11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Victory valmisti tyylikkäitä amerikkalaisia moottoripyöriä, mutta historia ja tarina merkiltä puuttuivat. Merkin suhteellisen lyhyt historia päättyi, kun sen omistajayhtiö Polaris päätti keskittyä yhden moottoripyörämerkin, Indianin kehittämiseen. Harley-Davidsonin menestys sai muutkin moottoripyörämerkit - ja myös muita vapaa-ajan laitteita valmistavat yritykset - mieittimään, miten pääsisi haukkaamaan palan Harrikan kakusta markkinoilla. Yksi näistä muista yrityksistä oli Polaris, moottorikelkkoja ja maastoajoneuvoja valmistava amerikkalaisfirma. Se alkoi 1990-luvun alussa suunnitella moottoripyörämallistoa, joka kilpailisi suoraan Harley-Davidsonin kanssa, tai mieluummin löisi sen. Vielä piti keksiä tälle moottoripyörälle kuvaava nimi, ja lopulta valittu nimi kuvasikin hyvin pyörän tavoitetta: Victory.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kokonaan yhdysvalloissa valmistetuista osista tehty pyöräVictory perustettiin Spirit Lakeen, Iowaan vuonna 1997 ja seuraavana vuonna tuotantolinjalta putkahti ensimmäinen oma malli, V92C. Mallimerkinnän numero viittaa moottorin iskutilavuuteen kuutiotuumina, joka meille tutummissa mittayksiköissä on 1507 kuutiosenttimetriä. Esittelyhetkellä se oli markkinoiden toiseksi suurin moottoripyörän moottori. Moottori oli hyvin amerikkalaistyyppinen; ilmajäähdytteinen V2 mutta modernilla polttoaineen ruiskutuksella. Aivan ensimmäisen moottoriversion teho oli 55 hevosvoimaa, mutta männät ja nokat vaihtamalla siitä saatiin kutiteltua jopa 83 hevosvoiman teho. Victory oli moottoripyörä, joka oli Brembon jarruja ja polttoaineruiskutusjärjestelmää lukuunottamatta kokonaan yhdysvaltalainen moottoripyörä.92 - 100 - 106 kuutiotuumaaVuonna 2003 esitelty Vegas debytoi 92-kuutiotuumaisella moottorilla ja viisivaihteisella vaihteistolla, mutta kolme vuotta myöhemmin molemmat päivitettiin. Uusi moottori sain nimekseen Freedom ja kasvoi 100-kuutiotuumaiseksi (1600cc) ja vaihteisto kuusipykäläiseksi. Vuonna 2010 moottori kasvoi 106-kuutiotuumaiseksi eli 1731-kuutioiseksi, jollainen on myös nyt myytävässä Victory Vegasissa. Tehoa tämä viimeisin moottori tuotti 70 kilowattia eli 94 hevosvoimaa, ja amerikkalaisille paljon tärkeämpää vääntöä se puski 144 newtonmetrin verran. Kahdesta syystä harvinaisuusMyynnissä oleva Vegas edustaa tyypillistä Victoryn cruiseria. Harvinaisuudeksi sen voi luokitella kahdesta syystä: maahantuontimäärät olivat aikoinaan melko maltillisia, ja toiseksi koko merkkiä ei enää valmisteta. Tyypillinen on myös parinkymmenen tuhannen kilometrin ajomäärä ja yleisesti Victoryn cruiserien hintahaarukka on 10 000 - 13 000 euroa, joten tämä sopii hyvin siihen keskivälille 11 380 euron hintapyynnöllä.Victory kasvatti cruisermallistoaan useilla teknisesti samanlaisilla versioilla, jotka ulkoisesti ja esimerkiksi vannekooltaan poikkesivat toisistaan. Etupyörän halkaisija vaihteli mallien kesken, samoin takarenkaan leveys. Ensin nähtiin Hammer, sitten Vegas 8-ball, Jackpot ja erikoismaalattuja Arlen Ness -erikoisversioita. Kolmensadan kilon painoiset Victoryn cruiserit olivat ajettavuudeltaan mainioita, moottoreissa oli riittävästi voimaa ja muutenkin hienot ominaisuudet ja ulkonäöltäänkin ne vastasivat rakenneltuja Harley-Davidsonin malleja. Malliston huipulle esiteltiin muotoilultaan erittäin futuristinen custommatkapyörä Vision.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknisesti hyvä pyörä ei riittänyt markkinoilleMutta jotain puuttui. Kun ei ollut takana satavuotista omaa historiaa kuten Harley-Davidsonilla (perustettu 1903) tai vaikkapa Indianilla (perustettu 1901), niin vaikea oli yltää niiden kanssa samalle viivalle Amerikan markkinoilla. Ensimmäisiä epätoivon merkkejä ilmassa nähtiin vuonna 2011, kun Polaris ilmoitti hankkineensa toisen klassisen amerikkalaisbrändin, Indianin. Polaris lupasi kehittää merkkejä itsenäisinä rinnakkain, ja Indianin hankkimisen jälkeen Victoryltäkin nähtiin vielä uusia malleja kuten bobberhenkinen High Ball apehanger-ohjaustangolla 2012, seuraavana vuonna Judge ja sitä seuraavana Gunner. Niillä kaikilla oli paljon yhteistä, mm. se että ne olivat halpoja muunnelmia jo olemassa olevista malleista. Vaikutti siltä, että Polariksella panostetaan enemmän Indianiin, jonka mallisto kasvoi huomattavasti monipuolisemmaksi. Viimeinen yritys nostaa tappiossa kyntävän Victoryn nenä veden pinnalle oli kaudeksi 2017 esitelty Octane, joka jakoi 35 prosenttia osistaan sisarmerkki Indianin pienimmän mallin Scoutin kanssa.Vain hetkeä Octanen julkaisun jälkeen, tammikuussa 2017 Emoyhtiö Polaris julkaisi lopulta tiedotteen ilmoittaakseen Victory Motorcyclesin toiminnan lopettamisesta. Vaikka Victoryn pyörät olivat teknisesti laadukkaita, niin Harley-Davidsonin kaltaista kulttia sen taakse ei syntynyt. Ja juuri siitä syystä Polaris oli hankkinut itselleen Indianin. Ja nykyään jokainen Indianin tiedote alkaa sanoilla: ”Indian, vanhin amerikkalainen yhä tuotannossa oleva moottoripyörämerkki…” Lue lisää Kaikki artikkelit 23.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 9.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S250 CDI eli World Green Car of the Year 2012 2.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käyetyt erikoisuudet: Mini Cooper S Roadster – Minin toiseksi yleisin avokattoinen korimalli 30.11.2024 Moottoripyörät MP-messut ovat ensi vuonna suuremmat kuin koskaan 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti