3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edellispolven Fiat 500:stä luotiin vuodelle 2013 täyssähköversio vain Yhdysvaltain Kalifornian osavaltion päästömääräysten vuoksi, ja jokainen valmistettu yksilö tuotti Fiatille reilut tappiot. Vuonna 2007 esitelty retrokaupunkiauto Fiat 500 nousi henkisen edeltäjänsä vanavedessä ja huiman pitkän tuotantokaarensa aikana melkoiseksi ilmiöksi Euroopan ja miksei muunkin autoilevan maailman silmissä. Polttomoottorinen 500 jouduttiin vetämään pois auton päämarkkina-alueelta EU:sta viime kesänä voimaan astuneiden uusien GSR2 -tietoturva-asetusten vuoksi, ja myyntiin jäi yksikseen vuodesta 2020 valmistettu erisukuinen mutta tyyliltään samankaltainen täyssähköinen 500e. Tarinassa on kuitenkin vielä sellainenkin oikku, että myös edellispolvesta oli kuin olikin olemassa 500e. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakolla kehitettyAlkuperäinen 500e, jollaiseksi tätä on nyt kutsuttava, näki päivänvalon Yhdysvaltain Kalifornian osavaltiossa vuonna 2013. Sinne tämä erikoisuus hyvin pitkälti jäikin, sillä sitä ei koskaan viety myyntiin naapuriosavaltio Oregonia pidemmälle. Silloisen Fiat Chrysler Automobilesin eli FCA:n edesmennyt toimitusjohtaja Sergio Marchionne selitti myöhemmin, että tämä Pohjois-Amerikan 500e luotiin oikeastaan vain Kalifornian päästömääräysten takia. Osavaltio on tunnettu uranuurtajuudestaan uusien käyttövoimien käyttöönottajana, ja siellä on nähty lukuisten autonvalmistajien tai jopa koko maailman ensimmäiset sähkö- ja vetyautomallit kuluttajakäytössä. Koska Kaliforniassa tietyn määrän autoja myyvät autonvalmistajat joutuivat jo yli kymmenen vuotta sitten tarjoamaan valikoimassaan nollapäästöistä autoa, Fiat oli ikään kuin pakotettu kehittämään 500e. Marchionne lisäsi, että jokainen myyty 500e tuotti FCA:lle jopa 14 000 dollarin tappion, joten italialais-amerikkalainen valmistaja tuskin toivoi autosta suurta myyntimenestystä. 500e kehitettiin tavallisen polttomoottorisen 500:n pohjalta Chryslerin toimipisteessä USA:ssa. Sähkökomponentit autoon toimitti saksalainen Bosch. Auton 24 kilowattitunnin akusta riitti virtaa noin 160 kilometrin toimintamatkaan, tosin kaikkea muuta kuin WLTP-syklillä mitattuna. E-malli erosi jonkin verran myös ulkonäöltään polttomoottorisesta, sillä sähköversiosta haluttiin tehdä aerodynaamisempi. Fiat 500e vm. 2016Nettiauton valikoimista löytyi tasan yksi edellissukupolven Fiat 500e, eikä niitä kovin montaa odotakaan olevan, autoa kun ei myyty koskaan virallisesti Euroopassa. On niitä toki tänne Vanhalle mantereelle päätynyt sekä yksityisten tuomana että epävirallisesti mutta järjestetysti tuotuna. Jollain näistä tavoista myös tämän kokkolalaisessa liikkeessä myynnissä olevan yksilön on täytynyt Keski-Pohjanmaalle päätyä, rekisteröintitietojen mukaan vuonna 2020. Fiat 500e:n myynti-ilmoituksessa luetellaan varusteet ja kerrotaan vuosimalli 2016 sekä autolle kertynyt kilometrimäärä 80 000 kilometriä. Siinä ei kuitenkaan tuoda oikeastaan millään tavalla esiin yksilön erikoislaatuisuutta. Lähteet: Nettiauto, Bloomberg, Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 4.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen