22.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 96 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 96 ja V4-moottori on ikoninen pari. Tämä Uudessakaupungissa valmistettu juhlamalli on kuulunut aikanaan puolustusministerille. Lentokoneiden linjakkaat muodot tulivat autoihin Saabin mukana vuonna 1947. Sotilaslentokoneita valmistanut yritys pystyi hyödyntämään aerodynaamista osaamistaan myös autonvalmistukseen. Saab 96 on tämän tarinan peruja.Ensimmäinen jossain määrin sarjavalmisteinen Saab oli mallinumeroltaan 92. Vuonna 1955 esitelty seuraaja kulki loogisesti mallinimellä 93. Rallimenestyksenkin avulla yhtiön maine kasvoi, joten vuonna 1960 tarjolle tuli edeltäjiensä muotokieltä jatkanut seuraaja.Loppupään Saab 96 -yksilön, tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden, ohjaamo on mielenkiintoinen yhdistelmä 50- ja 80-lukujen väliin mahtuneita piirteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 96Saabin ensimmäinen todellinen menestystuote oli tämä peräti kaksi vuosikymmentä tuotannossa säilynyt 96. Mallia myytiin yli puoli miljoonaa kappaletta. Kansankielessä hieman naljaillen muun muassa susikuutoseksi kutsuttu Saab kuului julkaisunsa aikaan markkinoiden turvallisimpien autojen luokkaan.Saab 96 oli edeltäjiensä tapaan etuvetoinen. Alkuun moottorina toimi kolmisylinterinen 38-hevosvoimainen kaksitahtimoottori ja auto oli varustettu rattivaihteilla sekä vapaakytkimellä. Julkaisun yhteydessä vaihteita oli vain kolme, mutta neljäskin tarjottiin myöhemmin.Fordin V4-moottori tuli tarjolle vuonna 1967 ja se lähestulkoon tuplasi teholukemat aiemmasta. Nelisylinterinen moottori tuotti heti alkuun noin 65 hevosvoimaa.Vuonna 1967 tarjolle tullut Fordin V4-moottori lähes tuplasi tehot ja samalla saatiin etuakselille levyjarrut. Uudenkaupungin tehtaalla valmistus alkoi 60- ja 70-luvun vaihteen tienoilla ja lopulta se keskitettiin kokonaan Suomeen. Autoa kehitettiin vuosi vuodelta eteenpäin.Pohjoisiin olosuhteisiin kehitetty ysikuutonen osoittautui lämpimäksi ja kestäväksi talviautoksi. Myös runsas maavara edesauttoi etenemistä talvella. Saab ei ollut koskaan halpa merkki, mutta rahalla sai laatua – Suomessa malli sai tosin verohelpotuksia.Mallihistoriansa loppupuolella Saab 96 sai moneen muun asian lisäksi ilmanohjaimen tavaratilan kanteen. Ratkaisu jakaa mielipiteet.Osin samoilla eväillä tämä rynnäkkösämpylä onnistui myös rallipoluilla. Stig Blomqvist ja Simo Lampinen lukeutuvat huippukuljettajiin, jotka saavuttivat menestystä ysikutosella. Esimerkiksi Jyväskylän suurajot, Monte Carlo, RAC ja Ruotsin ralli on voitettu useampaan kertaan tällä etuvetoisella ja etumoottorisella Saabilla.Saab 96 oli kehittynyt merkittävästi koko valmistuksensa ajan, mutta vähintään muotoilu alkoi jäädä vanhanaikaiseksi 80-luvun lähestyessä. Lopulta vuonna 1980 tuotanto loppui ja jo vuonna 1968 esitelty Saab 99 jäi kantamaan vastuuta myynnistä. Merkin historia on monella tapaa suomalaisten sydäntä lähellä ja ysikuutonen lienee monelle se kaikkein pyhin malli.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on erityinen muun muassa sinisen värinsä osalta. Erikoinen väri oli tarjolla vain vuosina 1979 ja 1980.Käytetty erikoisuusHistorialtaan ja mallivuodeltaan erityinen Saab 96 V4-moottorilla on tällä kertaa käytettynä erikoisuutena. Käyttöönottovuosi on malliston viimeiseksi jääneen vuoden puolella. Jo tämä riittää herättämään mielenkiintomme.Myyjä kertoo auton olevan juhlavuoden rajoitetun 300 kappaleen erää sarjanumerolla 205. Myös moottorin ja vaihteiston kerrotaan olevan alkuperäisiä autoon kuuluvia. Luonnollisesti tämän ikäluokan Saab 96 on valmistettu Uudessakaupungissa.Vuosimallin 1979 Saab 96:n sisäverhous on harmahtava. Se kuuluu tuotannon loppupuolen yksilöön.Aiemmat seikat määrittävät myös auton ulkovärin ja sisätilojen verhoilun. Ulkopuolta somistaa erityinen sininen metalliväri nimeltään aquamarinblå. Tästä vuosimallin 1979 autosta löytyy sisältä vaaleanharmaa kangas, kun viimeisen vuosimallin autoissa verhoilun sävy oli sininen.Ensimmäiseksi omistajaksi kerrotaan puolustusministeri Veikko Pihlajamäki. Alkuperäinen huoltokirja, käyttöohjekirja sekä muita dokumentteja löytyy ja nämä paikantavat auton alun perin Kauhavalle. Matkamittarin lukema on noin 76 000 kilometriä.Auton alkuperäistä dokumentaatiota on runsaasti tallella ja asia on mainittu myös myynti-ilmoituksessa. Pelkistä papereista voi selvitä yllättävän paljon.Auto on ilmoituksen mukaan seissyt pukeilla yli 20 vuotta. Sillä on kuitenkin nyttemmin ajettu, joka on hyvä merkki tarpeellisten entisöintitöiden arvioimiseksi. Sininen ysikuutonen on katsastettu huomautuksitta tänä kesänä.Ilmoituksen Saabissa on muutama muutos alkuperäisyydestä ja ne on listattu rehdisti esille. Näiden palauttamisen ei pitäisi olla suuritöinen tai hankala tehtävä – erityisesti sillä suurin osa tarvittavista osista on tallessa. Epäilemme kyseessä olevan yksilön omaavan jopa historiallista arvoa, joten palautus alkuperäiseksi voisi olla paikallaan.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke – Valmet VB-10 -laituritraktori 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija