22.6.2020

Käytetyt erikoisuudet – BMC ADO16

BMC ADO16 artikkeli - Tori.fi

BMC ADO16 kuului kymmenen vuoden ajan Britannian myydyimpien autojen joukkoon, mutta vieraalta kuulostava kirjainyhdistelmä saattaa olla tutumpi esimerkiksi Morris Mailerina.

BMC ADO16 on ymmärrettävä sen taustojen kautta. Kirjainlyhenteen ensimmäinen osa tarkoittaa ajoneuvovalmistajaa British Motor Corporation, mutta ei suinkaan automerkkiä. BMC oli aikanaan Britannian suurin ajoneuvovalmistaja ja sen valmistamia ajoneuvoja myytiin muun muassa automerkkien Austin, Austin-Healey, MG, Morris, Riley ja Wolseley alla.

BMC ADO16 takaa - Tori.fi
BMC ADO16 oli saatavilla muun muassa Austinin merkeillä varustettuna.

Jälkimmäinen kirjainyhdistelmä ”ADO” juontaa juurensa Austinin suuntaan, mutta lyhenne koostuu silti sanoista Amalgamated Drawing Office eikä siinä esiinny sanaa Austin. Vaikka Mini, ja itse asiassa myös tämä ADO16, myi varsin hyvin niin talouspuolen matematiikka ei toiminut. Yhtiö teki tappiota jokaisella myydyllä autolla suurista myyntimääristä huolimatta, joka johti lopulta turmioon.

Alec Issigonis suunnitteli Minin lisäksi myös tämän tehtaan sisäisellä tunnuksella ADO16 tunnetun mallin. ADO16 oli Miniä suurempi ja ylellisempi auto hyväksi todettujen perusratkaisujen päälle kehitettynä. Etuvetoinen poikittaismoottorinen auto sai BMC:n A-sarjan moottorit, mutta toisaalta matkassa oli mielenkiintoinen Hydrolastic-jousitusjärjestelmä.

BMC ADO16 takaistuin - Tori.fi
BMC ADO16 oli Miniä suurempi automalli, joka tarkoitti tavaratilan lisäksi myös suurempia sisätiloja.

BMC ADO16 tuli markkinoille usealla eri nimellä, kuten autonvalmistajan tapoihin kuului. Automerkkejä olivat osin jo aiemmin mainitut Austin, MG, Morris, Riley Kestrel, Vanden Plas Princess sekä Wolseley ja mallinimenä oli moottorin mukaan joko 1100 tai 1300.

Valtavasta automerkkivalikoimasta johtuen teoriassa samaa autoa sai Suomessa kahdelta maahantuojalta. Oy Veho Ab toi maahan Austinin lätkillä varustettuja versioita, kun taas Oy Voimavaunu Ab hoiti merkit Morris ja MG. Veho keksi myydä Austin 1100-mallia nimellä Mailer, joka tarttui pian kansan suussa kaikkiin BMC ADO16 -malleihin.

BMC ADO16 sivu - Tori.fi
Käyttöönottovuoden 1972 BMC ADO16 on myynnissä nimellä Austin Mailer 1300.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – BMC ADO16

Viikon Käytetty erikoisuus juttusarjaamme ihastuttamassa on BMC ADO16 eli myynti-ilmoitukseen merkittynä nimellä Austin Mailer 1300. Käyttöönottovuosi on 1972 eikä mittarilukemaa ole merkitty. Tällä kertaa on tärkeää huomata, että ajokuntoiseksi luvatun auton katsastus ei ole voimassa.

BMC ADO16 moottori - Tori.fi
A-sarjan hieman alle 1,3-litrainen moottori tuottaa noin 60 hevosvoimaa.

Pirtsakka punainen Mailer ihastuttaa ulkonäöllään eikä kunto ole kuvien perusteella ollenkaan surullinen. Kiiltävät metalliset yksityiskohdat erottuvat hienosti ja keulamaski luo autolle sen ominaisen ilmeen. Vanteet omaavat kiiltävät pölykapselit kuten tämän ajan autoon kuuluu.

Moottorina on BMC:n A-sarjan suurempi hieman alle 1,3-litrainen versio. Tehoa tästä irtoaa tietääksemme noin 60 hevosvoimaa, jolla ei toki saavuteta huimaa kiihtyvyyttä vaikka liikutettavaa massaa on vain 820 kilogrammaa. Käsivalintaisessa vaihteistossa on neljä pykälää.

BMC ADO16 sisusta - Tori.fi
Kuljettajan istuimessa on repeämää, mutta muuten sisätilatkin vaikuttavat varsin siistikuntoisilta.

Sisätilojen puolella kuljettajaa tervehtii suuri kaksipuolainen ja ohutkehäinen ratti. Pitkä vaihdekepin vipu on selvästi samaa tekoa ratin kanssa, sillä sukunäkö on ilmeinen. Kojelaudan ainoat muodot kulkevat vaakasuoraan. Vinyyliltä vaikuttava istuinverhoilu on hieman revennyt kuljettajan istuimesta, joten jonkinlainen ehostus saattaisi olla paikallaan.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat