3.8.2023

Käytetyt erikoisuudet: Historic-luokan BMW 2002 -ralliauto

Historic-luokan BMW 2002 -ralliauto toivottaa kaikille mahtavaa ralliviikkoa.

Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja matkaa tänään ralliviikon siivellä. Viikon loppupuolella Keski-Suomessa nähtäneen tänäkin vuonna reilut 200 000 katsojaelämystä, kun ralliyleisö kokoontuu seuraamaan rattisankareiden nopealiikkeisiä edesottamuksia.

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, moni retkituolissa rallimakkaraa nauttiva katsoja tulee jossain vaiheessa viikonloppua haaveilleeksi oman ralliauton hankkimisesta. Eipä siis muuta kuin kotimaiset autonmyyntisivut auki, ja valikoimaa selaamaan.

Torin ralliautovalikoimaa selatessa huomio kiinnittyy nopeasti Historic-luokan BMW 2002 -ralliautoon. Aiemmin Moottorin sivustolla BMW 2002:n edesottamuksia on esitelty Huutokauppahelmet-juttusarjassa, joka esitteli teille BMW 2002 Turbon.

Historic-luokka on rallin kannalta siinä mielessä merkittävä luokka, että siellä kilpailemisen pääperiaatteena on vaalia vanhoja autoja, sekä lajin kulttuuriperimää ja historiaa. Historic-kilpaileminen ei ole myöskään ihan niin hampaat irvessä toimimista, sillä siellä kuljettajat eivät tähtää urakiitoon tai autourheilun huipulle nousemiseen.

Näistä lähtökohdista huolimatta Historic on kuitenkin myös aitoa kilpailua, eikä suinkaan vain köröttelyä vanhoilla autoilla. Kuljettajat kilpailevat voitosta tosissaan sekä ajoneuvokalustoa kehitetään sääntöjen puitteissa koko ajan, aivan kuten missä hyvänsä moottoriurheilulajissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: BMW 2002 2D - FIA:n hyväksymä Historic-luokan ralliauto

Ralliviikon käytetty erikoisuus löytyy Järvenpäästä, jossa kaupan olisi vuosimallin 1974 BMW 2002 -ralliauto. Tarkemmin sanottuna BMW on kansainvälisen autoliitto FIA:n hyväksymä Historic-luokan ralliauto. Hyväksyntä on saatu 1.1.2016 ja täten se on voimassa aina vuoden 2026 loppuun saakka.

BMW on tunnistettavissa melko helposti ralliautoksi, vaikka siinä ei olekaan nykyaikaiselle ralliautolle tyypillisiä tunnusmerkkejä, kuten isoja spoilereita, ilmanottoaukkoja tai pullistuksia vähän siellä täällä. Auton mukana ei liiku myöskään ensimmäistäkään sponsoritarraa, eli niiden mahdollinen hankkiminen jää uuden omistajan vastuulle.

Takavetoista ja 960 kilogramman painoista BMW:tä liikuttaa tuplakaasareilla varustettu 2,0-litrainen M10-bensiinimoottori, jonka teholukemia ei ole kerrottu myynti-ilmoituksessa. Voima välitetään tiehen neljän vaihteen manuaalilaatikon avulla. Autossa on myös 75 % lukkoperä.

Ralliauton varustukseen kuuluvat mm. RS:n 6-pistevyöt, OPM:n kuppipenkit, turvatankki, turvakaaret, konepellin pikalukitus ja päävirtakatkaisin auton ulkopuolella.

Sorateiden sankariksi ryhtymisen hintalappu olisi tämän BMW 2002:n kohdalla 19 900 euroa. Joskin ikävän pakollisena muistutuksena ralliharrastamisessa auton hintalappu jää kuitenkin vain murto-osaan lajin kokonaiskustannusten muodostumisessa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat