11.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Datsun 120Y – Kun kangasverhoilustakin maksettiin lisähintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi omistaja, museorekisteröity eikä koskaan ajettu talvisin. 120Y on peruspirssi ajalta, jolloin Nissanit olivat vielä Datsuneita ja teho ilmoitettiin SAE-hevosvoimina. Miltä kuulostaa kiihtyvyys nollasta sataan 18,9 sekunnissa? Tai 52 hevosvoiman teholukema ja 134 kilometrin huippunopeus tunnissa? Näillä aseilla sekä edullisella hinnalla ja alhaisella polttoaineen kulutuksella Datsun 120Y kilpaili vuodesta 1973 alkaen mm. Toyota Corollaa ja Opel Kadettia vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilowatti, DIN- vai SAE-hevosvoima?Datsunin tyyppikilvessä teholukemaksi tosin kerrottiin 69 hevosvoimaa, mutta japanilaisten käyttämän JIS-standardin mukaisesti mitattuna. Se vastasi ”SAE-brutto” -lukemaa, joka selvästi suurempana lukuna tietysti näytti markkinoinnissa hyvältä. Saksalaisen DIN-normin mukaan se vastasi 52 hevosvoimaa, mikä puolestaan on 38,6 kilowattia. Nelisylinterisen, 1200-kuutioisen rivimoottorin jatkeena oli nelivaihteinen manuaalilaatikko ja takaveto, toisin kuin esimerkiksi Datsun 100 A:ssa, jossa jo käytettiin etuvetoa. Datsun oli merkki, jota Nissan Motor Company käytti vientiautoissaan vuosina 1958-1986. Myös mallimerkintä oli erikoinen, sillä 120Y on ”kolmannen sukupolven Sunny-malli”, mutta Sunny-nimeä ei vielä tuolloin itse mallimerkinnässä käytetty. 120Y oli tuotannossa vuosina 1973-1977 ja se korvasi aiemman 1200 Finn -mallin, jonka mallimerkinnästä väännettiin lempinimeksi ”näppylä-Datsun”.Rekisteröity viidelle - tilat korkeintaan neljälle keskikokoiselle50 vuotta sitten henkilöauto oli monelle vain välttämätön kulkuväline, ja siksi vaatimuksetkin olivat nykytasoa selvästi matalammat. Datsun 120Y:n sisätilat olivat edeltäjäänsä ahtaammat. Paitsi pieni ja ahdas takaistuin, niin tätä mielikuvaa tuki myös etupenkin rajallinen säätömahdollisuus, jolloin jo keskimittainen kuljettaja piti penkin pituussäätöä takimmaisessa asennossaan, ja tunsi silti tiettyä ahtautta sekä jalka- että pääntilassaan. Vaikka auto oli rekisteröity viidelle, niin jo kahden takapenkille könyävän matkustajan tuli mielellään olla pienikokoisia ja vieläpä hyvässä sovussa keskenään. Mukavuutta ei parantanut se, että vakiovarusteena penkeissä oli muoviverhoilu. Jos halusi ”ylellisen kangasverhoilun”, piti siitä maksaa 400 markan lisähinta.Erityisesti kaupunkiajossa 120Y oli ketterä, joskin huono näkyvyys eri suuntiin heikensi arvosanaa. Maantieajossa moottorin äänet pystyivät kurissa mutta tuulen suhinat hallitsivat ohjaamon äänimaailmaa. Alkuperäisillä ristikudosrenkailla suuntavakavuus ei yltänyt kovin korkealle tasolle. Tehostamaton ohjaus oli kevyt, joskin hidas, sillä laidasta laitaan ohjauspyörän kierroksia oli 4,25. Taka-akseli oli jäykkä ja varustettu lehtijousin, mitä jo tuohon aikaan pidettiin vanhahtavana ratkaisuna. Suorituskyvyn ja vauhdin tunnetta lisäsi se, että huippunopeudessa (134 km/h) nopeusmittari näytti parikymppiä liikaa. Datsunin laatua pidettiin yleisesti hyvänä, mikä olikin alhaisen hankintahinnan ja maltillisen polttoainekulutuksen ohella kolmas myyntivaltti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallina tavallinen - yksilönä harvinainenB-segmenttiin kuuluva 120Y oli edullisesta hinnasta ja käyttökuluista johtuen varsinainen kansanauto. Ne ostettiin arkikäyttöön, ja vain harvoja kappaleita on hillottu säilytettäväksi nykypolville. Nyt myynnissä oleva Datsun 120Y on melkoinen poikkeus valtavirrasta, sillä myynti-ilmoituksen mukaan ”Suomi-autolla” on vain yksi omistaja, 77 000 kilometriä mittarissa eikä ikinä ajettu talvisin. Alkuperäiskuntoa alleviivaa se, että auto on museorekisteröity. Myyjän mukaan auto on sisustukseltaan siisti ja hajuton. Koska autolla ei ole ajettu talvisin, ei sen mukana myöskään tule talvirenkaita. Penkeissä ei ole niskatukia eikä autoon ole ikinä asennettu edes radiota, vaikka kojelaudassa paikka sille onkin. Alle on vaihdettu 13-tuumaiset tykkivanteet uusilla kesärenkailla. Mukaan tulee alkuperäiset 12-tuumaiset peltivanteet niinikään kesärenkailla. Ilmoituksessa teholukemaksi kerrotaan 69 kilowattia kautta 93 hevosvoimaa, mikä lienee lapsus, sillä museorekisteröinnistä johtuen moottoria tuskin on viritetty. Lukema 69 tarkoittanee SAE-hevosvoimia. Autoa on säilytetty aina tallissa ja lisäksi se on huollettu pari vuotta sitten, jolloin on uusittu mm. tulpat, tulpanjohdot, moottoriöljyt sekä öljyn- ja ilmansuodatin sekä Monroe-takaiskunvaimentimet. Mukana seuraa huolto- ja käyttöohjekirja. Hintapyyntö on 7500 euroa. Uutena Datsun 120Y vuonna 1974 maksoi 18 980 markkaa.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”