28.3.2018

Kiinalaisauto Lynk & Co saapuu Eurooppaan – tuonee mukanaan työpaikkoja

Lynk & Co 02

Lynk & Co -automerkin taustalla on myös Volvon omistava Geely.

Erikoisesti nimetty Lynk & Co -automerkki ilmestyi automaailmaan vuonna 2015. Viime vuonna Lynk & Co, kavereiden kesken Lynk, aloitti kiinassa ensimmäisen 01-mallinsa myynnin.

Lynkin taustalla on kiinalaisjätti Geely, jonka tuotekorista löytyvät myös Volvo, Proton ja Lotus. Yritysjätin taustalla oleva Li Shufu omistaa myös 9 prosenttia Mercedes-Benzin taustavoimasta Daimler AG:stä.

Lynk & Co 02
Lynk & C 02 on merkin urheilullisempi katumaasturi.

Lynkin kannalta merkittävintä on yhteys Volvoon. Merkin 01 ja 02 -mallit perustuvatkin Volvon CMA-perusrakenteeseen, joka on tuttu myös vuoden autoksi Euroopassa valitusta XC40-pikkumaasturista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lynk & Co: uusi liiketoimintamalli

Erikoinen nimi ja muotoilu on vasta alkua. Se juttu Lynkissä on jämähtäneiden osto- ja omistusmallien ravistelu. Perinteisten lasipalatsien sijaan autoja esitellään suurkaupunkien ytimien pikkuliikkeissä ja kiertävissä näyttelyissä. Oston voi tehdä suoraan netissä, ja omistuksen voi hoitaa kätevästi kuukausittaisella maksulla.

Avaimen kaltaista menneisyyden rasitetta Lynk ei katso hyvällä – lukitseminen hoituu älypuhelimella. Järjestely mahdollistaa myös vaivattoman vertaiskäytön, eli omaa autoa voi lainata sen ollessa tarpeettomana.

Suunniteltu Kiinassa, valmistettu Belgiassa

Euroopan myynnin Lynk aikoo aloittaa 01-mallilla vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Kiinalaisjuurista huolimatta Made in Chinaa ei kaikista autoista tule löytymään, sillä Lynk saa tuotantotukea konsernisisar Volvolta. Ruotsalaismerkin Belgian Ghentin tehdas aloittaa 01-mallin tuotannon vielä vuoden 2019 aikana. Lynkin pääjohtaja Alain Visser on arvioinut merkin myyvän 500 000 autoa jo vuonna 2021.

Lynk & Co 01
Lynk & Co 01

Volvon vuonna 1965 perustama tehdas tuottaa uuden XC40:n lisäksi V40- ja S60-malleja, sekä valmistautuu uuden V60:n tuotantoon. Tehdas työllistää tällä hetkellä 5 000 ihmistä – saa nähdä, saako uusi kiinalaistuote lukeman kasvamaan.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Lynk & Co, Automotive News, kuvat: Lynk & Co

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat