6.1.2020

Käytetyt erikoisuudet – Opel Ampera

Opel Ampera - Tori.fi

Tämä Opel Ampera tarjoaa hybridiväylän sähköiseen liikkumiseen alle 10 000 euron hinnalla. Ampera palkittiin Euroopan Vuoden Auto -tittelillä vuonna 2012.

Opel Ampera on sarjahybridi, jossa polttomoottori ei siis ole suorassa yhteydessä pyöriin. Sarjahybridi liikkuu aina sähkömoottorin avulla eteenpäin, mutta sähköä voidaan tuottaa myös polttomoottorin ja generaattorin avuin. Tästä syystä englanniksi käytössä on usein myös termi range extender, jolla viitataan polttomoottorin matkanjatkamisapuun akuston tyhjetessä.

Opel Ampera takao - Tori.fi
Opel Ampera on sarjahybridi, eli polttomoottori ei ole yhteydessä pyöriin. Pyöriä pyöritetään aina sähkömoottorin voimin.

Opel Ampera on konsernin sisäisen yhteistyön tulos. Alun perin sama auto esiteltiin nimellä Chevrolet Volt, jonka konsepti nähtiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2007. Chevrolet Volt ehti myyntiin vuoden 2010 aikana Yhdysvalloissa ja Opel Ampera tarjottiin Eurooppaan seuraavan vuoden puolella.

Opel Ampera kulkee paikallispäästöttömästi pelkällä sähköllä noin 40-80 kilometriä, kun liikkeelle lähtee sen 16 kilowattitunnin litiumioniakut täyteen ladattuna. Lataaminen kestää kotitalouspistokkeesta noin nelisen tuntia. Akkujen tyhjettyä polttomoottori käynnistyy matkan jatkamiseksi ja perinteistä polttoainetta polttamalla pääsee vielä noin 400 lisäkilometriä pysähtymättä.

Opel Ampera ohjaamo - Tori.fi
Opel Ampera mahdollistaa kuljettajalleen noin 40 - 80 kilometrin sähköisen toimintamatkan täyteen ladatuilla akuilla, jonka jälkeen matka jatkuu polttomoottorin tuottaman energian turvin.

Lopulta on pysähdyttävä täyttämään joko auton akku tai polttoainetankki. Opel Ampera sallii siis jatkuvankin liikkumisen pelkän polttoaineen turvin, vaikka tällöin toki auton perimmäinen ajatus valuu hukkaan. Tarkoituksena on tietenkin liikkua lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä, mutta tarjota toimintamatkaturvaa pidempiä matkoja varten.

Näillä eväin saavutettiin Euroopan Vuoden Auto -titteli vuonna 2012. Pelkästään hybridi- tai sähköautona myytävät mallit ovat edelleen vähemmistössä menestyksen suhteen, joten saavutusta ei tule väheksyä. Amperan tuotanto päättyi vuonna 2016, mutta se ei kuitenkaan koskaan saavuttanut kovin suurta myyntimenestystä.

Opel Ampera etu - Tori.fi
Vuonna 2012 käyttööonotettu Opel Ampera on kerännyt jo yli 300 000 kilometriä matkamittariinsa, mutta siksi myös hinta houkuttelee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Opel Ampera

Myynnistä löytynyt Opel Ampera on käyttöönotettu 2012 ja edustaa siten tuotannon alkupäätä. Edullinen alle 10 000 euron hintapyynti perustuu varmasti mittarilukemaan, joka näyttää jo yli 300 000 ajettua kilometriä. Kyseinen auto sijaitsee fyysisesti Lempäälässä Tampereen suunnalla.

Tyylikkäällä tummahkon harmaalla metallivärillä kuorrutettu Ampera näyttää kuvissa edelleen ryhdikkäältä. Tehtaan alkuperäinen vannevalinta istuu autoon yhä hienosti ja todistaa alkuperäisasun toimivan. Yksilö tarjoillaan kaksin renkain.

Sisätiloissa odottaa nahkaverhoillut istuimet, jotka ovatkin säilyneet varsin edustavina kertyneistä kilometreistä huolimatta. Varusteluun kuuluu muun muassa ajotietokone, avaimeton käynnistys, automaatti-ilmastointi, navigointijärjestelmä, penkinlämmittimet, pysäköintitutka kameralla sekä vakionopeudensäädin. Äänentoistosta vastaa Bose.

Auton etupyöriä liikuttaa 111 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Sen avulla saavutetaan kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 9,0 sekunnissa. Lisämatkaa tarjotaan vapaasti hengittävällä 1,4-litraisella nelisylinterisellä polttomoottorilla, jonka huipputeho on 63 kilowattia.

Opel Ampera takav - Tori.fi

Teksti: Henri Posa Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat