Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e

Kuva Nettiauto

Edellispolven Fiat 500:stä luotiin vuodelle 2013 täyssähköversio vain Yhdysvaltain Kalifornian osavaltion päästömääräysten vuoksi, ja jokainen valmistettu yksilö tuotti Fiatille reilut tappiot.

Vuonna 2007 esitelty retrokaupunkiauto Fiat 500 nousi henkisen edeltäjänsä vanavedessä ja huiman pitkän tuotantokaarensa aikana melkoiseksi ilmiöksi Euroopan ja miksei muunkin autoilevan maailman silmissä. Polttomoottorinen 500 jouduttiin vetämään pois auton päämarkkina-alueelta EU:sta viime kesänä voimaan astuneiden uusien GSR2 -tietoturva-asetusten vuoksi, ja myyntiin jäi yksikseen vuodesta 2020 valmistettu erisukuinen mutta tyyliltään samankaltainen täyssähköinen 500e.

Tarinassa on kuitenkin vielä sellainenkin oikku, että myös edellispolvesta oli kuin olikin olemassa 500e.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakolla kehitetty

Alkuperäinen 500e, jollaiseksi tätä on nyt kutsuttava, näki päivänvalon Yhdysvaltain Kalifornian osavaltiossa vuonna 2013. Sinne tämä erikoisuus hyvin pitkälti jäikin, sillä sitä ei koskaan viety myyntiin naapuriosavaltio Oregonia pidemmälle.

Silloisen Fiat Chrysler Automobilesin eli FCA:n edesmennyt toimitusjohtaja Sergio Marchionne selitti myöhemmin, että tämä Pohjois-Amerikan 500e luotiin oikeastaan vain Kalifornian päästömääräysten takia.

Osavaltio on tunnettu uranuurtajuudestaan uusien käyttövoimien käyttöönottajana, ja siellä on nähty lukuisten autonvalmistajien tai jopa koko maailman ensimmäiset sähkö- ja vetyautomallit kuluttajakäytössä. Koska Kaliforniassa tietyn määrän autoja myyvät autonvalmistajat joutuivat jo yli kymmenen vuotta sitten tarjoamaan valikoimassaan nollapäästöistä autoa, Fiat oli ikään kuin pakotettu kehittämään 500e.

Marchionne lisäsi, että jokainen myyty 500e tuotti FCA:lle jopa 14 000 dollarin tappion, joten italialais-amerikkalainen valmistaja tuskin toivoi autosta suurta myyntimenestystä.

500e kehitettiin tavallisen polttomoottorisen 500:n pohjalta Chryslerin toimipisteessä USA:ssa. Sähkökomponentit autoon toimitti saksalainen Bosch. Auton 24 kilowattitunnin akusta riitti virtaa noin 160 kilometrin toimintamatkaan, tosin kaikkea muuta kuin WLTP-syklillä mitattuna. E-malli erosi jonkin verran myös ulkonäöltään polttomoottorisesta, sillä sähköversiosta haluttiin tehdä aerodynaamisempi.

Fiat 500e vm. 2016

Nettiauton valikoimista löytyi tasan yksi edellissukupolven Fiat 500e, eikä niitä kovin montaa odotakaan olevan, autoa kun ei myyty koskaan virallisesti Euroopassa. On niitä toki tänne Vanhalle mantereelle päätynyt sekä yksityisten tuomana että epävirallisesti mutta järjestetysti tuotuna. Jollain näistä tavoista myös tämän kokkolalaisessa liikkeessä myynnissä olevan yksilön on täytynyt Keski-Pohjanmaalle päätyä, rekisteröintitietojen mukaan vuonna 2020.

Fiat 500e:n myynti-ilmoituksessa luetellaan varusteet ja kerrotaan vuosimalli 2016 sekä autolle kertynyt kilometrimäärä 80 000 kilometriä. Siinä ei kuitenkaan tuoda oikeastaan millään tavalla esiin yksilön erikoislaatuisuutta.

Lähteet: Nettiauto, Bloomberg, Fiat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat