4.3.2024

Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus?

Käytetyn auton hinnoittelun voi tehdä kahdella tavalla: joko hintapyynnössä on tinkimisvaraa, tai hinta on kiinteä ja odotetaan että keräilyharvinaisuudeksi nousevan auton hinta nousee hintapyynnön tasolle.

Jälkimmäiseen tapaan uskoo tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden, Fiat Multiplan myyjä, joka ilmoittaa että ”hinta ei tästä laske, näiden hinnat nousussa ja myytäviä yksilöitä Euroopassa enää muutamia”. Erikoisuudeksi ja jopa harvinaisuudeksi tätä Fiatin tila-autoa voidaan nimittää erottuvan muotoilun ohella mm. siksi, että tori.fi -sivuston 62 725 myytävänä olevan käytetyn auton joukossa on vain yksi Multipla. Vuosimallin 2000 Fiat Multiplan hinnaksi myyjä ilmoittaa 2250 euroa. Sinällään hinta on kohdallaan, mutta myyntiin tuo varmasti haasteita se, että kyseessä on ”konevikainen projekti”. Tee-se-itse -henkilölle projekti voisi sopia hyvin, sillä kauppahintaan kuuluu toinen moottori ja taka-akseli. Aivan kuumille kiville tämä yksilö ei ole kaupaksi mennyt, sillä ilmoitus on jätetty yli yhdeksän kuukautta sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Multipla Vol 2.0

Multipla-nimeä Fiat käytti ensimmäisen kerran jo 1950- ja 1960-luvuilla Fiat 600:n pohjalle rakennetusta Fiat 600 Multiplasta, joka sekin oli tila-auto. Kuussataseen oli saatu ahdettua kolme penkkiriviä ja tilat kuudelle varsin erikoisella muotoilulla, kun tuulilasi nousi pystyyn heti maskin takaa. Vuonna 1998 markkinoille tullut Multipla puolestaan perustui Brava- ja Bravo-mallien pohjalevyyn ja tekniikkaan. Fiat päätyi poikkeukselliseen ratkaisuun tila-autoa suunnitellessaan, sillä lisätilaa ei hankittu jatkamalla auton pituutta, vaan leveyttä. Lopputulos on jopa viistoperäistä Bravoakin lyhyempi, ja porrasperäiseen Bravaan verrattuna lähes 20 senttimetriä lyhyempi. Leveyttä Multiplassa sen sijaan on reilusti, tarkalleen 1871 millimetriä. Leveys hyödynnettiin mm. siten, että sekä edessä että takana oli kolme erillistä istuinta rinnakkain, joten tilaa oli yhteensä kuudelle hengelle. Kun lattia oli muotoiltu tasaiseksi ja takapenkit oli irroitettavissa, niin tarvittaessa 1900 litran tavaratila riitti vaikka pienelle muuttokuormalle. Perusmoottorina oli Fiatin 1,6-litrainen mylly. Tarjolla oli myös 1,9-litrainen diesel eri tehoversioina.

Multiplan istuinjärjestys. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä.

Käytännöllinen muttei välttämättä kaunein

Auton suunnitteli Roberto Giolito. Multiplan vyötärölinja on matala ja ikkunat poikkeuksellisen korkeat, jolloin lopputuloksena on ”paavimobiilimainen” ulkonäkö. Huomion kiinnittää erityisesti tuulilasin alapuolella oleva ”ylimääräinen makkara”, joka saa koko auton näyttämään siltä kuin se olisi tehty muovista ja sulanut kuumuudessa vähän muodottomaksi. Lähinnä käytännöllisten ja kilpailijoista poikkeavien tilaratkaisujen ansiosta Multipla valittiin mm. Top Gear -lehden vuoden perheautoksi neljänä vuotena peräkkäin. Italiassa auton myynti sujui hyvin, mutta muilla markkinoilla ei ehkä ymmärretty auton kauneutta aivan yhtä hyvin, ja Multipla - nimenomaan tämä ensimmäinen vuosina 1998-2004 valmistettu sukupolvi - on valittu useissa eri äänestyksissä maailman rumimmaksi autoksi. Vuoden 2004 faceliftissä Multipla sai hillitymmät linjat, kun pyöreät ajovalot vaihtuivat suorakaiteen mallisiksi ja konepelti viistommaksi niin, että ”makkara” tuulilasin alapuolelta katosi.

Fiat Multipla 1998-2004. Kuva ei ole myytävästä yksilöstä.

Lisenssillä "Kiinan Multipla"

Fiat valmisti Multiplata vuoteen 2010 asti. Mallin historia ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan Kiinassa sitä valmistettiin Zotye Multipla -nimellä vuodesta 2008 aina vuoteen 2013 asti. Ja tällä kertaa kiinalaisia ei voinut syyttää laittomasta kopioinnista, sillä ”Kiinan Multipla” valmistettiin Fiatilta hankitulla lisenssillä, ja siksi myös alkuperäinen mallinimi voitiin ottaa käyttöön. Zotye suunnitteli ja valmisti myös pienen määrän sähkökäyttöistä versiota, joka kantoi nimeä M300 EV.

Nyt tarjolla olevan yksilön myyjä ilmoittaa auton varusteiksi ABS-jarrut ja turvatyynyt. Etuvetoisen auton 1600-kuutioisen bensiinimoottorin teho on 102 hevosvoimaa ja vääntö 144 newtonmetriä, ja näiden avulla autolle luvataan 170 kilometrin huippunopeus. Kiihdytys nollasta sataan sujahtaa 12,6 sekunnissa. Myynti-ilmoituksessa on valitettavasti vain yksi valokuva (tämän jutun otsikkokuva, muut kuvat Moottorin arkistosta), joten esimerkiksi auton verhoilun kuntoa ei pysty arvioimaan.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat