23.11.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nissan Skyline – isosta nimestä on moneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Skylinella on takanaan monipuolinen 65-vuotinen taival. Vaikka maailmalla tunnetuimmat superautoversiot myydäänkin nykyään GT-R:n nimellä, on Skylinenkin nimi edelleen voimissaan Japanissa, mikä tietää kerrottavaa myös logonvaihtojen näkökulmasta. Harva käytännössä yhdessä maassa myyty automalli on maailmalla yhtä nimekäs kuin Nissan Skyline, ja harvaa Nissan Skylinen veroista autoa on myyty käytännössä vain yhdessä maassa.Juttusarjan tämänkertainen osa sukeltaa tasavuosia täyttävän Nissan Skylinen myöhäisempiin vaiheisiin, ja on eräänlainen jatko-osa edellisviikkoiseen Infinitin tarinaan. Pieni historiapohjustus on kuitenkin paikallaan kertaamaan, miksi Skyline on arvostettu, ja miksi se on niin tärkeä malli Nissanille.Prince Skyline Sport Coupe vuodelta 1963.Skyline on itse asiassa ehtaa tuontitavaraa Nissanille. Alkunsa se sai nimittäin vuonna 1957 ylellisenä Prince Skyline -sedanina. Prince Motor Company oli japanilainen autonvalmistaja, joka aloitti taipaleensa toisen maailmansodan aikaan lentokonetehtaana. Maailmanvalloitusta Prince ei koskaan ehtinyt tekemään, sillä se pakkoliitettiin Nissaniin vuonna 1966 - juuri kun jälkimmäisellä oli oma maailmanvalloituksensa käynnissä. Princeltä Nissan sai kaksi hienoa mallia jatkokehitettäväkseen, Glorian sekä tunnetumman Skylinen.Skylinen voi epävirallisesti jakaa premium- ja urheilulinjoihin. Aluksi Prince näytti vain ensimmäisen näistä, mutta sinne urheilulinjalle saatiin vipinää vuonna 1964, kun Prince Skyline GT päihitti Japanin Grand Prix -ajoissa Porsche 904 GTS:n. Nissanin saatua ohjat käsiinsä, alkoi se edelleen kehittää Skylinen suorituskykypuolta sekä mainetta Grand Tourerina, kuten myös suurta menestystä Japanin rata-autosarjoissa. 70-luvun taitteessa nähtiin ensimmäinen kaksiovinen coupé, mutta GT-henkinen sedan on pidetty koko ajan mukana mallistossa. Täysin oleellinen piirre Skylinelle on myös takavetorakenne sekä aina 2000-luvun alkuun asti rivi-6 -moottori.Skyline 2000 GT-R kaksi- ja neliovisena vuosilta 1969 ja -70.Paljonpuhuva kirjainyhdistelmä GT-R lanseerattiin ensi kertaa sedan-malliseen Skylineen jo vuonna 1969. Tunnetuimmillaan se on kuitenkin sarjassa vuosina 1989 - 2002 valmistettuja GT-R Skylineja, jotka ovat yksiä kaikkien aikojen arvostetuimpia japanilaisia urheiluautoja. Vaikka niitä ei koskaan valmistettu muulla kuin oikeanpuoleisella ohjauksella, eikä virallisesti viety Japanin ulkopuolelle, ovat tosifanit niitä joukoittain ulkomaille hankkineet. Suurimmat fanit löytyvät niistä maista, joissa oikeanpuoleisella ohjauksella varustetun auton rekisteröinti on kielletty. Siellä on tehty jopa muutamia hiukan kalliita konversioita, joissa ohjaus on siirretty vasemmalle.Skyline GT-R R32 vuodelta 1989 on nykyisen GT-R:n esivanhempi.Viimeisin GT-R Skyline sai viiden vuoden kuluttua tuotantonsa lopetuksesta (niin kauan vei kehitystyö) seuraajan, jonka tunnemme pitkäikäisenä superautona nimeltä Nissan GT-R. Sen myötä Nissanin superautolle aukesivat ovet Japanin ulkopuolelle ja myös vasemmanpuoleisen ohjauksen maihin. Näin ollen Nissan Skyline on edelleen nykymuodossaankin JDM- eli "Japanese Domestic Market" -tuote.Skyline GT-R R34 vuodelta 1999.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLogonvaihtoja toiseenkin suuntaanNissan Skylineen on aina liittynyt urheilullisen mielikuvan lisäksi myös premiumimago, muistammehan mallinimen historian alkuvuodet Prince Skylinesta lähtien. Tässä kohtaa on hyvä jälleen palauttaa mieliin edelliskerran aihe, jossa käytiin siis läpi Nissanin premium-merkki Infinitin vaiheita niistä ajoista, jolloin Infinitit olivat uudelleenbrändättyjä Nissaneita, ja kuinka tuote vuosien saatossa kehittyi omaksi, persoonalliseksi mallistokseen.Japanilaisvalmistajien premiumsiivet on tarkoitettu käytännössä vientimarkkinoille, ja siksi hyvin monista Lexuksen, Infinitin ja Acuran malleista on itse asiassa olemassa myös emomerkille brändätyt JDM -versiot. Näin myös neliovinen Nissan Skyline on jatkanut elämäänsä jo vuodesta 2001 alkaen useamman eri Infiniti -mallin rinnalla.Skyline Coupe teki paluun Infiniti G35 Coupen japanilaisena sisarmallina.Ensimmäinen tällainen oli seuraaja vuoden 1998 R34 -mallille. V35 -tyyppimerkinnällä tunnettu 11. polven neliovinen Skyline esiteltiin vuonna 2001. Tästä tuli tavallaan ensimmäinen Skyline, jota vietiin isommissa määrin Japanin ulkopuolelle, eniten Yhdysvaltoihin. Siellä ja muualla tämä Nissan 350Z:aan perustunut sedan tunnettiin tosin nimellä Infiniti G35. Vain viisi vuotta myöhemmin Infinitiltä nähtiin G35:lle seuraaja, G37, joka sai johdattaa Japanissa Nissan Skylinen V36 -mallin myötä 12. sukupolveensa.Skyline V37 esiteltiin alun perin vuonna 2013, ja se on yhtä kuin Infiniti Q50 Japanin markkinoilla. Alkuun V37 oli itse asiassa niin yhtä Q50:n kanssa, että keulallakin oli Infinitin Fuji-logo, ja auton pystyi tunnistamaan Skylineksi vain takaluukun tekstien perusteella. Päivitysten myötä Nissanin keulailme ja logo ovat kuitenkin palanneet tähän Infinitin suunnittelemaan Skylineen.Takavetoinen ja nykyisin huippumallina kaksoisahdetulla 405 hevosvoiman 3-litraisella V6:lla varustettu 13. polven Skyline on pätevä jatkamaan kunniakasta mallihistoriaa nykyajassa. Kyseessä on myös Nissanin ainoa jäljellä oleva perinteinen sedan kotimarkkinoillaan, Euroopassahan Nissan ei niitä tarjoa enää laisinkaan.Vuonna 1985 Skylinen seitsemäs sukupolvi esitteli maailman ensimmäisen nelipyöräohjauksen, nimeltään HICAS. Vuonna 2013 Skyline teki Infiniti Q50:n mukana jälleen ohjausjärjestelmähistoriaa kokonaan sähköisesti toteutetun ohjauksen muodossa.Jämerä spin-off - Skyline CrossoverJos Ford Mustangin nimelle saattoi tehdä crossoverin vieläpä sähköisenä vuonna 2020, oli Nissan tehnyt saman pyhäinhäväistyksen (tai sitten ei) Skylinelle jo vuonna 2009.Jälleen kerran vain JDM:nä tunnettu Skyline Crossover oli emomerkin näkemys Infiniti EX37:stä. Jämerän oloinen, mutta katumaasturiksi suhteellisen solakkaprofiilinen Skyline Crossover kantoi nimen tuomaa painolastia suhteellisen hyvin, vaikka tämä olikin ehkä enemmän tapa myydä EX37:ää Japanissa, kuin keksiä Skylineä uudelleen. Pellin alla lymyili muun muassa Nissan 370Z -urheiluautosta tuttu 3,7-litrainen V6, 3,5-litraisen samanmuotoisen rinnalla.Skyline Crossoverin tarina tulikin päätökseen vuonna 2013, jonka jälkeen Nissan Skylinen lippua on kantanut yksin sedan, mikä on oikeastaan vain paluuta 65 vuoden takaisille juurille.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Nissan, Infiniti, Autotrader, Caragedreams.com Kuvat: NissanLisää aiheestaNimi muutettu: 50 vuotta täyttänyt Honda Civic laittoi parastaan – esittelyssä 2023 Acura Integra Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Nimi muutettu: Jatka klassikkoautojen suoraa: Buick Regal, Holden Commodore, Opel Insignia… Nimi muutettu: Mercury Grand Marquis jätti kuolleelle automerkille kestävän perinnön Nimi muutettu: meille Infiniti Q30 on ventovieras, mutta sitä olisi voitu valmistaa Uudessakaupungissa Nimi muutettu: Läpimurto premiumiin – kuinka Nissan sen teki?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen