkapyöriä. Sorateillä ne toki viihtyvät, mutta katupyörämäinen rengaskoko ja vain vähän katupyöriä pidemmät joustomatkat osoittavat, ettei suunnittelussa ole tähdätty varsinaisiin maasto-ominaisuuksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuljettaja paremmin suojassa

Versys 650 saa kaudeksi 2022 ulkonäköpäivityksen. Uutuuden erottaa kookkaammasta etukatteesta, joka muistuttaa läheisesti Versys 1000:n muotoja ja suojaa kuljettajaa paremmin ajoviimalta. Lisäksi tuulilasin 80 millimetrin nelipykäläinen korkeussäätö antaa mahdollisuuden säätää tuulilasia niin, että kypärään tuleva pyörteily on mahdollisimman vähäistä. Pulleampien katteiden vastapainoksi valoiksi on vaihdettu led-valot ja vilkuiksi sirot led-vilkut, jotta kokonaisuus ei näyttäisi liian raskaalta.

Kawasaki Versys 650

Teknisesti suurin uudistus on KTRC-luistoneston (Kawasaki TRactioon Control) lisääminen vakiovarustukseen. Luistoneston ykkösasento sallii melko urheilullisen ajotyylin, kun taas kakkosasennossa luistonesto puuttuu herkemmin voimantuottoon. Halutessaan kuljettaja voi kytkeä luistoneston kokonaan pois toiminnasta.

Mittaristoksi on vaihdettu isommista Kawasaki-malleista tuttu 4,3-tuumainen TFT-värinäyttö, jonka vahvuuksia ovat selkeä toiminta ja luettavuus sekä hyvä kontrasti. Lisäksi kuljettaja voi valita taustaväriksi joko valkoisen tai mustan, ja mittariston kirkkaus säätyy päivävalon kirkkauden mukaan.

Moottori ennallaan

Moottoriin ei ole tehty muutoksia, vaan kaksisylinterinen rivimoottori tuottaa tutut 67 hevosvoimaa. Valmistajan mukaan sen ominaisuuksissa on painotettu 3000 ja 6000 kierroksen välisen alueen tasaista voimaa, sillä se on kierrosalue jolla tämäntyyppisen pyörän moottoria valtaosin käytetään.

Kawasaki Versys 650

Lisävarustetarjontaakin on parannettu. Lämpökahvoissa on nyt integroitu käyttöpainike, käsisuojien muotoilu on uudistettu ja lisäksi tarjolla on mm. led-sumuvalot, 100 millimetriä korkeampi tuulilasi, savunvärinen tuulilasi, pyörän värin mukaisilla paneeleilla varustetut laukusarjat sekä virtapistokkeet.

Saatavana myös A2-luokan 35 kilowatin tehoisena, jolloin vääntöä on tarjolla 53 newtonmetriä. A2-luokan teho voidaan helposti muuttaa täystehoiseksi (ja päinvastoin) valtuutetussa huoltoliikkeessä.

Kawasaki Versys 650

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc
Teho: 49 kW (67 hv) / 8 500 r/min (48 hv (35 kW) / 8 000 r/min)
Vääntö: 61 Nm / 7 000 r/min (53 Nm / 3 800 r/min)
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 120/70ZR17 ja 160/60ZR17
Akseliväli: 1 415 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 21 litraa
Paino tankattuna: 219 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat