15.10.2018

Käytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer - Tori.fi

Vain noin 68 000 kilometriä ajettu toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on tänä päivänä todellinen harvinaisuus. Kysyntääkin vaikuttaisi riittävän.

Autot muuttuivat hitaasti 60-luvun pyöreydestä 80-luvun kulmikkuuteen. Vuonna 1979 esitelty toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on jo selvästi 80-luvun muodin mukainen. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sellainen, mutta poikkeuksellisen vähän ajettuna.

Mitsubishi Lancer sisusta
Suorat linjat hallitsevat toisen sukupolven Lancerin ohjaamoa. Kello on koettu kierroslukumittaria tärkeämmäksi varusteeksi.

Ensimmäinen Mitsubishi Lancer esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 1973, vaikka se tulikin tarjolle Euroopassa vasta hieman myöhemmin. Automallin myynti loppui Euroopassa viime vuonna, hieman maasta riippuen, noin 40 vuoden jälkeen. Lancer tunnettiin lähes koko historiansa ajan myös menestyksekkäänä ralliautona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi Lancer

Lancerin ensimmäisen sukupolven julkaisu onkin jo esitelty yläpuolella. Se oli tarjolla sekä kaksiovisena että neliovisena porrasperänä ja hieman myöhemmin esiteltiin farmarikori. Vuonna 1975 vaihtoehtoihin lisättiin coupe, joka sai nimen Lancer Celeste – tosin Euroopassa riitti pelkkä Celeste.

Mitsubishi Lancer toinen sukupolvi
Toisen sukupolven Mitsubishi Lancer esitteli selvästi edeltäjää kulmikkaammat muodot. Se oli saatavilla myös kaksivärimaalauksella.

Ensimmäisen ja toisen sukupolven välistä harppausta ei voi liioitella. Muutos ulkonäössä oli nykymittapuulla valtava, sillä yhteneviä piirteitä ei juurikaan löydy. Toinen sukupolvi on tällä kertaa mielenkiintomme kohteena, joten siihen palataan myöhemmin.

Kolmas sukupolvi tuli myyntiin vuonna 1983 ja neljäs 1987. Suomessa neljäs sukupolvi tosin esiteltiin vasta vuoden 1988 puolella. Neljäs sukupolvi pärjäsi aikanaan varsin hyvin vertailussa Eurooppalaisia autoja vastaan.

Viidennen sukupolven Lancer lisäsi soppaan rallin maailmanmestaruussarjan. Mitsubishi totesi Galantin hieman suureksi kapeille rallipoluille ja siirsi tekniikan pienempään Lanceriin. Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution pohjautuu vuonna 1991 esiteltyyn viidenteen sukupolveen.

Mitsubishi Lancer Evolution I
Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution esiteltiin vuonna 1992. Siitä eteenpäin Evolution merkitsi rallikansalle valtavasti sekä ralli- että siviiliautona.

Rallimaailma ei enää palannut entiselleen ja suomalaiskatsojat muistavat tietenkin Tommi Mäkisen neljä perättäistä maailmanmestaruutta vuosina 1996-1999. Tämän kokeneelle ikäpolvelle Lancer vie mielikuvat rallin maailmanmestaruussarjaan. Tilanne on hieman samankaltainen kuin edellisellä viikolla käytettynä erikoisuutena esiintyneen Audi Quattron tapaus, mutta hieman eri sukupolvelle.

Tästä eteenpäin Evolution –mallisto leimasi vahvasti Lancerin kaikkia sukupolvia. Ehkä Lancer ei koskaan toipunut Evolutionin lopettamispäätöksestä ja samalla hävisi kiinnostus tavallisempaa Lanceria kohtaan. Kahdeksas sukupolvi jäi lopulta Lancerin viimeiseksi Euroopassa.

Käytetty erikoisuus

Tämänkertainen käytetty Mitsubishi Lancer on erikoisuus eritoten sen alhaisen mittarilukeman ansiosta. Myös kunto vaikuttaa kuvien perusteella lupaavalta. Näitä vähän ajettuja yli 30 vuotta vanhoja autoja ei tapaa turhan usein.

Mitsubishi Lancer - Tori.fi
Erittäin ruskea käytetty erikoisuus on vähän ajettu Mitsubishi Lancer. Moottorina on pienin saatavilla ollut vaihtoehto.

Mittarilukema on vaivaiset 68 tuhatta kilometriä. Vuotuinen kertymä tällä vuonna 1982 käyttöönotetulla Lancerilla on siis vähintäänkin maltillinen. Auto on katsastettu viimeksi maaliskuussa 2018.

Käytetty erikoisuus tulee toimeen ilman isolohkoa. Moottorina on pienin Euroopan markkinoille tarjoiltu moottori eli 1,2-litrainen nelisylinterinen. Tehoa se tuottaa hieman yli 50 hevosvoimaa ja kuljettaja käskyttää sitä nelipykäläisen manuaalivaihteiston avulla.

Kuivalla kestopäällysteellä tämän takavetoisen Lancerin takarenkaiden pitoa ei voimalla rikota, mutta talven liukkailla tilanne voi olla toinen. Kulkupuolta helpottaa siedettävä omamassa, joka on 940 kilogrammaa. Se ei toki ole mitenkään poikkeuksellinen tämän kokoluokan ja aikakauden autolle.

Mitsubishi Lancer sisusta
Myös sisätiloissa jatkuu tämän auton ruskea teema. Pieni siistiminen nostaisi varmasti viihtyvyyden uudelle tasolle.

Ruskea ulkokuori paritettuna vaaleahkoon sisustaan henkii auton iästä. Kyseessä on ollut aikanaan muodikas yhdistelmä ja onpahan ruskeaa maalipintaa nähty jälleen viime aikoina uusissa autoissa. Sisätilat voisivat hyötyä pienestä putsaamisesta ja pölyjen pyyhkimisestä.

Toisen sukupolven Lancer on yksi niistä autoista, joita tapaa nykyään todella harvoin. Valitettavasti kysyntä on kovaa, sillä jutun kirjoittamisen ja julkaisun välissä tämä yksilö ehti hävitä myynnistä. Pahoittelemme tilannetta kiinnostuneiden puolesta, mutta onnittelemme kaupat tehneitä osapuolia.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Mitsubishi

Kommentoi artikkelia