12.10.2023

Kiinalaisten vyöry jatkuu – BYD:iltä kaksi uutta sähköautomallia ja entistä laajempi myyntiverkosto: ”Emme jää tähän”

BYD Dolphin ja Seal kasvattavat BYD:n valikoiman Suomessa jo viiteen henkilöautoon. Myös myyntiverkosto sai uusia jälleenmyyjiä.

Kiinalaisia autoja esitellään Suomessa tällä hetkellä melkeinpä viikottain. Viime viikolla Suomessa lanseerattiin Voyah Free -sähköauto, joka on noin 80 000 euroa maksava premium-luokan sähköauto. Voyahin maahantuoja myös sanoi, että jos kaikki menee heidän suunnitelmiensa mukaan, he aikovat tuoda tämän ja ensi vuoden aikana yhteensä kahdeksan kiinalaista sähköautoa Suomeen, joista osa on Voyahin tavoin Kiinan valtion omistamaan yhtiöön Dongfengiin kuuluvia merkkejä ja osa muiden valmistajien sähköautoja.

Tällä viikolla kiinalaisista automerkeistä lanseerausvuorossa oli BYD, kun sen maahantuoja RSA Finland julkisti kaksi uutta Suomeen tulevaa sähköautomallia Vantaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen ID.3:n ja Volvo EX30:n kilpailija

Autoista pienempi, BYD Dolphin on b-segmentin kokoluokkaan sijoittuva auto, josta ensimmäisenä täytyy kertoa hinta, koska se on hyvin kilpailukykyinen. Ainakin hinta saa BYD:n kilpailijat, joihin kuuluu muun muassa saksalaisen Volkswagen-konsernin Volkswagen ID.3 sekä Cupra Born, hengästymään. Volkswagen ID.4:n alkaen hinta on noin 42 000 euroa Suomessa ja Cupra Bornin runsas 38 000 euroa.

BYD Dolphinin alkaen hinta on Suomessa 34 990 euroa. Myös Volvon tuleva pikkuautomalli EX30 on hinnaltaan BYD:iä pari tonnia kalliimpi.

BYD on aiemmin tuonut Suomeen jo Atto3-, Han- ja Tang-mallit. Myöhemmin Dolphinin lisäksi BYD lanseraa Suomessa vielä Seal-mallin.

Kiinalaisten sähköautojen voimakas esiinmarssi Suomessa herättää kysymyksiä luonnollisesti myös autoja ostavissa kuluttajissa. BYD:n Suomen maahantuojan edustajien puheissa on koko ajan voimakkaasti esillä se, BYD ei ole mikä tahansa tekijä sähköautojen valmistajana, vaan yhtiöllä on vahva tausta juuri erilaisten sähköön liittyvien komponenttien, kuten akkujen valmistajana.

– Joka toinen maailmassa myytävä iPad on BYD:in valmistama ja joka viides älypuhelin maailmassa sisältää joitain BYD:n valmistamia komponentteja, BYD:ia Suomessa maahantuovan RSA Finlandin BYD:in maajohtaja Michael Place sanoo.

Helsingissä ja Turussa on jo vuosia käytetty joukkoliikenteessä BYD:in valmistamia busseja ja Nokian puhelimissa oli jo vuonna 2002 BYD:in valmistamat akut. Kaikkiaan BYD työllistää yli 600 000 työntekijää, joista 10 prosenttia on yhtiön erilaisten tuotekehitykseen liittyvien toimintojen parissa.

Jo 12 jälleenmyyjää

Autoja BYD on valmistanut jo 20 vuotta. Valmistamissaan autoissa se on hyvin omavarainen, BYD valmistaa muun muassa itse sähköautojensa akut, sähkömoottorit sekä muuta elektroniikkaa sekä puolijohteita. Globaalisti katsottuna BYD on tällä hetkellä maailman suurin ladattavien autojen valmistaja ja yhtiön sisäisessä tilastossa sähköautojen valmistus on ylittänyt ladattavien hybridien valmistuksen. BYD:in voimakas tahto kasvaa Euroopassa näkyy myös Suomen maahantuojan toimissa, samaan aikaan kun kaksi uutta automallia esiteltiin Vantaalla, maahantuoja RSA Finland julkisti BYD-autojen uuden jälleenmyyjän.

Nyt jälleenmyyjiä BYD-autoille on Suomessa jo 12, joista pohjoisimmat ovat Vaasa-Seinäjoki-Kuopio -akselilla.

– Emme jää tähän, laajennamme verkostoamme ja tulemme tekemään myös uusia jälleenmyyntisopimuksia myöhemmin, Place sanoo.

Hyvin viimeistelty Dolphin

Vantaalla julkistettu BYD Dolphin on kiinalaisvalmistajan tähän astisista lanseerauksista kaikkein edullisin – ja myös segmentissään edullisimpia. Samaan koko- ja hintaluokkaan kuuluu myös aiemmin Suomessa myyntiin tullut niin ikään kiinalainen MG 4. MG 4 on BYD Dolphinia vieläkin edullisempi, joten selvää on ainakin se, että kiinalaiset ovat käynnistäneet erittäin voimakkaan kilpailun sähköautojen markkinalla.

Kohtuulliselta kuuluvan hinnan lisäksi BYD Dolphinin takuu on sama kuusi vuotta tai 150 000 kilometriä kuin muissakin BYD:n ajoneuvoissa. Esimerkiksi Kia on noussut yhdeksi Suomen myydyimmäksi automerkiksi juuri laajan malliston lisäksi myös pitkän takuun ansiosta.

Lisäksi BYD Dolphinin ulkomuoto on sellainen, että se voisi olla minkä tahansa autovalmistajan tuote, auto näyttää päällepäin hyvältä ja myös hyvin viimeistellyltä. Auton voimanlähteenä on 150-kilowattinen etuakselille sijoitettu sähkömoottori, joka saa energiansa 60,4 kilowattitunnin ajoakusta. Ajoakku latautuu pikalatauksessa 80 kilowatin maksimiteholla, joka on hieman matala.

Akun 30 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen tällä latausteholla aikaa kuluu 29 minuuttia. WLTP-syklin mukaiseksi keskikulutukseksi yhdistetyssä ajossa autolle ilmoitetaan 15,9 kilowattitunnin kulutus per sata kilometriä. Auton yhdistetyn kulutuksen toimintamatka on 427 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sealista Tesla Model 3:n kilpailija

BYD taistelee tällä hetkellä sähköautojen maailmanlaajuisesta johtajuudesta amerikkalaisen Teslan kanssa. Tesla on vielä tällä hetkellä ykkönen. Vantaalla ensiesitellystä toisesta BYD:in mallista, BYD Sealista on sanottu, että se on ”Teslan tappaja”, jolla viitataan nimenomaan Teslan Model 3 -malliin.

BYD Sealin edullisempi versio maksaa 47 690 euroa. Tällöin kysymyksessä on alhaisempi varustelutaso ja takavetoinen versio. Korkeammalla Excellence-varustelulla auton saa 50 990 euron hintaan, tällöin kysymyksessä on nelivetoinen auto, jossa on alemman varustelutason lisäksi HUD-heijastusnäyttö sekä parempi säätyvällä iskunvaimennuksella oleva aktiivinen alusta.

Teslan Model 3 -mallin alkaen hinta tällä hetkellä on 43 990 euroa ja kalliimpi nelivetoinen Model 3 -version 51 990 euroa.

BYD Sealissa on 82,5 kilowattitunnin kokoinen ajoakku, jota voi ladata parhaimmillaan 150 kilowatin teholla. Nelivetoisen ja takavetoisen automallien kulutuksessa on luonnollisesti hieman eroa, takavetoisen WLTP-syklin yhdistetyn kulutuksen mukainen toimintasäde on 570 kilometriä ja nelivetoisen 520 kilometriä.

BYD Seal on urheilullinen sedan, joka on myös suorituskykyinen. Nelivetoinen versio kiihtyy nollasta sataan alle neljässä sekunnissa, sillä sen kaksi sähkömoottoria tuottaa peräti 290 kilowatin tehon. Takavetoinenkaan ei mikään nuhapumppu ole, sillä senkin kiihtyvyydeksi ilmoitetaan 5,9 sekuntia. Autossa on 230 kilowatin tehoinen sähkömoottori.

Maajohtaja Michael Place sanoo, että BYD Sealista on tullut paljon myös kyselyitä esimerkiksi sen vetopainoista. Takavetoisen Sealin peräkärryn vetomassa on 750 kiloa ja nelivetoisella saa vetää tuplat, eli 1 500 kiloa jarruin varustettua kärrryä.

Juuri esitellyistä autoista BYD Dolphinin myynti on virallisesti alkanut nyt Suomessa. Sen asiakastoimitukset käynnistyvät marraskuussa.

BYD Sealista nähtävillä Vantaalla oli esisarjan auto ja sen hinnat virallistetaan hieman myöhemmin. Maahantuoja kuitenkin sanoo, että myös BYD Sealin osalta asiakastoimitukset käynnistyvät hyvin pian, niitä luvataan jo ensi vuoden tammikuulle.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat