Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG – 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa

Kuva Tori.fi, Mercedes-Benz

Isoja lukuja tulee joka tuutista muistellessamme, kuinka saksalainen edustusauto takoi ennätyksiä aikana ennen sähkövallankumousta.

Siinä oli vain yhden numeron ero mallimerkinnässä, mutta valtava ero statuksessa. Kun Mercedes-Benz toi S 65 AMG:n ensin W220-polven- ja sittemmin tämän W221 -polven myötä markkinoille, oli se S-sarjan Mercedeksistä ja ylipäätään edustusautoista ravintoketjun huipulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edustussedan toisesta todellisuudesta

Mercedes-Benz S 65 AMG:n erottaa -63:sta todellakin vain yksi numero tai kaksi silmälukua, mutta ero kahden malliversion välillä on ollut varsinkin hegemoniallisesti suuri.

Mercedes-Benz S 65 AMG teki periaatteessa pari vuosikymmentä takaperin 6,0-litraisella tuplaturbo-V12:lla sen, minkä Mercedes-AMG tekee nykyisin rivinelosella, rivikuutosella tai korkeintaan V8:lla, yhdistettynä akkuihin ja sähkömoottoreihin.

Eihän esimerkiksi nykyinen, yli 800 hevosvoiman ja maksimissaan reilun 1 400 newtonmetrin Mercedes-AMG S 63 E Performance -lataushybridi ole edelleenkään mikään ekoauto, mutta tässä ajassa se on vain niin paljon parempi kuin valtava V12 ilman sähköä.

W221 -polvi sai faceliftin 2010-luvun taitteessa, ja S 65 AMG luonnollisesti sen mukana.

Eikä Mercedes-Benz S 65 AMG vuodelta 2006:kaan ole mikään urheiluauto. Siinä pääasia on, että tehoa löytyy aivan hillittömästi, ja että kaikki muutkin saavat asiasta tiedon.

Mercedes-Benz S 65 AMG Lang vm. 2006

Tori.fi:n valikoimista löytyy tällä kertaa Kuopiossa myynnissä oleva S 65 AMG vuosimallia 2006. Kyseessä on tuontiauto Yhdysvalloista, ja kaikki on viimeisen päälle yltäkylläisyysaatteen mukaista, onhan auto vieläpä pitkän akselivälin malli.

18 vuotta vanha yksilö edustaa aivan W221-polven tuotannon alkupäätä, ja sitä myöten vuoden 2009 faceliftiä edeltänyttä aikakautta. Tässä vaiheessa AMG irroitti M275-tyypin 6,0-litraisesta BiTurbo-V12:sta 612 hevosvoimaa ja 1 000 newtonmetriä. Tämä riitti kiihtyvyyteen nollasta sataan 4,4 sekunnissa ja perisaksalaiseen 250 km/h huippunopeuteen. Vuoden 2010 jälkeen tehot nousivat 630 heppaan, mutta vääntö pysyi samana.

S 65:eenhän piti uuden 7-lovisen automaattilaatikon sijaan asentaa hieman vanhempi viisivaihteinen, sillä 7G Tronic ei olisi yksinkertaisesti kestänyt V12:n hurjaa, tuhannen newtonmetrin vääntöä. Olisi muuten hauska mitata, kuinka paljon noista voimavaroista on jäljellä esimerkkiyksilön 190 000 kilometrin jälkeen.

Ulkoisesti auto vaikuttaa ainakin kuvien perusteella ihan siistiltä, mutta sisätiloissa toki kilsat näkyvät jo paikoin kulumina. Esimerkkiyksilö edustaa omaa aikakauttaan myös tyylillisesti. Vai mitä mieltä olisit noista nostalgisista puusomisteista vuosimallin 2024 Mercedes-AMG Ässässä?

Lähteet: Tori.fi, Top Gear

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat