14.5.2018 Liikenne Kelirikko piinaa sorateitä ympäri maan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennätysvaikean kelirikon vuoksi painorajoituksia on jo 4 000 tiekilometrillä. Lämpimät säät ovat käynnistäneet kelirikkokauden, joka on ennätysvaikea.– Nyt on käsillä pahin kelirikkokausi pariin kymmeneen vuoteen ainakin teiden painorajoitusten näkökulmasta, Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Toivonen arvioi.Kelirikko on ongelma, jonka vuoksi sorateiden pinnat pehmenevät ja kantavuus heikentyy. Toivonen kertoo, että kelirikon aiheuttamia painorajoituksia on sorateillä noin 4 000 tiekilometrillä.Useimmiten kelirikko on lähinnä Keski- ja Pohjois-Suomen ongelma, mutta tänä vuonna se koskee miltei koko maata. Painorajoituksia on asetettu ympäri Suomen aina Lohjan seudulta Kittilään saakka.– Etelässä kelirikko-ongelmat alkavat helpottamaan jo viikon kahden sisällä, keskisessä Suomessa ja Lapissa menee pidempään, Toivonen ennakoi.Ajantasainen tilanne painorajoituksista löytyy Liikennetilanne-palvelusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat sateet ja äkillinen lämpöaaltoKelirikon taustalla ovat pitkälti sääolot. Kelirikon laajuus vaihtelee vuosittain kevätsäiden mukaan, mutta myös syksyn säillä on siihen suuri vaikutus. Loppuvuoden runsaiden sateiden vuoksi tierakenteet olivat hyvin märkiä pakkasten alkaessa, ja leutona käynnistynyt pakkaskausi kasasi niihin jääkerroksia.Kevään käynnistyminen äkillisellä lämpöaallolla sai tierakenteet sulamaan nopeammin, kuin vesi ehti niistä haihtua. Rakenteissa on siis paljon vettä edelleen, mikä heikentää kantavuutta ja aiheuttaa pintakelirikkoa. Runsaan veden haihtuminen olisi vaatinut hitaasti etenevän kevään: aurinkoisia, tuulisia päiviä sekä yöpakkasia. Tällöin tierakenne olisi kuivunut samaa tahtia sulaessaan, eikä näin pahaa kelirikkoa olisi päässyt syntymään.Lisähaasteita tuo sulava lumi, joka voi aiheuttaa tulvaongelmia niillä alueilla, joilla lumikerrostumia vielä on runsaasti.Hätäapua murskeellaTiet pyritään pitämään liikennöitävinä lisäämällä mursketta sorateiden pahimpiin kohtiin sekä huolehtimalla kuivatuksen toimivuudesta muun muassa jäätyneitä sadevesirumpuja avaamalla. Mursketta voidaan kuitenkin käyttää vain pahimmissa paikoissa. Näistä toimista huolimatta tilanne on paikoitellen todella kehno.– On harmillisen vähän hyödyllisiä keinoja käytettävissä sorateiden kunnon parantamiseksi. Juuri nyt tienpitäjä ei voi muuta kuin seurata tilannetta ja paikata pahimpia kohtia murskeella sekä huolehtia kuivatuksesta, Toivonen taustoittaa.Painorajoitukset haittaavat erityisesti elinkeinoelämän kuljetuksia. Edellytykset elintärkeille kuljetuksille kuten esimerkiksi ambulanssiajoille varmistetaan.Autoilija voi ilmoittaa tien kehnosta kunnosta Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.Lähde ja kuva: Liikennevirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti