Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia – kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat

Kuva Tori Autot

Kun Karmann Ghia esiteltiin vuonna 1955, pidettiin sitä kaikkien aikojen kauneimpana Volkswagen-mallina. Eikä syyttä.

Jos tyyliä olikin urheiluautolllisen verran, niin Karmann Ghian käyttämä VW Kuplan tekniikka ei tarjonnut ulkonäköä vastaavaa suorituskykyä. Länsisaksalainen Auto, Motor und Sport- lehti kirjoittikin Karmann Ghian olevan ”nopeakulkuisen auton parodia”. Sekään ei estänyt menestystä, ja 19 vuoden aikana Karmann Ghia Typ 14 -versiota valmistettiin juhlavat 466 856 kappaletta, joista 81 053 oli Cabriolet-malleja ja loput Coupé-korisia. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen halusi urheilumallilla viedä "korittajien" markkinat

1950-luvulle tultaessa VW Kuplan valmistus porskutti vahvassa myötätuulessa, ja autoja myytiin ”kuin colatölkkejä”. Asiakkaat alkoivat kuitenkin vähitellen vaatia urheilullisempia ja tyylikkäämpiä autoja, ja niitä tekivät pääosin pienet koripajat - ”korittajat”. Ne ostivat VW Kuplan pohjalevyn ja tekniikan, ja rakensivat niiden pohjalle tyylikkäitä coupé- ja avoautoja. Muiden joukossa näitä koritettuja versioita rakensivat mm. Porsche ja Karmann. Näiden pajojen rakentamat tyylikkäät versiot maksoivat helposti kaksinkertaisen hinnan verrattuna alkuperäiseen kuplaan. Ja sekös harmitti Volkswagenin johtoa, joka sekä taloudellisista että imagosyistä halusi luoda vastaavan, urheilullisen ja asiakkaita puhuttelevan erikoismallin. Samanaikaisesti Volkswagen suitsi voimakkaasti korittajien toimintaa kieltäytymällä myymästä heille pelkkiä pohjalevyjä ja tekniikkaa, vaan näiden piti ostaa rakentelun pohjaksi kokonaisia autoja, mikä tietysti oli selvästi kalliimpaa. 

Karmann ja Carrozzeria Ghia SpA yhteistyössä

Suunnittelutyötä tehtiin yhteistyössä Volkswagenin,  Karmannin ja Carrozzeria Ghia SpA -suunnittelutoimiston kesken. Suunnittelussa oli mukana useita tekijöitä ja ideoita ja prototyyppejä palloteltiin edestakaisin, mutta tiivistettynä voidaan sanoa että lopulta Ghia suunnitteli malllin, joka täytti sarjatuotannon kriteerit Karmannin vaatimusten mukaisesti. Kuplan pohjalevyä mm. levennettiin 80 millimetriä molemmin puolin. Vaikka alunperin suunnitelmana oli luoda VW Kuplan pohjalle avoauto, niin lopulta Volkswagen hyväksyi ensimmäisenä suunnitelman 2+2 -paikkaisen Coupé-version valmistamisesta. Ennen sarjatuotannon aloittamista prototyyppiin tehtiin vielä muutoksia, mm. etumatkustajien tiloja suurennettiin, keulaan lisättiin ilmanottoritilät, Kuplan senaikaiset mekaaniset jarrut korvattiin nestejarruilla ja eturipustuksiin lisättiin kallistuksenvakaimet. 

Valmistuksessa paljon käsityötä verrattuna VW Kuplaan

Valmis Karmann Ghia esiteltiin yleisölle heinäkuussa 1955. Kiinnostus ja innostus oli välitöntä, mutta valmistus ja myynti käynnistyivät aluksi verkkaisesti. Valmistus oli Karmannille haaste, sillä Kuplan pultattujen lokasuojien sijaan Karmann Ghiassa osia muotoiltiin ja hitsattiin yhteen, ja saumoja viimeisteltiin tinaamalla. Volkswagen vaati lisäksi, että valmiit korit oli ruosteenestokäsiteltävä upottamalla. Lisäksi korissa oli neljä maalikerrosta, joista kolme ensimmäistä hiottiin käsin tasaiseksi. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäisenä vuotena myynti oli kolminkertainen ennusteeseen verrattuna

Coupén valmistus alkoi elokuussa 1955 ja Cabrioletin marraskuussa 1957. Ensimmäisen vuoden aikana autoja myytiin yli 10 000, mikä ylitti selvästi Volkswagenin asettaman 3000 auton ennusteen. Kuplan 30 hevosvoiman moottori kasvoi vuosien myötä samaa tahtia kuin Kuplan moottorikin, ja samoin muuta tekniikkaa uusittiin samaa tahtia Kuplan kehityksen kanssa. Vuonna 1965 moottori kasvoi 1200-kuutioisesta sata kuutiosenttimetriä suuremmaksi. Seuraavana vuonna tarjolle tuli myös 1500-kuutioinen, ”peräti” 44-hevosvoimainen vaihtoehto. Myöhemmin moottorivalkoima kasvoi vielä 50-hevosvoimaisella 1600-kuutioisella versiolla. Valmistus päättyi heinäkuussa 1974, jolloin Coupé-versiota oli valmistettu yhteensä 362 601 kappaletta ja Cabrioletia yli 80 000 kappaletta. 

Museorekisteröity Kalifornia-Karmann Ghia

Karmann Ghian tuotannon päättymisen aikoihin VW esitteli sen seuraajaksi Sciroccon. Se muistutti kuitenkin enemmän VW Golfia kuin Kuplaa. Kun Audi esitteli TT-mallin konseptin vuonna 1995, moni näki siinä Karmann Ghian perinteiden jatkajan. 

Nyt myynnissä oleva ja kuvissa esiintyvä Karmann Ghia on entisöintikunnostettu ja museorekisteröity. Se on tuotu Kaliforniasta Suomeen vuonna 2010, ja kunnostuksen yhteydessä kori on saanut alkuperäisen L87 Perlweiss/Pearl White -valkoisen värin. Moottorina on 1200-kuutioinen, 30-hevosvoimainen versio. Hintalapussa on 36 800 euron lukema.

Luetuimmat