1.5.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: GAZ Pobeda vie Popedan viimeiseen festarikesään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itäautosta inspiroitunut Popeda-yhtye aloittaa pian viimeisen kesänsä. Syyskuussa yhtye laittaa pillit pussiin, ainakin nykyisessä muodossaan. Neuvostoliittolaisen GAZ-autotehtaan Pobeda tuli Suomessa monille tutuksi, sillä sitä tuotiin runsaasti Suomeen 1940- ja 50-luvuilla. Pobedan suosion takana olivat poliittiset syyt, sillä länsimaisten hyödykkeiden tuonti oli valuuttapulan vaivaamassa Suomessa ankarasti säännösteltyä.Vaikka Pobedan tuotanto alkoi vuonna 1946, sen historia alkaa oikeastaan jo vuodesta 1943. Saksa oli juuri hävinnyt Stalingradin taistelun, josta alkoi sen perääntyminen itärintamalla. Tämä nosti mielialaa Neuvostoliitossa, ja uusi autoprojekti sai M20-nimen ohelle arkisemman lempinimen Pobeda, joka tarkoitti venäjäksi voittoa. Auton oli tarkoitus tulla myyntiin pikimmiten sodan loppumisen jälkeen.Ensimmäinen prototyyppi saatiin valmiiksi sopivasti lokakuun vallankumouksen vuosipäiväksi vuonna 1944 ja varsinainen tuotanto alkoi vuonna 1946, eli vain vuosi sodan päättymisen jälkeen. Sodan päättymisestä huolimatta tuotannon aloittaminen oli vaikeaa taloudellisten ja teknisten vaikeuksien vuoksi. Vuoden 1946 loppuun mennessä valmistui vain 23 autoa, ja nekin yksittäin tuotettuina.Massatuotantoon päästiin vasta huhtikuun lopulla vuonna 1947, mutta vaikeudet jatkuivat. Lokakuuhun 1948 mennessä, eli noin puolessatoista vuodessa valmiita autoja oli syntynyt vain 700 kappaletta. Neuvostoliittoa vaivasi pula laadukkaasta teräksestä, mikä teki autojen laadusta joka itänaapurin standardeilla mitattuna surkeaa. Tuotanto jouduttiin jopa lopettamaan hetkeksi hallituksen käskystä ja yrityksen johdolle jaeltiin potkuja.Hankalien alkuongelmien jälkeen Pobeda-projekti saatiin kuitenkin käännettyä oikeille raiteille, ja siitä tuli sodanjälkeisen Neuvostoliiton elämän symboli. Pobeda sai jäädä historiaan ensimmäisenä neuvostoautona, jossa oli sellaisia herkkuja kuin suuntavilkut, kaksi sähköistä tuulilasinpyyhkijää, neljän pyörän hydrauliset jarrut, sähkölämmitin ja tehtaalla asennettu AM-radio. Nämä ominaisuudet tekivät siitä yleisen taksin niin Neuvostoliitossa kuin myös Suomessakin.Pobeda oli varsin isokokoinen ilmestys ja se painoi noin 1 400 kg. Projektin lähtökohtana oli ollut hyvä etenemiskyky Neuvostoliiton huonoilla teillä, minkä seurauksena autossa oli vankka rakenne, isot pyörät, korkea maavara ja hitaaksi välitetty voimansiirto. Nämä ominaisuudet tekivät Pobedasta hyvän etenijän myös Suomen heikoilla kelirikkoteillä.Pobedaa valmistettiin Neuvostoliitossa vuosien 1946-1958 aikana 235 599 kappaletta. Tämän lisäksi Pobedasta tehtiin Puolassa lisenssivalmistetta nimellä Warszawa, josta valmistettiin vuosien 1951-73 välillä erilaisia versioita yhteensä 253 000 kappaletta.Vaikka Pobeda oli Suomessa hyvinkin suosittu auto, sen rivit harvenivat melko nopeasti. Siinä missä 1960-luvun alussa Suomen rekisterissä oli noin 6000 Pobedaa, vuoteen 1970 mennessä jäljellä oli enää 174 kappaletta. Vähäisestä jäljelle jääneistä yksilöistä huolimatta (vai kenties juuri siitä johtuen) Pobeda on yhä suosittu auto keräilijöiden ja harrastajien piireissä.Pobedan seuraajaksi tuli vuonna 1956 GAZ M21, joka tunnetaan paremmin nimellä Volga. Tämänhän te varmasti jo tiesitte, sillä Käytetyt erikoisuudet on käynyt jo aiemmin läpi Volgan tarinan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoista inspiroitunut PopedaVaikka tämän artikkelin tarkoitus on olla pieni kunnianosoitus lopettavalle pitkän linjan yhtyeelle, autot ovat sen verran paljon läsnä Popedan syntymisessä, että tarina soveltuu senkin vuoksi hyvin esiteltäväksi automediassa. Tampereella vuonna 1977 perustetun rock-yhtyeen historia nivoutuu nimittäin monellakin tapaa autojen ympärille.Popedan inspiroituminen samannimisestä itäautosta on hyvin ison yleisön tiedossa – onhan Pobeda vilahtanut niin yhtyeen levykansissa kuin myös keikkojen lavairtaimistossa vuosien varrella. Sen sijaan se, minkä takia juuri Popeda valikoitui nuoren orkesterin nimeksi, ei ole yhtä hyvin yleisessä tiedossa.Alkukipinän yhtyeen nimelle antoi vuonna 1974 Jyväskylässä perustettu bändi nimeltä Rock Cadillac. Paremmin typistetyllä Cadillac-nimellä tunnettu yhtye oli esitelty Suosikki-lehdessä, jota nuori ja silloin vielä nimetön bändi luki Tampereen Ikurissa. Pate Mustajärvi ja basisti Ilari "Ilpo" Ainiala kiinnittivät bändissä huomiota sen autoaiheiseen nimeen.Kaksikko oli sitä mieltä, että ”korpikylän rapparirokkibändi” tarvitsisi arkisemman nimen, ja vastaava nimi väännettiin Cadillacia huomattavasti arkisemmasta autosta, eli Pobedasta. Jyväskyläläistä yhtyettä mukaillen syntyi siis Punk Rock Pobeda, josta tosin kaksi ensimmäistä sanaa putosivat nopeasti pois.Niin ikään hyvin nopeasti orkesterin nimen kirjoitusasu muokattiin muotoon Popeda. Popeda halusi tietoisesti kirjoittaa nimensä ”väärin”, koska sillä haluttiin mukailla Helsingin Pohjois-Haagassa vuonna 1971 syntynyttä bändiä nimeltä Hurriganes, joka oli myös herättänyt huomiota omanlaisella kirjoitusasullaan.Popeda perustettiin missäpä muualla, kuin autotallissa. Ikurin Kyntäjäntiellä sijaitsevan omakotitalon autotalli sai toimia Popedan ensimmäisenä treenikämppänä.Käytetty erikoisuus: Gaz PobedaTorin Pobeda-valikoima ei ole pitkä, mutta sieltä löytyy kuin löytyykin yksi kappale myytäviä Pobeda-autoja. Tämä yksilö löytyy Jämsästä.Huhtikuussa 1951 käyttöönotettu Pobeda on nähnyt maailmaa 80 054 kilometrin edestä, ainakin mikäli ilmoituksessa kerrottu mittarilukema pitää paikkansa. Ainakin kuvien perusteella Pobeda näyttää hyvin säilyneeltä, ja ilmoituksen mukaan se on katsastettu viimeksi elokuussa 2021.Ruskea Pobeda on varustettu neljällä ovella, ja sen sisätilat matchaavat kivasti auton värin kanssa. Pobedan 3,6-litrainen bensiinimoottori tarjoilee kuljettajalle 37 kilowatin (50 hevosvoimaa) tehon, joka ohjataan takapyörille manuaalivaihteiston avulla.Myytävällä Pobedalla on hintaa 13 800 euroa. Hintakilpailua ei kuitenkaan synny luonnostaan, sillä auto on tosiaan Torin ainoa myytävä Pobeda kirjoitushetkellä.Popeda lopettaa taipaleensa ainakin nykyisessä muodossaan lauantaina 2.9.2023 stadionkeikkaan, joka järjestetään vähemmän yllättävästi Tampereella. Yhtyeen tai sen jäsenten jatkosuunnitelmista ei ole vielä hiiskuttu mitään, mutta ilmeisesti kaikki osapuolet ovat jatkamassa ainakin jossain määrin uraansa musiikin parissa.Mikäli muu osa Popedasta aikoo jatkaa taivaltaan ilman Pate Mustajärveä, automaailmasta löytyisi orkesterille osuva nimi: Volga, joka voisi taipua sen yhden pakollisen kirjoitusvirheen jälkeen muotoon Volca. Olihan Volga kuitenkin Pobedan seuraaja.Mikäli kotimainen rock-musiikki ja siihen liittyvät autot kolahtavat, suosittelemme lukemaan tämän juttusarjan aiemman osan, jossa esittelemme Vuonna 85 -elokuvasta tutun Datsun 100A:n. Sattumalta juuri Popedallakin on merkittävä rooli kyseisessä elokuvassa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous