25.4.2020 Ajoneuvot Kevyt ja kompakti maasto-Škoda vuodelta 1962 on kaukana katumaasturista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan valmistama Agromobil-prototyyppi esiteltiin vuonna 1962. Noin 3,5-metrisen erikoisuuden oli tarkoitus soveltua maa- ja metsätalouden tarpeisiin, mutta myös armeijan käyttöön. Insinöörit loivat ratkaisuja muun muassa auton kuljettamiseksi paikasta toiseen kuljetuslentokoneella. Tšekkiläiselle autonvalmistaja Škodalle oli kertynyt omien sanojensa mukaan 1960-luvulle tultaessa jo vuosikymmenien kokemus maastokykyisten ajoneuvojen valmistamisesta. Kuitenkin tuohon aikaan Tšekkoslovakiasta puuttui kompakti, ketterä, kevyt ja monikäyttöinen maastoajoneuvo. Maatalousministeriö päätyi ongelman ratkaisemiseksi ottamaan yhteyttä Škodaan.Pyydetyn ajoneuvon tuli täyttää maa- ja metsätalouden tarpeet ja lisäksi sen täytyi olla soveltuva avolouhoksissa työskentelyyn, sekä armeijakäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyössä asetehtaan kanssaTyyppi 998 nimettiin Agromobiliksi ja sen suunnittelutyöt alkoivat tammikuussa 1961 yhteistyössä ČZ-merkkisten käsiaseiden, polkupyörien ja moottoripyörien valmistajana tunnetun Česká zbrojovka Strakonice -yrityksen kanssa. Agromobilia oli tarkoitus valmistaa ČZ:n tehtaalla, koska tuolloin AZNP-yritysnimellä tunnetun Škodan tuotantokapasiteetti oli jo täysin hyödynnetty.Kuormalava oli 1,98 metriä pitkä ja 1,59 m leveä.Tästä huolimatta kolme ensimmäistä tyypin 998 prototyyppiä valmistui Škodan tehtaalla Mladá Boleslavissa, ja siinä käytettiin useita Škodan sarjatuotantomallien komponentteja.Prototyypin pituudeksi muodostui 3,47 metriä, leveyttä Agromobililla oli 1,7 m. Kori oli itsekantava ja avolavan kangaspeite ylsi myös kuljettajan ja etumatkustajan suojaksi. Kuormalava oli 1,98 m pitkä ja 1,59 m leveä, joka tarkoitti 1,24 metriä korkean kuomun alle mahtuvan tavaraa 3,9 kuutiometrin verran. Kuormaaminen oli helppoa 70 senttimetrin kuormauskorkeuden ansiosta.Tässä ohjaamossa tuskin on kenenkään mielestä mitään ylimääräistä?Kuormatilan tilalle voitiin Cerná Hora-Montenegron tapaan asentaa kaksi pitkittäistä penkkiä, nyt tosin jopa kahdeksalle hengelle.Gazin kukistajaErikoisuutena oli myös yksiosainen tuulilasi, jonka pystyi kääntämään eteenpäin alas auton korkeuden pienentämiseksi 1,94 metristä 1,41 metriin. Tämä helpotti puiden oksien alla ajamista ja ajoneuvon liikuttamista kuljetuslentokoneella. Ainoastaan 1,9 metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset olivat tuttu reitti ketteryyteen.Tuulilasin pystyi kääntämään alas auton korkeuden tullessa rajoitteeksi.Ilman kuormaa tyypin 998 maavara oli 290 millimetriä ja täyteen kuormattuna 230 mm. Erillisjousitetussa pyöräntuennassa käytettiin pitkittäistukivarsituentaa ja vääntösauvajousitusta.Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori oli lainattu Škoda 1202 -farmarista. Voimanlähde asennettiin pitkittäin etuakselin takapuolelle kuljettajan ja etumatkustajan istuimien väliin. 1221-kuutioinen moottori tuotti 45 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston ja alennusvaihteiston kautta. Erikseen kytkettäessä voimaa saatiin myös etuakselille.Maastoajotestiä Agromobil-prototyypillä.Testiä Agromobililla ajettiin 79 päivässä 29 953 kilometriä ja huippunopeus oli 89 km/h. Armeijan vertailutesteihin prototyyppejä valmistettiin vielä 10 lisää, ja Agromobil sijoittuikin Varsovan liiton maiden perusmaasturi GAZ 69:n edelle. Siitä huolimatta sarjatuotantoa ei koskaan aloitettu Škodan mukaan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden vuoksi.Näkyvyyttä vasta elokuvassaJulkisuudessa Agromobil-prototyyppi ei juurikaan esiintynyt, ennen kuin tammikuun 29. päivä vuonna 1965 jolloin tšekkoslovakialaisessa sodanvastaisessa elokuvassa kaksi Agromobiilia nähtiin sotilaskommandoryhmän kuljettimina.Nykyään yksi kolmesta ensimmäisessä erässä valmistetusta Agromobilista on esillä Škoda-museossa Mladá Boleslavissa.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla