16.11.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Läpimurto premiumiin – kuinka Nissan sen teki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanista on onnistuneesti ponnistanut maailmalle kolme ehtaa premium-merkkiä. Yksi niistä on Infiniti. Kuinka Nissan oikein lohkaisi itsestään tämän luksussiiven reilut 30 vuotta sitten? Moottori on käsitellyt japanilaisia premium-brändejä aiemminkin. Toyotan luksussiiven menestysresepti on tuttu. Mazda on kerännyt oman nimibrändinsä ympärille premium-imagoa aina vain enemmän, koska sen itsestään eriyttämät premium-merkit eivät saaneet tuulta purjeisiin. Hondan Acuralla on vetävän näköinen mallisto Pohjois-Amerikassa. Otetaanpa nyt juhlan kunniaksi katsaus Nissanin omaan premium-tarinaan pioneeriteemalla, vietämmehän Nissanin juhlavuotta, sillä sen ensimmäisestä jalkautumisesta Suomeen ja samalla koko Eurooppaan tuli aivan äskettäin kuluneeksi 60 vuotta. Tämäkin Infiniti Q60 Edition 30 juhlisti merkin kolmekymppisiä kolmisen vuotta sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikutelman tärkeys Kokonaan uuden premium-brändin hahmotteleminen aloitettiin Nissanilla monikansallisena yhteistyönä vuonna 1985. Projekti oli huippusalainen, vaikka tosiasiassa useampi muukin japanilaisvalmistaja touhusi samaan aikaan vastaavanlaisen hankkeen parissa. Uudella luksusbrändillä oli tasan yksi tavoite: päästä herrojen kerhoon useiden pitkän linjan eurooppalaisten ja amerikkalaisten luksusautovalmistajien kanssa. Suunnittelutyössä ei näin kannattanut hätiköidä eikä hosua. Meni kaksi vuotta, ennen kuin edes nimi tai logo oli valmiina. Infiniti juontuu englannin äärettömyyttä kuvaavasta sanasta. Jonnekin sinne johtaa myös pitkän harkinnan tuloksena syntynyt Infiniti-logo. Jälkikäteen ajateltuna hienostopiireissä tärkeä kiireetön vaikutelma todellakin syntyi, sillä valmista tuli vasta neljän vuoden suunnittelun jälkeen vuonna 1989 - kuinkas sattuikaan, samana vuonna Toyotan eli Lexuksen kanssa. Japanilaispremiumia lanseerattiin tuolloin kahden mallin voimalla. Laatuvaikutelma oli ensiarvoisen tärkeä, kun amerikkalaisasiakkaille ryhdyttiin markkinoimaan Infinitejä aluksi 50 myyjäliikkeen vahvuudella. Vastassa olivat nyt niin Mercedekset, BMW:t, Cadillacit, Lincolnit kuin tuoreista tuorein maanmies Lexuskin. Infinitin tuote kehittyy: kohti omaa, vahvaa premiumilmettä Sitten päästäänkin itse autoihin, joista ensimmäisten merkitystä mielikuvan luomisessa ei voi liiaksi korostaa. Q45:n aikanaan futuristinen, mutta nykyään muodikas piirre oli maskiton keula. Infiniti aloitti taipaleensa edelleen kutakuinkin voimassa olevan mallisto- ja mallinimipolitiikan mukaisesti Q- ja M-sarjoilla. Q45 oli Lexus LS:n tavoin iso edustussedan, M30 puolestaan suorituskykyinen coupé/ -avo. Q45:n voimanlähteenä toimi mallimerkinnälle uskollinen 4,5-litrainen V8. Mutta koska tämä on Nimi muutettu, oli avausmalleilla toki myös serkkunsa, tässä tapauksessa Japanin-serkkunsa. Q45 perustuikin samana vuonna merkin kotisaarella esiteltyyn Nissan Presidentiin. M30:n Nissan-variantti oli vastaavasti kakkospolven Leopard, jota oli valmistettu vuodesta 1986 lähtien. Infinitin kolmas malli oli versiointi jostain suomalaisittain huomattavasti paljon tutummasta (ja suositummasta); G-sarjan avausmalli oli nimittäin yhtä kuin hyvin varusteltu Nissan Primera. Sekä Primera että johdannainen Infiniti G20 näkivät päivänvalon vuonna 1990. G20 perustui Nissan Primeraan vielä vuosina 1999 - 2002. Premium-segmentin vaatimukset ovat tasaisesti kasvaneet noista ajoista. Infiniti julkisti ensimmäisen katumaasturinsa, itsekantavalle korille tehtyyn Nissan Pathfinderiin perustuneen QX4:n, vuonna 1996. Sen jälkeen, ja erityisesti nyt, luksussuvit ovat olleet hyvin pitkälti elinehto niin lnfinitille kuin kilpailijoillekin. QX-sarjan käynnistänyt QX4 oli Infinitin ensimmäinen SUV, ja yksi luokan pioneereista. 2010-luvulta alkaen Infinitit ovat erottuneet emomerkin tuotteista aina vain selvemmin. Premiumsiiven tyyli sekä viimeistelytaso on luokan vaatimukset huomioiden tuotu nyt erilleen selkeämmin kuin koskaan aiemmin, etenkin alkuaikojen logonvaihtomalleihin nähden. Vuodesta 2013 lähtien Infiniti on ollut jopa hallinnollisesti erillään emomerkistä, joskin taloudellinen ja teknologinen yhteistyö on edelleen hyvin tiivistä. Tältä näyttää Infinitin mallisto 30 vuoden jälkeen. Infiniti on pullauttanut automaailmaan myös kasan uusia innovaatioita. Eräs niistä on etuvasemmalla poseeraavassa Q50:ssä ensimmäisenä nähty ja koettu täysin sähköinen ohjaus. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Infiniti Lisää aiheesta Nimi muutettu: meille Infiniti Q30 on ventovieras, mutta sitä olisi voitu valmistaa Uudessakaupungissa Nimi muutettu: Nissan Juke auttoi tekemään Infinitistä Kiinassa tunnetun Nimi muutettu: Lexus LM on luksustila-auto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt