14.5.2018 Liikenne Kelirikko piinaa sorateitä ympäri maan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennätysvaikean kelirikon vuoksi painorajoituksia on jo 4 000 tiekilometrillä. Lämpimät säät ovat käynnistäneet kelirikkokauden, joka on ennätysvaikea.– Nyt on käsillä pahin kelirikkokausi pariin kymmeneen vuoteen ainakin teiden painorajoitusten näkökulmasta, Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Toivonen arvioi.Kelirikko on ongelma, jonka vuoksi sorateiden pinnat pehmenevät ja kantavuus heikentyy. Toivonen kertoo, että kelirikon aiheuttamia painorajoituksia on sorateillä noin 4 000 tiekilometrillä.Useimmiten kelirikko on lähinnä Keski- ja Pohjois-Suomen ongelma, mutta tänä vuonna se koskee miltei koko maata. Painorajoituksia on asetettu ympäri Suomen aina Lohjan seudulta Kittilään saakka.– Etelässä kelirikko-ongelmat alkavat helpottamaan jo viikon kahden sisällä, keskisessä Suomessa ja Lapissa menee pidempään, Toivonen ennakoi.Ajantasainen tilanne painorajoituksista löytyy Liikennetilanne-palvelusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat sateet ja äkillinen lämpöaaltoKelirikon taustalla ovat pitkälti sääolot. Kelirikon laajuus vaihtelee vuosittain kevätsäiden mukaan, mutta myös syksyn säillä on siihen suuri vaikutus. Loppuvuoden runsaiden sateiden vuoksi tierakenteet olivat hyvin märkiä pakkasten alkaessa, ja leutona käynnistynyt pakkaskausi kasasi niihin jääkerroksia.Kevään käynnistyminen äkillisellä lämpöaallolla sai tierakenteet sulamaan nopeammin, kuin vesi ehti niistä haihtua. Rakenteissa on siis paljon vettä edelleen, mikä heikentää kantavuutta ja aiheuttaa pintakelirikkoa. Runsaan veden haihtuminen olisi vaatinut hitaasti etenevän kevään: aurinkoisia, tuulisia päiviä sekä yöpakkasia. Tällöin tierakenne olisi kuivunut samaa tahtia sulaessaan, eikä näin pahaa kelirikkoa olisi päässyt syntymään.Lisähaasteita tuo sulava lumi, joka voi aiheuttaa tulvaongelmia niillä alueilla, joilla lumikerrostumia vielä on runsaasti.Hätäapua murskeellaTiet pyritään pitämään liikennöitävinä lisäämällä mursketta sorateiden pahimpiin kohtiin sekä huolehtimalla kuivatuksen toimivuudesta muun muassa jäätyneitä sadevesirumpuja avaamalla. Mursketta voidaan kuitenkin käyttää vain pahimmissa paikoissa. Näistä toimista huolimatta tilanne on paikoitellen todella kehno.– On harmillisen vähän hyödyllisiä keinoja käytettävissä sorateiden kunnon parantamiseksi. Juuri nyt tienpitäjä ei voi muuta kuin seurata tilannetta ja paikata pahimpia kohtia murskeella sekä huolehtia kuivatuksesta, Toivonen taustoittaa.Painorajoitukset haittaavat erityisesti elinkeinoelämän kuljetuksia. Edellytykset elintärkeille kuljetuksille kuten esimerkiksi ambulanssiajoille varmistetaan.Autoilija voi ilmoittaa tien kehnosta kunnosta Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.Lähde ja kuva: Liikennevirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”