18.6.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Škoda 120 LS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda 120 LS on osa merkin värikästä historiaa toisen maailmansodan jälkeisiltä takamoottoriajoilta. Škoda Typ 742 oli suosittu erityisesti 70-luvun Suomessa. Škoda 120 LS kertoo tarinaa itäblokin puolella valmistetuista ajoneuvoista kuuluen kuitenkin sen aikakauden mielenkiintoisimpiin arkiautoihin. Takamoottorin lisäksi moni muukin ratkaisu edusti edistyksellisyyttä Škodan takamoottoritaipaleen ensiaskelilla, jotka otettiin mallilla 1000 MB jo vuonna 1964. Jutun auto on kuitenkin ensirekisteröity 1984.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on toisen sukupolven Škoda 120 (Typ 742).Selitys löytyy kurkistamalla merkin historiaan. Škoda 1000 MB, 100 sekä Typ 742 ovat osa kiehtovaa tarinaa siitä kuinka vähästä on rakennettu paljon. Syväluotaava suunnittelu ja nerokkaat ratkaisut kantoivat autonvalmistajan laatuongelmien yli aina nykyiseen menestykseen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda sekä Laurin & KlementEmil von Škoda perusti vuonna 1859 Škoda-yhtymän, josta kasvoi nopeasti suuri teollisuusyritys. Autonvalmistuksen historia juontaa juurensa vuoteen 1895, jolloin perustettiin Laurin & Klement. Kyseessä oli ensin polkupyörävalmistaja, joka siirtyi moottoripyörien kautta ajoneuvovalmistajaksi. Laurin & Klement valmisti ensimmäisen henkilöauton vuonna 1905.Laurin & Klement ostettiin osaksi Škoda-yhtymää vuonna 1925 ja hetken ajan oli olemassa Laurin & Klement – Škoda. Hyvin piakkoin nimi kuitenkin lyhennettiin ja autonvalmistaja Škoda aloitti omalla nimellään. Yhdistymisen jälkeen asiat olivat hyvin.Škoda Superb (Typ 902) on yksi esimerkki 1930-luvun upeista malleista, jotka edustivat hienostunutta ylellisyyttä.1930-luvulla Škoda oli suuri teollisuusyritys, jonka henkilöautotarjonta kattoi myös näyttävät edustusautot. Tätä aikaa voikin pitää merkin hohdokkaimpana ennen nykypäivää. Škoda valmisti siihen aikaan todella hienoja ja ylellisiä autoja.Toisen maailmansodan jälkeen Škoda jäi vaikeaan asemaan Neuvostoliiton johtaman itäblokkiin kuuluneessa Tšekkoslovakiassa. Lännen tason ja kehityksen perässä ei säilytty, mutta Škoda onnistui silti myymään autoja lännessäkin muun muassa nerokkaiden tilaratkaisujen ansiosta. Kekseliäisyys kantaa merkkiä yhä tänä päivänä.Škodan pitkän takamoottorimallien linjan aloitti vuonna 1964 esitelty 1000 MB.Vuonna 1964 Škoda esitteli takamoottoriauton mallinimellä 1000 MB. Itsekantava kori, nelisylinterinen ja nelitahtinen noin litrainen vesijäähdytteinen alumiinilohkoinen moottori sekä nelivaihteinen täyssynkronoitu vaihteisto kuuluvat mallin ominaisuuksiin. Kaikki neljä pyörää oli erillisjousitettu.Auto vakuutti ominaisuuksiltaan, ja esimerkiksi ajettavuutta ja jousitusta kehuttiin varsinkin takamoottorirakenne huomioiden. Valitettavasti laadunvalvonnassa oli ongelmia. Sen seuraaja Škoda 100 jatkoi samoilla raiteilla ja moni tekninen ratkaisu säilytettiin sellaisenaan.Toisen sukupolven Typ 742 Škodan tunnistaa muun muassa muovisista puskureista.Škoda 120 LSPitkän aasinsillan kautta päästään tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen. Kaupan oleva Škoda 120 LS on jatkumoa aiemmin mainituille malleille kuuluen mallisukupolveen Typ 742. Kyseinen sukupolvi esiteltiin alun perin vuonna 1976, mutta yksilömme on vuoden 1983 malliuudistuksen jälkeistä tuotantoa.Usein tavaratilaksi miellettävällä paikalla sijaitsee mallimerkinnän mukaisella tilavuudella varustettu nelisylinterinen vesijäähdytetty nelitahtimoottori.Tuo päivitys paransi muun muassa auton ilmanvastuskerrointa ja toi runsaasti maalaamatonta muovia puskureihin. Mallimerkintä 120 LS tarkoittaa hieman vajaata 1,2 litran moottoritilavuutta ja tehoa on auton rekisteritietoihin merkitty 55 hevosvoimaa. Omamassa on noin 900 kilogrammaa.Tämä autoyksilö on museokatsastettu ja sitä on ilmoituksen mukaan säilytetty sisätiloissa. Matkamittarin lukemaksi on ilmoitettu 70 000 kilometriä. Sisätiloja hallitsee hillitty selkeys, mutta ulkopinnoilla on hienosti 70- ja 80-luvuille palauttava oranssinsävy.Korin oranssi väri ulottuu osin myös sisätiloihin, jotka ovat selvästi hillitymmät sekä muodoiltaan että väreiltään.Palataan vielä kerran ajettavuuteen. Tähän perusrakenteeseen pohjautuneen loppupään coupémalli Rapidin ajokäytöstä verrattiin jopa saman aikakauden Porsche 911 -malleihin. Olisi mielenkiintoista tietää miten on neliovisen 120 LS:n laita.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa