3.12.2021

Kiinalaisvalmistajan suomivalikoima laajenee – Maxus Euniq 6 -katumaasturi alkaen 49 375 e

Maxus Euniq 6

Maxus Euniq 6 on täyssähköinen katumaasturi, jonka luvataan tulevan Suomeen vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.

Kiina suorastaan rehottaa tätä nykyä sähköautonvalmistajista, mutta harva niistä on vielä rantautunut Eurooppaan. Ensimmäisenä kiinalaisena autonvalmistajana koskaan Suomen markkinoille tuli Maxus, jonka mallistoon kuului aluksi Euniq 5 -tila-auto, sekä e-Deliver 3 ja e-Deliver 9 -pakettiautot. Nyt mallisto laajenee Maxus Euniq 6 Grand SUV -katumaasturilla.

Maxus Euniq 6

Kiinassa malli on ollut saatavilla jo ennestään polttomoottorilla varustettuna, mutta Suomeen Maxus ei ole näillä näkymin tuomassa muita kuin täysin sähköisillä voimalinjoilla varustettuja autoja.

Pituutta autolla on 4 735 millimetriä, leveyttä 1 860 mm ja korkeutta 1 736 mm. Akseliväliksi kerrotaan 2 760 mm. Maavaraksi kerrotaan 190 millimetriä. Auto painii siis samassa kokoluokassa kuin esimerkiksi Škoda Enyaq.

Maxus Euniq 6

Tavaratilan vetävyydeksi ilmoitetaan 754 litraa, jota valmistaja hehkuttaa luokkansa suurimmaksi. Vertailun vuoksi Enyaqissa tavaratilaa on perusmuodossa vajaat 600 litraa, ja niin ikään lähes samoihin mittoihin istuvassa Tesla Model Y:ssä tilavuudeksi ilmoitetaan 854 l. Suuret erot voivat kuitenkin johtua valmistajien erilaisista mittaustavoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vajavaiset tiedot latausnopeuksista

Eteen sijoitettu sähkömoottori tarjoaa 130 kilowatin (177 hevosvoiman) huipputehon ja auto on aina etuvetoinen. 70 kilowattitunnin kapasiteetin voimin WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 345 kilometriä.

Tuttuun tapaan valmistaja ei ilmoita suoraan mallin lataustehoa, vaan kertoo auton latautuvan parhaillaan 30% varauksesta 80% varaukseen 35 minuutissa pikalatauksessa. Ilmoitetulla akkukapasiteetillä edellä mainittu lataustapahtuma tarkoittaisi 60 kW:n keskitehoa, eli suurteholatausta autossa ei tunnu olevan. Todennäköisesti korkein huippulatausteho on sama kuin Euniq 5:ssä, eli 63 kW.

Hidaslatauksesta valmistaja ei tiedotteessaan mainitse sanallakaan, mutta teknisissä tiedoissa auton kerrotaan latautuvan tyhjästä täyteen kymmenessä tunnissa. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa mennään samalla linjalla Euniq 5:n kanssa, eli kyseessä olisi 6,6 kilowatin yksivaihelaturi.

Varsin hyvin vakiovarusteltu

Euniq 6:n sisustamateriaali on nahkaa, auton suunta valitaan perinteisellä vaihdekepillä ja mittaristo on täysin digitaalinen. Tietoviihdejärjestelmää käytetään 12,3-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön kautta.

Auto on varsin kattavasti vakiovarusteltu. Oleellisimmista varusteista mainittakoon mm. Apple Carplay -älypuhelinpeilaus, mukautuva vakionopeudensäädin, 360-asteen peruutuskamera, kaistavahti, katvevaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja pysäköintitutkat edessä ja takana.

Edullisimmillaan Euniq 6:n voi lunastaa 49 375 eurolla (hinnassa ei ole huomioitu 2 000 euron sähköautojen hankintatukea), joten poikkeuksellisen edullisesta kulkineesta ei ole kyse. Maxuksella ollaan kuitenkin luottavaisia siihen, että kysyntää tulee olemaan.

– Ennakkokiinnostus uutuusmalliamme kohtaan on ollut suurta, kun Suomen automarkkinalla ollaan siirtymässä kiihtyvällä tahdilla kohti sähköisiä vaihtoehtoja. Uusi Euniq 6 Grand SUV tarjoaa varusteillaan ja ominaisuuksillaan paljon vastinetta rahalle. Lisäksi mallistomme saatavuus on erinomainen ja ensimmäiset ennakkotilanneet asiakkaat saavat Euniq 6 Grand SUV:nsa jo maaliskuussa 2022, Maxus Suomen toimitusjohtaja Christer Stahl kertoo.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Maxus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat