11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Victory valmisti tyylikkäitä amerikkalaisia moottoripyöriä, mutta historia ja tarina merkiltä puuttuivat. Merkin suhteellisen lyhyt historia päättyi, kun sen omistajayhtiö Polaris päätti keskittyä yhden moottoripyörämerkin, Indianin kehittämiseen. Harley-Davidsonin menestys sai muutkin moottoripyörämerkit - ja myös muita vapaa-ajan laitteita valmistavat yritykset - mieittimään, miten pääsisi haukkaamaan palan Harrikan kakusta markkinoilla. Yksi näistä muista yrityksistä oli Polaris, moottorikelkkoja ja maastoajoneuvoja valmistava amerikkalaisfirma. Se alkoi 1990-luvun alussa suunnitella moottoripyörämallistoa, joka kilpailisi suoraan Harley-Davidsonin kanssa, tai mieluummin löisi sen. Vielä piti keksiä tälle moottoripyörälle kuvaava nimi, ja lopulta valittu nimi kuvasikin hyvin pyörän tavoitetta: Victory.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kokonaan yhdysvalloissa valmistetuista osista tehty pyöräVictory perustettiin Spirit Lakeen, Iowaan vuonna 1997 ja seuraavana vuonna tuotantolinjalta putkahti ensimmäinen oma malli, V92C. Mallimerkinnän numero viittaa moottorin iskutilavuuteen kuutiotuumina, joka meille tutummissa mittayksiköissä on 1507 kuutiosenttimetriä. Esittelyhetkellä se oli markkinoiden toiseksi suurin moottoripyörän moottori. Moottori oli hyvin amerikkalaistyyppinen; ilmajäähdytteinen V2 mutta modernilla polttoaineen ruiskutuksella. Aivan ensimmäisen moottoriversion teho oli 55 hevosvoimaa, mutta männät ja nokat vaihtamalla siitä saatiin kutiteltua jopa 83 hevosvoiman teho. Victory oli moottoripyörä, joka oli Brembon jarruja ja polttoaineruiskutusjärjestelmää lukuunottamatta kokonaan yhdysvaltalainen moottoripyörä.92 - 100 - 106 kuutiotuumaaVuonna 2003 esitelty Vegas debytoi 92-kuutiotuumaisella moottorilla ja viisivaihteisella vaihteistolla, mutta kolme vuotta myöhemmin molemmat päivitettiin. Uusi moottori sain nimekseen Freedom ja kasvoi 100-kuutiotuumaiseksi (1600cc) ja vaihteisto kuusipykäläiseksi. Vuonna 2010 moottori kasvoi 106-kuutiotuumaiseksi eli 1731-kuutioiseksi, jollainen on myös nyt myytävässä Victory Vegasissa. Tehoa tämä viimeisin moottori tuotti 70 kilowattia eli 94 hevosvoimaa, ja amerikkalaisille paljon tärkeämpää vääntöä se puski 144 newtonmetrin verran. Kahdesta syystä harvinaisuusMyynnissä oleva Vegas edustaa tyypillistä Victoryn cruiseria. Harvinaisuudeksi sen voi luokitella kahdesta syystä: maahantuontimäärät olivat aikoinaan melko maltillisia, ja toiseksi koko merkkiä ei enää valmisteta. Tyypillinen on myös parinkymmenen tuhannen kilometrin ajomäärä ja yleisesti Victoryn cruiserien hintahaarukka on 10 000 - 13 000 euroa, joten tämä sopii hyvin siihen keskivälille 11 380 euron hintapyynnöllä.Victory kasvatti cruisermallistoaan useilla teknisesti samanlaisilla versioilla, jotka ulkoisesti ja esimerkiksi vannekooltaan poikkesivat toisistaan. Etupyörän halkaisija vaihteli mallien kesken, samoin takarenkaan leveys. Ensin nähtiin Hammer, sitten Vegas 8-ball, Jackpot ja erikoismaalattuja Arlen Ness -erikoisversioita. Kolmensadan kilon painoiset Victoryn cruiserit olivat ajettavuudeltaan mainioita, moottoreissa oli riittävästi voimaa ja muutenkin hienot ominaisuudet ja ulkonäöltäänkin ne vastasivat rakenneltuja Harley-Davidsonin malleja. Malliston huipulle esiteltiin muotoilultaan erittäin futuristinen custommatkapyörä Vision.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknisesti hyvä pyörä ei riittänyt markkinoilleMutta jotain puuttui. Kun ei ollut takana satavuotista omaa historiaa kuten Harley-Davidsonilla (perustettu 1903) tai vaikkapa Indianilla (perustettu 1901), niin vaikea oli yltää niiden kanssa samalle viivalle Amerikan markkinoilla. Ensimmäisiä epätoivon merkkejä ilmassa nähtiin vuonna 2011, kun Polaris ilmoitti hankkineensa toisen klassisen amerikkalaisbrändin, Indianin. Polaris lupasi kehittää merkkejä itsenäisinä rinnakkain, ja Indianin hankkimisen jälkeen Victoryltäkin nähtiin vielä uusia malleja kuten bobberhenkinen High Ball apehanger-ohjaustangolla 2012, seuraavana vuonna Judge ja sitä seuraavana Gunner. Niillä kaikilla oli paljon yhteistä, mm. se että ne olivat halpoja muunnelmia jo olemassa olevista malleista. Vaikutti siltä, että Polariksella panostetaan enemmän Indianiin, jonka mallisto kasvoi huomattavasti monipuolisemmaksi. Viimeinen yritys nostaa tappiossa kyntävän Victoryn nenä veden pinnalle oli kaudeksi 2017 esitelty Octane, joka jakoi 35 prosenttia osistaan sisarmerkki Indianin pienimmän mallin Scoutin kanssa.Vain hetkeä Octanen julkaisun jälkeen, tammikuussa 2017 Emoyhtiö Polaris julkaisi lopulta tiedotteen ilmoittaakseen Victory Motorcyclesin toiminnan lopettamisesta. Vaikka Victoryn pyörät olivat teknisesti laadukkaita, niin Harley-Davidsonin kaltaista kulttia sen taakse ei syntynyt. Ja juuri siitä syystä Polaris oli hankkinut itselleen Indianin. Ja nykyään jokainen Indianin tiedote alkaa sanoilla: ”Indian, vanhin amerikkalainen yhä tuotannossa oleva moottoripyörämerkki…” Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet – avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”