19.11.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca 1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca 1000 – korjaamon onni. Näin tälle automallille irvailtiin aikanaan, mutta ehkä Simcan tonni onkin mainettaan parempi. Vuonna 1961 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin Simca 1000 edulliseksi neljän hengen autoksi. Siitä muodostui Simcalle jo pitkään kaivattu myyntimenestys, erityisesti merkin kotimaassa Ranskassa.Simca on alun perin Fiatin perustama ranskalainen automerkki. Ajatuksena oli valmistaa lisenssillä Fiatin automalleja Ranskan puolella. Tonnisen Simcan tarina sijoittuu Italian puolelle, jossa suunnittelun pohja valittiin varsin suoraan Fiatin laatikoista.Vuonna 1958 Chrysler osti osuuden Simcasta ja jatkoi omistussuhteensa kasvattamista aina enemmistöosakkaaksi asti. Simca päätyi kuitenkin lopulta PSA Peugeot Citroënin omistukseen ja hävisi kartalta, kun emokonserni päätyi käyttämään Talbotin tuotemerkkiä. Välissä oli myös lyhyt ajanjakso jolloin kaupasta oli mahdollista ostaa Simca-Talbot.Simca 1307 voitti Vuoden auto Euroopassa –palkinnon vuonna 1976 ja on siten osa merkin menestystä.Simca ei suinkaan ole turha merkki muisteltavaksi. Paitsi Simca 1000 ja sen menestys, merkillä on näyttää myös kaksi Vuoden auto Euroopassa –palkintoa osaamisestaan. Simca 1307 voitti palkinnon vuonna 1976 ja Simca Horizon vuonna 1979. Jälkimmäinen tosin tunnettiin Euroopassa käytännössä koko myyntinsä ajan nimellä Talbot Horizon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySimca 1000Pariisissa ensiesitelty Simca 1000 ei ollut oikeastaan kovin mullistava, vaikka olikin moderni. Vastaavaa takamoottorirakennetta käytettiin 1960-luvulla useassakin autossa ja moni etumoottoriautokin oli vielä tuohon aikaan takavetoinen. Toisaalta konehuoneesta löytyi uusi nelisylinterinen nestejäähdytetty moottori.Simca 1000 muotoilu muistetaan pääosin positiivisessa mielessä. Kuvassa harvinaisempi Rallye 1 -malli.Muotoilua voi pitää erittäin onnistuneena, vaikka ilmanvastuskerroin olikin korkeahko. Suunnittelussa onnistuttiin yhdistämään hyvä näkyvyys ja ulkomittoihin nähden runsaat sisätilat vetävään ulkonäköön. Tavaratila ei tosin ollut aivan luokkansa suurimpien joukossa.Moottorin lisäksi myös polttoainetankki oli sijoitettu taakse tehden autosta vahvasti takapainoisen. Tämä vaikuttaa ajettavuuteen. Näitä malleja tavattiin myös moottoriurheilun puolella ja esimerkiksi Henri Toivosen alta on löytynyt Simca 1000 Rallye 2.Bertonen korilla kaunisteltu Simca 1000 Coupé omaa sekin yhteyden tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen.Rallye-mallit kuuluivat tonnisen vauhdikkaampiin vaihtoehtoihin, vaikka alkuaikoina oli saatavilla myös Abarthin näkemyksiä samasta aihiosta. Samaan perusrakenteeseen pohjautui lisäksi kuvankaunis Simca 1000 Coupé, jonka korit Bertone valmisti Torinossa. Coupén muodoista vastasi Giorgetto Giugiaro.Käytetty erikoisuus on tällä kertaa Simca 1000 ja mallitarkenteena toimii kirjainyhdistelmä GLS.Käytetty erikoisuusLöytämämme Simca 1000 on vuosimallia 1974 ja tarkemmin mallia GLS. Simca Poissy -moottorin tilavuus on 1118 kuutiosenttimetriä ja sen huipputeho on 39 kilowattia, joka vastaa hieman yli 50 hevosvoimaa. Käsivaihteiston kaikki neljä vaihdetta on synkronoitu.Omamassa on vaivaiset 780 kilogrammaa. Tästä johtuen mainitut tehot riittävät auton ripeään liikuttelemiseen. Aikanaan Simcan tonnia kehuttiinkin sen ajettavuuden ja ketteryyden osalta, joten moni yksilö päätyi kilparadoille.Löytämämme yksilön sisätiloja hallitsee ruskean eri sävyt. Ne sointuvat sopivasti yhteen ulkokuoren kanssa.Alun perin Simca 1000 oli tilattavissa vain kolmella värillä, mutta valikoima laajeni hyvin pian. Jutun yksilön maalipinnan väri on hieno syvän sinivihreä. Sisältä löytyy ruskeaa useassa eri sävyssä.Kyseinen yksilö on museorekisteröity ja myynti-ilmoituksen mukaan se on alkuperäiskuntoinen. Myös alhaisen 85 000 kilometrin mittarilukeman luvataan pitävän paikkansa. Auto on voittanut ”parhaiten säilynyt alkuperäiskuntoinen ajoneuvo" -palkinnon, joskaan ilmoituksesta ei selviä että missä tapahtumassa tämä palkinto on jaettu.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous