31.10.2023

Käytetyt erikoisuudet: lumiauralla varustettu Mercedes-Benz ML

Talvi tulee, mutta oikeilla varusteilla siitäkin selvitään. Mikäli lumikola ei tunnu sinun jutultasi, oman auton voi varustaa vaikkapa lumiauralla.

Auton käyttäminen lumitöissä on melko yleistä etenkin kiinteistöhuollon yhteydessä. Näissä tapauksissa lumiaura on yleisemmin asennettu jonkinlaisen lava-auton keulaan. Lisäksi lava-auto on voitu varustaa muilla lumensiirto-operaatiossa tarvittavilla varusteilla, kuten hiekoittimilla. Tämäntapaisista autoista juttusarjamme on esitellyt aiemmin lumiauralla varustetut Ford Rangerin ja Land Rover Defenderin.

Kun siirrytään kaupunkiympäristöstä enemmän maaseutumaiseen elinympäristöön, myös autopohjaisen aurauskaluston kirjavuus kasvaa. Lumiauroja saattaa löytää ajoneuvoista, jotka muistuttavat enemmän työkonetta kuin autoa – kuten tässä Volvo Valpin tapauksessa. Välillä internetin ihmeellisessä maailmassa törmää myös erilaisten nelivetoisten ”peltoautojen” yhteyteen rakennettuun aurauskalustoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Mercedes-Benz ML – heti valmis talven aurauksiin

Mercedes-Benz ei tule välttämättä ensimmäisenä merkkinä mieleen lumiauran työntäjänä – saati sitten vielä ML-mallillaan. Näistä lähtökohdista huolimatta Lohjalla olisi nyt kaupan lumiauralla varustettu Mercedes-Benz ML W163.

Mercedes-Benz ML on vuosimallia 2003, eli se on saanut jo kokea vuonna 2001 tulleen kasvojenkohotuksen. Näiden 20 vuoden aikana Mercedeksen mittariin on ehtinyt kertyä 404 000 ajokilometriä. Valtaosa kilometreistä on todennäköisesti ajettu ilman auraa, sillä myynti-ilmoituksen mukaan lumiaura on löytänyt tiensä auton keulalle vasta viime keväänä.

Myynti-ilmoituksen mukaan lumiaura on tehdastekoinen ja leveydeltään 180 senttimetriä. Se nousee ja laskee vinssin avulla sekä sivuttaissäätö on 5-asentoinen. Lumiauraan löytyy myös langaton kauko-ohjain. Auran kiinnityksen ja irrotuksen kerrotaan olevan varsin helppoa, sillä varuste irtoaa autosta vain sekunneissa ja kaiken huipuksi ilman työkalujen käyttöä.

Lumityövarustelun ohella autoon on tehty viimeisen vuoden aikana paljon erilaisia huoltotöitä. Myynti-ilmoituksen mukaan autoon on uusittu takajouset, moottorin kumityynyt, imusarja, ajovaloumpiot sekä turbon ja egr:n ohjaussolenoidit. Myös jarrut on uusittu ja satulat kunnostettu sekä suuttimet tarkastettu ja kaksi niistä uusittu. Lisäksi autosta löytyy juuri ostetut uudet kesärenkaat koossa 285/50 R20.

Merdeces-Benzille tuttuun tapaan auton tehdasvarustelu on sekin varsin laaja – ottaen huomioon auton iän ja miksei myös nykyisen käytönkin. ML-Mersun sisätilat ovat pitkälti mustaa nahkaa, istuimista löytyy sähkösäätöjä ja kattoa koristaa lasikattoluukku. Ilmeisesti jälkiasenteinen soitin on tukee Androidia ja siitä löytyy myös peruutuskamera.

Kuten kunnon lumentyöntimen kuuluukin, myös tämä Mercedes-Benz ML on nelivetoinen. Autoa liikuttaa 2,7-litrainen dieselmoottori, josta löytyy 120 kilowatin (161 hevosvoimaa) teho ja 370 newtonmetrin vääntö. Myynti-ilmoitus lupailee auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan 11,7 sekuntia ja huippunopeudeksi 183 km/h. Ja jos työntämisen sijasta autolla tahtookin vetää, löytyy autosta vetomassaa jarrutta 750 kilogramman ja jarruilla 3350 kilogramman edestä.

Mikäli tulevan talven lumityöt tahtoo tehdä johtotähden ratin takaa, lompakosta olisi syytä löytyä 7500 euroa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat