Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500

Kuva Nettiauto

Hyundain 5,0-litraisella V8:lla varustettu lippulaivasedan ei ole ollut Suomen-tuontiohjelmassa, mutta Korean tasavallan korkein edustaja Suomessa on sellaisella täällä kulkenut.

Tässä juttusarjassa on ennenkin käsitelty edustusluokan autoja, mutta harvempi niistä on aikuisten oikeasti toiminut edustustehtävissä, yhdessä korkeimmista asemista, johon henkilöauto voidaan asettaa. Tämänkertainen esimerkki todellakin on nauttinut diplomaattista koskemattomuutta, mutta sen valmistaja ei välttämättä tule ainakaan Euroopassa ensimmäisenä mieleen edustusautoista, vaan valtavirtaisista perheautoistaan.

Hyundai Equus oli toista maata, onhan Hyundai Etelä-Korean automerkeistä suurin ja tietyllä tavalla siinä ykkösmerkin asemassa.

Kun Hyundai toi Equusin ensimmäisen sukupolven markkinoille 25 vuotta sitten, Hyundai ei ollut vielä ollenkaan samanlainen jätti kuin nykyään, eikä Equus edes ensimmäisenä korealaisena edustusautona markkinoilla. Näitä vastoin Hyundai suunnitteli ensimmäisen Equusin yhteistyössä vanhan kumppaninsa Mitsubishin kanssa, ja vastassa oli SsangYongin versio Mercedes-Benz W124:stä, Chairman.

Hyundai Equusin toinen sukupolvi, jota tämänkertainen Käytetty erikoisuus edustaa, näki päivänvalon kymmenen vuotta ensimmäisen jälkeen, vuonna 2009. Tuossa ajassa Hyundai ja koko Etelä-Korean autoteollisuus olivat ottaneet jättiharppauksen kohti nykyistä maailmanmenestystään.

Vuoden 2016 jälkeen Hyundai oli edennyt jo niin pitkälle, että se oli perustanut oman, korealaisen luksusautomerkin Genesiksen, jonka lippulaivasedan G90 toimittaa nykyisin Hyundai Equusin virkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Equus vm. 2012

Sitten pääsemmekin käsiksi nimenomaiseen esimerkkiyksilöön, joka täyttää erikoisuuden käsitteen paitsi olemalla Suomen teillä erikoinen automalli, myös käyttöhistoriansa puolesta.

Tämän Tuusulassa myynnissä olevan Hyundain Nettiautosta löytyvän ilmoituksen mukaan auto on ollut kahdella omistajalla, joista ensimmäinen on ollut "lähetystö." Auton valmistusmaan ja tasokkuuden perusteella ei ole vaikea arvata, että Equus on kuulunut nimenomaan Etelä-Korean Suomen-suurlähetystölle, ja itselleen suurlähettiläälle.

Asiaan voi saada reilun 99 prosentin varmuuden pienellä Google-salapoliisityöllä. Kun googlettaa samassa kentässä Etelä-Korean suurlähettilään rekisteritunnuksen "CD-2101" ja auton mallin "Hyundai Equus", löytyy Flickrin 9.9.2016 päivätty kuva, jossa hyvin suurella todennäköisyydellä tämä samainen auto seisoo liikennevaloissa Helsingin Pohjoisesplanadilla Presidentinlinnan edustalla sinipohjaisissa diplomaattikilvissä.

Diplomaattiautot nauttivat toki diplomaattista koskemattomuutta, mutta ei ole salaisuus, että niiden sinipohjaisten CD-rekisterikilpien perusteella selviää auton omistajan Suomessa edustama valtio, ja myös omistajan arvoasema suurlähetystössä. Rekisteritunnuksen neljästä numerosta kaksi ensimmäistä merkitsevät valtiota, ja valtiot ovat saaneet numeronsa suurin piirtein ranskan, diplomatian kielen, aakkosjärjestyksen mukaan. Korean tasavaltaa eli Etelä-Koreaa merkitsee numero 21, ja tuossa lähetystössä ykkönen eli 01, on tietenkin suurlähettiläs.

Etelä-Korean suurlähettiläs on matkustanut Suomessa viimeisen päälle hienolla Hyundailla. Autossa on 5,0-litrainen, 430 hevosvoimaa tuottava V8-moottori.

Mukavuusvarustuksessa löytyy, ja esimerkiksi takapenkkiläisiä hemmotellaan sähkösäätöisillä, lämmitetyillä ja hierovilla mukavuusistuimilla, jääkaapilla sekä isoilla viihdenäyttöruuduilla. Auton oikeasta etusiivestä löytyy asianmukaisesti lipun paikka. Ja onhan tätä 127 000 kilometriä ajettua luksus-Hyundaita takuulla kiillotettu vähintään kaikkien näiden vuosien edestä.

Lähteet: Nettiauto, Hyundai

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat