Käytetyt erikoisuudet: Infiniti Q50 on Nissan Skylinen vientimalli Mercedes-Benzin dieselmoottorilla

Kuva Nettiauto, Nissan, Infiniti

Q50 oli ensimmäinen sarjatuotantoinen henkilöauto, johon sai sähköisesti toteutetun steer-by-wire -ohjausjärjestelmän. Dieselkäyttöinen esimerkkiyksilö suorastaan odottaa edullisia kilometrejä kerättäväkseen.

Jälleen ollaan tekemisissä käytetyn erikoisuuden kanssa, jota ei välttämättä liikenteessä heti hoksaa erikoisuudeksi. Infiniti Q50 on kuitenkin 11 vuotta valmistettu ja viimeiseksi jäänyt sedan-malli Nissanin luksusmerkiltä, jota ei ole koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Lisäksi se on nimekkään Nissan Skylinen viimeisimmän näkemyksen vientiversio - autoa on myyty koko ajan Japanin markkinoilla tuolla emomerkin pitkäaikaisella ja erittäin arvostetulla mallinimellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Steer-by-wire kohautti

Infiniti esitteli silloin uuden Q50 -sedaninsa Detroitin autonäyttelyssä 2013 vanhemman G37:n rinnalle ja myöhemmin seuraajaksi, sillä tulokasta ja edeltäjää pidettiin hetken verran tuotannossa yhtä aikaa. Molemmat ovat D-segmentin sedaneita eli esimerkiksi 3-sarjan BMW:n ja C-sarjan Mercedeksen kilpailijoita eli seesteisiä premiumsedaneita.

Yhdessä asiassa Q50 ei ollut seesteinen premiumsedan. Autosta tuli ensimmäinen sarjatuotantohenkilöauto, johon sai steer-by-wire -ohjausjärjestelmän eli sähköjohdoilla toteutetun ohjauksen vailla mekaanista yhteyttä ratista pyörille.

Tämä Direct Adaptive Steering tuli Q50:een kalliimpien V6 -vaihtoehtojen yhteydessä, siinä missä lähtötason malleissa luotettiin perinteisempään ohjaustehostukseen. Oli steer-by-wire -järjestelmässäkin toki myös tanko varajärjestelmänä.

Yhtä kaikki, Infinitin steer-by-wire ei saanut oikein missään vaiheessa niin sanotusti kriitikoita puolelleen eli kansainvälisten autolehtien arvostelut järjestelmästä tahtoivat olla mollivoittoisia. Nyttemmin omista steer-by-wire'eistaan vielä huomattavasti radikaalimmilla toteutustavoilla ovat tulleet tunnetuksi ainakin Tesla ja Toyota.

Skyline Mersun dieselillä

Infiniti Q50:ssä näkyvät myös Renault-Nissanin ja Mercedeksen yhteistyökuviot, alkaen viime vuosikymmeneltä.

Samasta syystä, miksi A-sarjaan perustuvissa etuvetopohjaisissa Mercedeksissä on jo pidempään nähty Renault-peräisiä moottoreita, ja toisaalta Infiniti lainasi Mercedeksen GLA:n omaksi Britanniassa valmistetuksi Q/QX30-sarjakseen, Infiniti Q50:ssä on nähty Mercedeksen rivimoottoreita.

Infinitiä myydään tietyissä Euroopan maissa, ja täällä on ainakin aiemmin ollut oleellista pitää dieselin lippua korkealla. Siispä Q50:n keulalle sai raksuttamaan Mercedeksen luottodieselin, 2,1-litraisen OM651:n. Infiniti tosin markkinoi tätä 2 143-kuutioista moottoria 2,2-litraisena dieselinä. Bensiinirivinelonen oli niin ikään monista Mersu-malleista tuttu M274 eli 2,0-litrainen ahdettu.

Muilla markkinoilla suositummat V6-vaihtoehdot olivat enemmän Skylinea ja siten Nissanin omia. 3,0- ja 3,7-litraisen V6:n lisäksi saatavilla oli 3,5-litraiseen V6:een perustunut hybridi.

Infiniti Q50 poistui markkinoilta kuluvan mallivuoden myötä 11 tuotantovuoden jälkeen, ja näin Infinitillä ei ole enää yhtään muunlaista automallia länsimaiden mallistoissaan, kuin crossovereita. Sen sijaan Nissan Skylinena auto porskuttaa vielä ainakin hetken aikaa Japanissa, myös Nismon virittämänä.

Infiniti Q50 vm. 2016

Nettiauton valikoimista tuli poimittua vuosimallia 2016 edustava, hieman vajaat 100 000 kilometriä ajettu Infiniti Q50. Porissa myynnissä oleva auto on luonnollisesti tuotu maahan omia reittejä pitkin, ja myynti-ilmoituksen perusteella rekisteröinti Suomeen on tapahtunut vasta viime vuonna.

Autossa on mainittu Mercedeksen 2,1-litrainen diesel 125 kilowatin eli 170 hevosvoiman tehoisena, yhdistettynä niin ikään stuttgartilaisperäiseen 7-loviseen automaattilaatikkoon ja takavetoon.

Juuri tämän luokan dieselsedanit ovat henkilöautomaailman toimintamatkakuninkaallisia maanteillä. Ne yhdistävät kunnon kokoisen polttoainesäiliön, pihin dieselmoottorin ja hyvän aerodynamiikan. Tällekin yksilölle sopivin ostaja lienee paljon maantiekilometrejä vuodessa ajavalle käyttökustannuksiltaan edullinen vaihtoehto. Turhaan parjattu diesel toimii edelleenkin omassa lestissään, ja Q50 antaa sille eksoottiset kuoret.

Lähteet: Infiniti, Nettiauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat