21.4.2017 Matkailu Kesävahvistus Viking Line FSTR – 105 minuuttia Tallinnaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Linen kesävahvistus suositulla Helsinki-Tallinna -linjalla on katamaraani nimeltään FSTR. Matka-aika kaupunkien välillä kutistuu alle kahteen tuntiin ja kytiin mahtuu myös autoja. Viking FSTR aloitti liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä vähin äänin huhtikuun alkupuolella. Viking Line nostaa katamaraanin avulla matkustajakapasiteeettiaan Pohjois-Itämeren suosituimmalla linjalla tuntuvasti. Huippusensongin koittaessa FSTR ja sen hiljattain uudistettu virkaveli Viking XPRS saavat avukseen kerran päivässä myös Helsingin ja Tukholman välillä vuoropäivinä liikennöivät m/s Mariellan ja m/s Gabriellan.Yhteisvoimin luvassa on peräti 12 lähtöä päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä, eli kuusi kummastakin kaupungista.Kaikkiaan kaupunkien välillä liikennöidään kesäkaudella 38 lähtöä päivässä. Viking Linen lisäksi 60 000 potentiaalisen matkustajan kuljettamiseen osallistuvat päivittäin Eckerö Line, Tallink Silja ja Linda Line.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaivattu lisäys aamuun ja iltaanFSTR ei ole Viking Linen oma alus, vaan Ruotsista vuokrattu keikkapaatti sesonkikiireiden ajaksi. Ennen punavalkoisiin väreihin sonnustautumista vuonna 1998 Australiassa valmistunut alus huollettiin ja siivottiin perusteellisesti, mutta suurempiin muutoksiin ei ollut tarvetta tai edes mahdollisuutta. Pientä lisäviilausta on luvassa vielä liikennöinnin aikana.Lokakuussa päättyvän pestin jälkeen Ruotsin lipun alla liikennöivä laiva palannee kotiin, sillä Itämeren talviolosuhteissa tai jäissä katamaraanilla ei voi ajaa. Seuraavan kauden suunnitelmista ei vielä tässä vaiheessa heru tietoja, vaikka niitä saattaa hyvinkin olla.Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander on aluksen tuomasta lisäkapasiteetista tyytyväinen.– Saimme FSTR:n myötä lisälähtöjä, joista varsinkin Helsingistä aamulla kahdeksalta lähteävä vuoro on erityisen tärkeä. Kaikkiaan tarjoamme tulevan kesäsesongin aikana yhteensä 12 lähtöä päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä.FSTR on nimensä mukaisesti nopea. Matka kahden kaupungin välillä taittuu 105 minuutissa, eli selvästi alle kahden tunnin. Avomerellä ajetaan 30 solmun vauhtia, kaupunkien tuntumassa selvästi hiljempaa. Aluksen kannalta 30 solmua on vielä maltillinen nopeus.– Alus kulkee nopeamminkin, mutta vauhti kasvattaa polttoaineenkulutusta tuntuvasti sekä tihentää laivan vaatimaa huoltoväliä, joten siihen ei lähdetä. Suurin kysyntä on kuitenkin lisälähdöille ei nopeudelle. Parin tunnin alittava matka-aika on sopiva. Myös matkustusmukavuus edellyttää malttia nopeuden suhteen.Mukaan mahtuu myös autoKatamaraani tarjoaa kyydin 836:lle matkustajalle ja istumapaikkoja luvataan riittävän kaikille. Pika-aluksen vahvuus on vauhdin lisäksi myös sen autokannen kuljetuskapasitetti. Mukaan mahtuu 120 henkilöautoa ilman ahtamista. Kiireinen automatkustaja voi hankkia itselleen paalupaikan nopeaa starttia varten. Ensimmäisten joukossa poistumisesta peritään tosin lisähinta.Kesäkaudella kyytiin otetaan todennäköisesti muutama bussi, mutta vain koemielessä. Raskaasti lastattuna alus on takapainoinen, eikä kulje yhtä sulavasti matka-ajossa, joten aivan täydellä kuormalla tuskin tullaan liikennöimään.Autokannen rampit ovat silmämääräisesti varsin jyrkkiä ja satamassa käytettävä purkuramppi varsin lyhyt. Ongelmia ei silti ole luvassa edes matalan maavaran omaaville ajoneuvoille. Todisteeksi laivan omistaja, HSC Nordicin toimitusjohtaja Ralph Axelson kaivaa esiin matkapuhelimensa uumenista muutaman valokuvan, jossa komeilee urheiluautoja lähes koko autokannen mitalla.Harvinaiset kyytiläiset on kuvattu viime kesäkaudella aluksen liikennöidessä Ruotsissa mantereen ja Gotlannin välillä.Lyhyt matka, kevyet eväätSuuremmilta laivoilta tuttua buffetia FSTR:n kansilta on turha etsiä. Baarin ja kahvilan lisäksi ajanvietettä ja ostosmahdollisuuksia tarjoaa laivan pieni myymälä, josta luvataan löytyvän kauden kampanjatuotteet ja laivojen kestosuosikit.Nopean aluksen parhaat paikat löytyvät Club Loungesta, josta saa 30 euron lisämaksua vastaan takuuvarman maisemapaikan ja mukavan istuimen.Omaa rauhaa mielivälle tarjolla on työtilaa, sosiaalista kanssakäymistä kaipaavalle puolestaan sohvapaikkoja.Parhaita paikkoja on myynnissä vain 60, joten ainakin ruuhkaisimpina aikoina on syytä toimia nopeasti.Aamulähdöllä lougessa tarjoillaan hintaan kuuluva aamupala sekä kuplivaa kuohujuomaa. Muina aikoina tarjolla on kevyt ateria sekä olutta ja viiniä. Raikkain juomavaihtoehto löytyy smoothie-automaattirivistöstä. Makuvaihtoehtoja on kolme.Muita juomia mielivää palvelee baari, jonka antimista on valmistauduttava maksamaan lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBisnestä ja lomaaLinjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo uuden aluksen houkutelleen asiakkaita kiitettävästi. Erilaisia kohderyhmiä on paljon. Päivän aikana ehtii huollattamaan auton tai jopa hammaslääkäriin. Kaupunkien välinen työmatkaliikenne on vilkasta, mutta suurin osa asiakkaista matkustaa vapaa-ajalla.– Nyt onnistuu vaikka kierros golfia Tallinnassa ilman pakollista yöpymistä maissa.Työmatkaliikenne näkyy myös laivalla. Sitä riittää molempiin suuntiin ja se selittää osaltaan myös kasvaneen kiinnostuksen auton kuljettamiselle.– Työmatkalaiset liikkuvat autoilla, mutta vaikuttaa myös silltä, että lomamatkalle uskalletaan ottaa oma auto mukaan aiempaa useammin, markkinointijohtaja Kaj Takolander arvioi.Jos tavoitteena on päästä matkaan tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan, on syytä tehdä ennakkovaraus. Muulloin voi kokeilla onneaan kurvaamalla suoraan satamaan. Jos laivassa on tilaa, saattaa hinta yllättää iloisesti. Laivoilla on siirrytty muun muassa lentoliikenteestä ja majoituspuolelta tuttuun kysynnän mukaisesti muuttuvaan hinnoitteluun.– Edullisimmillaan auto ja kaksi matkustajaa pääsevät kyytiin noin 50 eurolla, ruuhkaisimpina aikoina matka maksaa noin 150 euroa. Auton kanssa matkustaville Viking Line Club-jäsenille luvassa on kampanjahintoja, linjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo.Viking FSTR sietää kohtuullisen hyvin merenkäyntiä. Laiva ajaa vuoronsa sitkeästi vaikka merkitsevä aallonkorkeus olisi merellä neljä metriä ja tuulta 21 metriä sekunnissa. Kovemman myräkän iskiessä katamaraani jää satamaan ja matkustajat siirrtetään esimerkiksi järeämmän Viking XPRS:n kyytiin.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti