15.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain noin 68 000 kilometriä ajettu toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on tänä päivänä todellinen harvinaisuus. Kysyntääkin vaikuttaisi riittävän. Autot muuttuivat hitaasti 60-luvun pyöreydestä 80-luvun kulmikkuuteen. Vuonna 1979 esitelty toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on jo selvästi 80-luvun muodin mukainen. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sellainen, mutta poikkeuksellisen vähän ajettuna.Suorat linjat hallitsevat toisen sukupolven Lancerin ohjaamoa. Kello on koettu kierroslukumittaria tärkeämmäksi varusteeksi.Ensimmäinen Mitsubishi Lancer esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 1973, vaikka se tulikin tarjolle Euroopassa vasta hieman myöhemmin. Automallin myynti loppui Euroopassa viime vuonna, hieman maasta riippuen, noin 40 vuoden jälkeen. Lancer tunnettiin lähes koko historiansa ajan myös menestyksekkäänä ralliautona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitsubishi LancerLancerin ensimmäisen sukupolven julkaisu onkin jo esitelty yläpuolella. Se oli tarjolla sekä kaksiovisena että neliovisena porrasperänä ja hieman myöhemmin esiteltiin farmarikori. Vuonna 1975 vaihtoehtoihin lisättiin coupe, joka sai nimen Lancer Celeste – tosin Euroopassa riitti pelkkä Celeste.Toisen sukupolven Mitsubishi Lancer esitteli selvästi edeltäjää kulmikkaammat muodot. Se oli saatavilla myös kaksivärimaalauksella.Ensimmäisen ja toisen sukupolven välistä harppausta ei voi liioitella. Muutos ulkonäössä oli nykymittapuulla valtava, sillä yhteneviä piirteitä ei juurikaan löydy. Toinen sukupolvi on tällä kertaa mielenkiintomme kohteena, joten siihen palataan myöhemmin.Kolmas sukupolvi tuli myyntiin vuonna 1983 ja neljäs 1987. Suomessa neljäs sukupolvi tosin esiteltiin vasta vuoden 1988 puolella. Neljäs sukupolvi pärjäsi aikanaan varsin hyvin vertailussa Eurooppalaisia autoja vastaan.Viidennen sukupolven Lancer lisäsi soppaan rallin maailmanmestaruussarjan. Mitsubishi totesi Galantin hieman suureksi kapeille rallipoluille ja siirsi tekniikan pienempään Lanceriin. Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution pohjautuu vuonna 1991 esiteltyyn viidenteen sukupolveen.Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution esiteltiin vuonna 1992. Siitä eteenpäin Evolution merkitsi rallikansalle valtavasti sekä ralli- että siviiliautona.Rallimaailma ei enää palannut entiselleen ja suomalaiskatsojat muistavat tietenkin Tommi Mäkisen neljä perättäistä maailmanmestaruutta vuosina 1996-1999. Tämän kokeneelle ikäpolvelle Lancer vie mielikuvat rallin maailmanmestaruussarjaan. Tilanne on hieman samankaltainen kuin edellisellä viikolla käytettynä erikoisuutena esiintyneen Audi Quattron tapaus, mutta hieman eri sukupolvelle.Tästä eteenpäin Evolution –mallisto leimasi vahvasti Lancerin kaikkia sukupolvia. Ehkä Lancer ei koskaan toipunut Evolutionin lopettamispäätöksestä ja samalla hävisi kiinnostus tavallisempaa Lanceria kohtaan. Kahdeksas sukupolvi jäi lopulta Lancerin viimeiseksi Euroopassa.Käytetty erikoisuusTämänkertainen käytetty Mitsubishi Lancer on erikoisuus eritoten sen alhaisen mittarilukeman ansiosta. Myös kunto vaikuttaa kuvien perusteella lupaavalta. Näitä vähän ajettuja yli 30 vuotta vanhoja autoja ei tapaa turhan usein.Erittäin ruskea käytetty erikoisuus on vähän ajettu Mitsubishi Lancer. Moottorina on pienin saatavilla ollut vaihtoehto.Mittarilukema on vaivaiset 68 tuhatta kilometriä. Vuotuinen kertymä tällä vuonna 1982 käyttöönotetulla Lancerilla on siis vähintäänkin maltillinen. Auto on katsastettu viimeksi maaliskuussa 2018.Käytetty erikoisuus tulee toimeen ilman isolohkoa. Moottorina on pienin Euroopan markkinoille tarjoiltu moottori eli 1,2-litrainen nelisylinterinen. Tehoa se tuottaa hieman yli 50 hevosvoimaa ja kuljettaja käskyttää sitä nelipykäläisen manuaalivaihteiston avulla.Kuivalla kestopäällysteellä tämän takavetoisen Lancerin takarenkaiden pitoa ei voimalla rikota, mutta talven liukkailla tilanne voi olla toinen. Kulkupuolta helpottaa siedettävä omamassa, joka on 940 kilogrammaa. Se ei toki ole mitenkään poikkeuksellinen tämän kokoluokan ja aikakauden autolle.Myös sisätiloissa jatkuu tämän auton ruskea teema. Pieni siistiminen nostaisi varmasti viihtyvyyden uudelle tasolle.Ruskea ulkokuori paritettuna vaaleahkoon sisustaan henkii auton iästä. Kyseessä on ollut aikanaan muodikas yhdistelmä ja onpahan ruskeaa maalipintaa nähty jälleen viime aikoina uusissa autoissa. Sisätilat voisivat hyötyä pienestä putsaamisesta ja pölyjen pyyhkimisestä.Toisen sukupolven Lancer on yksi niistä autoista, joita tapaa nykyään todella harvoin. Valitettavasti kysyntä on kovaa, sillä jutun kirjoittamisen ja julkaisun välissä tämä yksilö ehti hävitä myynnistä. Pahoittelemme tilannetta kiinnostuneiden puolesta, mutta onnittelemme kaupat tehneitä osapuolia.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Mitsubishi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous