30.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Infiniti Q50 on Nissan Skylinen vientimalli Mercedes-Benzin dieselmoottorilla Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto, Nissan, Infiniti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Q50 oli ensimmäinen sarjatuotantoinen henkilöauto, johon sai sähköisesti toteutetun steer-by-wire -ohjausjärjestelmän. Dieselkäyttöinen esimerkkiyksilö suorastaan odottaa edullisia kilometrejä kerättäväkseen. Jälleen ollaan tekemisissä käytetyn erikoisuuden kanssa, jota ei välttämättä liikenteessä heti hoksaa erikoisuudeksi. Infiniti Q50 on kuitenkin 11 vuotta valmistettu ja viimeiseksi jäänyt sedan-malli Nissanin luksusmerkiltä, jota ei ole koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Lisäksi se on nimekkään Nissan Skylinen viimeisimmän näkemyksen vientiversio - autoa on myyty koko ajan Japanin markkinoilla tuolla emomerkin pitkäaikaisella ja erittäin arvostetulla mallinimellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySteer-by-wire kohauttiInfiniti esitteli silloin uuden Q50 -sedaninsa Detroitin autonäyttelyssä 2013 vanhemman G37:n rinnalle ja myöhemmin seuraajaksi, sillä tulokasta ja edeltäjää pidettiin hetken verran tuotannossa yhtä aikaa. Molemmat ovat D-segmentin sedaneita eli esimerkiksi 3-sarjan BMW:n ja C-sarjan Mercedeksen kilpailijoita eli seesteisiä premiumsedaneita. Yhdessä asiassa Q50 ei ollut seesteinen premiumsedan. Autosta tuli ensimmäinen sarjatuotantohenkilöauto, johon sai steer-by-wire -ohjausjärjestelmän eli sähköjohdoilla toteutetun ohjauksen vailla mekaanista yhteyttä ratista pyörille. Tämä Direct Adaptive Steering tuli Q50:een kalliimpien V6 -vaihtoehtojen yhteydessä, siinä missä lähtötason malleissa luotettiin perinteisempään ohjaustehostukseen. Oli steer-by-wire -järjestelmässäkin toki myös tanko varajärjestelmänä. Yhtä kaikki, Infinitin steer-by-wire ei saanut oikein missään vaiheessa niin sanotusti kriitikoita puolelleen eli kansainvälisten autolehtien arvostelut järjestelmästä tahtoivat olla mollivoittoisia. Nyttemmin omista steer-by-wire'eistaan vielä huomattavasti radikaalimmilla toteutustavoilla ovat tulleet tunnetuksi ainakin Tesla ja Toyota. Skyline Mersun dieselilläInfiniti Q50:ssä näkyvät myös Renault-Nissanin ja Mercedeksen yhteistyökuviot, alkaen viime vuosikymmeneltä. Samasta syystä, miksi A-sarjaan perustuvissa etuvetopohjaisissa Mercedeksissä on jo pidempään nähty Renault-peräisiä moottoreita, ja toisaalta Infiniti lainasi Mercedeksen GLA:n omaksi Britanniassa valmistetuksi Q/QX30-sarjakseen, Infiniti Q50:ssä on nähty Mercedeksen rivimoottoreita. Infinitiä myydään tietyissä Euroopan maissa, ja täällä on ainakin aiemmin ollut oleellista pitää dieselin lippua korkealla. Siispä Q50:n keulalle sai raksuttamaan Mercedeksen luottodieselin, 2,1-litraisen OM651:n. Infiniti tosin markkinoi tätä 2 143-kuutioista moottoria 2,2-litraisena dieselinä. Bensiinirivinelonen oli niin ikään monista Mersu-malleista tuttu M274 eli 2,0-litrainen ahdettu. Muilla markkinoilla suositummat V6-vaihtoehdot olivat enemmän Skylinea ja siten Nissanin omia. 3,0- ja 3,7-litraisen V6:n lisäksi saatavilla oli 3,5-litraiseen V6:een perustunut hybridi. Infiniti Q50 poistui markkinoilta kuluvan mallivuoden myötä 11 tuotantovuoden jälkeen, ja näin Infinitillä ei ole enää yhtään muunlaista automallia länsimaiden mallistoissaan, kuin crossovereita. Sen sijaan Nissan Skylinena auto porskuttaa vielä ainakin hetken aikaa Japanissa, myös Nismon virittämänä. Infiniti Q50 vm. 2016Nettiauton valikoimista tuli poimittua vuosimallia 2016 edustava, hieman vajaat 100 000 kilometriä ajettu Infiniti Q50. Porissa myynnissä oleva auto on luonnollisesti tuotu maahan omia reittejä pitkin, ja myynti-ilmoituksen perusteella rekisteröinti Suomeen on tapahtunut vasta viime vuonna. Autossa on mainittu Mercedeksen 2,1-litrainen diesel 125 kilowatin eli 170 hevosvoiman tehoisena, yhdistettynä niin ikään stuttgartilaisperäiseen 7-loviseen automaattilaatikkoon ja takavetoon. Juuri tämän luokan dieselsedanit ovat henkilöautomaailman toimintamatkakuninkaallisia maanteillä. Ne yhdistävät kunnon kokoisen polttoainesäiliön, pihin dieselmoottorin ja hyvän aerodynamiikan. Tällekin yksilölle sopivin ostaja lienee paljon maantiekilometrejä vuodessa ajavalle käyttökustannuksiltaan edullinen vaihtoehto. Turhaan parjattu diesel toimii edelleenkin omassa lestissään, ja Q50 antaa sille eksoottiset kuoret. Lähteet: Infiniti, NettiautoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaan 9.12.2017 Ajoneuvot Infiniti QX80: Nissanin suurin ja komein on kuin lottovoittajan Qashqai 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet – avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 7.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Kaustiselle eksynyt Lontoon-taksi Austin FX4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”