11.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Datsun 120Y – Kun kangasverhoilustakin maksettiin lisähintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi omistaja, museorekisteröity eikä koskaan ajettu talvisin. 120Y on peruspirssi ajalta, jolloin Nissanit olivat vielä Datsuneita ja teho ilmoitettiin SAE-hevosvoimina. Miltä kuulostaa kiihtyvyys nollasta sataan 18,9 sekunnissa? Tai 52 hevosvoiman teholukema ja 134 kilometrin huippunopeus tunnissa? Näillä aseilla sekä edullisella hinnalla ja alhaisella polttoaineen kulutuksella Datsun 120Y kilpaili vuodesta 1973 alkaen mm. Toyota Corollaa ja Opel Kadettia vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilowatti, DIN- vai SAE-hevosvoima?Datsunin tyyppikilvessä teholukemaksi tosin kerrottiin 69 hevosvoimaa, mutta japanilaisten käyttämän JIS-standardin mukaisesti mitattuna. Se vastasi ”SAE-brutto” -lukemaa, joka selvästi suurempana lukuna tietysti näytti markkinoinnissa hyvältä. Saksalaisen DIN-normin mukaan se vastasi 52 hevosvoimaa, mikä puolestaan on 38,6 kilowattia. Nelisylinterisen, 1200-kuutioisen rivimoottorin jatkeena oli nelivaihteinen manuaalilaatikko ja takaveto, toisin kuin esimerkiksi Datsun 100 A:ssa, jossa jo käytettiin etuvetoa. Datsun oli merkki, jota Nissan Motor Company käytti vientiautoissaan vuosina 1958-1986. Myös mallimerkintä oli erikoinen, sillä 120Y on ”kolmannen sukupolven Sunny-malli”, mutta Sunny-nimeä ei vielä tuolloin itse mallimerkinnässä käytetty. 120Y oli tuotannossa vuosina 1973-1977 ja se korvasi aiemman 1200 Finn -mallin, jonka mallimerkinnästä väännettiin lempinimeksi ”näppylä-Datsun”.Rekisteröity viidelle - tilat korkeintaan neljälle keskikokoiselle50 vuotta sitten henkilöauto oli monelle vain välttämätön kulkuväline, ja siksi vaatimuksetkin olivat nykytasoa selvästi matalammat. Datsun 120Y:n sisätilat olivat edeltäjäänsä ahtaammat. Paitsi pieni ja ahdas takaistuin, niin tätä mielikuvaa tuki myös etupenkin rajallinen säätömahdollisuus, jolloin jo keskimittainen kuljettaja piti penkin pituussäätöä takimmaisessa asennossaan, ja tunsi silti tiettyä ahtautta sekä jalka- että pääntilassaan. Vaikka auto oli rekisteröity viidelle, niin jo kahden takapenkille könyävän matkustajan tuli mielellään olla pienikokoisia ja vieläpä hyvässä sovussa keskenään. Mukavuutta ei parantanut se, että vakiovarusteena penkeissä oli muoviverhoilu. Jos halusi ”ylellisen kangasverhoilun”, piti siitä maksaa 400 markan lisähinta.Erityisesti kaupunkiajossa 120Y oli ketterä, joskin huono näkyvyys eri suuntiin heikensi arvosanaa. Maantieajossa moottorin äänet pystyivät kurissa mutta tuulen suhinat hallitsivat ohjaamon äänimaailmaa. Alkuperäisillä ristikudosrenkailla suuntavakavuus ei yltänyt kovin korkealle tasolle. Tehostamaton ohjaus oli kevyt, joskin hidas, sillä laidasta laitaan ohjauspyörän kierroksia oli 4,25. Taka-akseli oli jäykkä ja varustettu lehtijousin, mitä jo tuohon aikaan pidettiin vanhahtavana ratkaisuna. Suorituskyvyn ja vauhdin tunnetta lisäsi se, että huippunopeudessa (134 km/h) nopeusmittari näytti parikymppiä liikaa. Datsunin laatua pidettiin yleisesti hyvänä, mikä olikin alhaisen hankintahinnan ja maltillisen polttoainekulutuksen ohella kolmas myyntivaltti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallina tavallinen - yksilönä harvinainenB-segmenttiin kuuluva 120Y oli edullisesta hinnasta ja käyttökuluista johtuen varsinainen kansanauto. Ne ostettiin arkikäyttöön, ja vain harvoja kappaleita on hillottu säilytettäväksi nykypolville. Nyt myynnissä oleva Datsun 120Y on melkoinen poikkeus valtavirrasta, sillä myynti-ilmoituksen mukaan ”Suomi-autolla” on vain yksi omistaja, 77 000 kilometriä mittarissa eikä ikinä ajettu talvisin. Alkuperäiskuntoa alleviivaa se, että auto on museorekisteröity. Myyjän mukaan auto on sisustukseltaan siisti ja hajuton. Koska autolla ei ole ajettu talvisin, ei sen mukana myöskään tule talvirenkaita. Penkeissä ei ole niskatukia eikä autoon ole ikinä asennettu edes radiota, vaikka kojelaudassa paikka sille onkin. Alle on vaihdettu 13-tuumaiset tykkivanteet uusilla kesärenkailla. Mukaan tulee alkuperäiset 12-tuumaiset peltivanteet niinikään kesärenkailla. Ilmoituksessa teholukemaksi kerrotaan 69 kilowattia kautta 93 hevosvoimaa, mikä lienee lapsus, sillä museorekisteröinnistä johtuen moottoria tuskin on viritetty. Lukema 69 tarkoittanee SAE-hevosvoimia. Autoa on säilytetty aina tallissa ja lisäksi se on huollettu pari vuotta sitten, jolloin on uusittu mm. tulpat, tulpanjohdot, moottoriöljyt sekä öljyn- ja ilmansuodatin sekä Monroe-takaiskunvaimentimet. Mukana seuraa huolto- ja käyttöohjekirja. Hintapyyntö on 7500 euroa. Uutena Datsun 120Y vuonna 1974 maksoi 18 980 markkaa.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous