29.6.2025

Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista

Kuva Jussi Saarinen
ajatuksia autoista 12 voltin akku

Sata vuotta käynnistysakkuja tarkoittaa, että modernisoinnille olisi tilaa.

Sähkö ja auto ovat kuuluneet lähtemättömästi yhteen, vaikka sähköauto 1900-luvun taitteen akkutekniikalla ei juuri inspiroinut, ja "tavallinen" käynnistysakkukin tuli kuvioihin vasta sähköstartin mukavuuskaipuun myötä 1920-luvulla. Siis heti sata vuotta sitten.

Tuon jälkeen käynnistysakkujen maailmassa on tapahtunut reilusti vähemmän, kuin niille asetetuissa vaatimuksissa. 6 voltista siirryttiin toki aikanaan 12 volttiin, mutta nykyisin kaivataan jo 48 voltin järjestelmiä melko tavallisissa keythybrideissä. Tesla Cybertruck on kaukana täydellisestä autosta, mutta sähköjärjestelmien suunnittelu alusta asti 48 voltille on nerokas teko.

Kun tähän lisätään lämmityslaitteita, tietoviihdejärjestelmiä, aina päällä olevia verkko-ominaisuuksia, varashälyttimiä ja stop-start-järjestelmän toistuvat käynnistykset, ei ihme, että akkuteknisesti melkoisen kivikautiset 12 voltin akut ovat kovilla. Lisäksi osa valmistajista mitoittaa akkuvalintansa turhan nafteiksi ja pihistelee myös akun lataamisessa ajon aikana.

Poikkeuksiakin on. 12 voltin li-ion akut ovat pieniä ja kevyitä vaihtoehtoja, joiden virtaominaisuudet ovat hyvät. Sekin vaatii toki fiksua virranhallintaa, jotta auto ei ole hienosta akusta huolimatta mykkänä kriittisellä hetkellä. Mielenkiintoinen ratkaisu on BYD Atto 2:ssa esitelty rautafosfaattipohjainen (LFP) 12 voltin akku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eikä edes päivitä

Tämän lempeähenkisen avautumisen taustalla on auton herättely ylipitkäksi venähtäneeltä talvitauolta, jolloin 12 voltin AGM-möhkäle vaatii laturin apua. Se taas vaatii laturin merkkivalojen herkkää lukemista ja aavistelua, jossa käyttöohjeen kopion kopio toimii lähinnä spiritismisession lautana.

Ja jos akku tarvitsee vaihtaa, luvassa on möhkälemäisen ja sähköominaisuuksiltaan surkean akun vaihtaminen toiseen. "Ja laita huonot vaatteet ettei tule pyhävaatteisiin reikiä" sanoo joku varmaan siellä.

Päivän toinen kohtaaminen aiheen kanssa tuli asteikon toisesta päästä, sillä koeajossa ollut sähköauto ilmoitti iloisesti, että ohjelmistopäivitystä EI asennettu yön aikana, sillä 12 voltin akun varaus oli alle 75%. Ahaa. Mistähän tähänkin asiaan voisi edes vaikuttaa? Ja miksi se on ongelma autossa, jossa on yli 50 kilowattituntia korkeajänniteakkua, vieläpä tuoreeltaan ladattuna?

Ei ihme, että myös sähköautoissa murheet liittyvät yleensä 12 voltin akkuun. Kiitos kaikesta, mutta olisiko aika jo modernisoida tämäkin?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat