13.1.2014 Liikenne Kilometriveron yksityiskohdat epäselviä Jorma Ollilan vetämä työryhmä pohti liikenteen verotuksen uudistamista. Linjaukset jättävät monta yksityiskohtaa epäselväksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen verotusta uudistavan Jorma Ollilan työryhmän linjausten saama laaja huomio ei ole ihme, koskettaahan ajettuihin kilometreihin perustuva verotus kansalaisten liikkumista, lompakkoa ja yksityisyyttä. Työryhmä poistaisi vuosittaisen ajoneuvoveron ja autoveron, polttoainevero säilyisi. Ajettuihin kilometreihin ja satelliittiseurantaan perustuva verotus tarkoittaisi, että keskimääräistä vähemmän ajavien kustannukset laskisivat. Yli 17 000 kilometriä vuodessa ajavien autoilukustannukset nousisivat. Uusi verotustapa tulisi voimaan vuosina 2022–2025.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko vero olisi?Työryhmän keskimääräisenä esimerkkinä on 3,3 senttiä kilometriltä. Ehdotuksen mukaan veron suuruus riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä. Esimerkiksi Ford Focus 1.0 EcoBoostilla ajavan kilometrivero olisi 2,02 senttiä per kilometri, kun taas Volvo XC60 D5:n kilometrivero olisi 3,59 senttiä per kilometri. Alueellinen porrastus tarkoittaisi, että harvaan asutuilla alueilla, joissa ei ole toimivaa joukkoliikennettä, kilometrivero olisi alempi.Maan jako kahteen tai kolmeen hintavyöhykkeeseen ja rajaviivojen veto kartalle on tuskainen työ, josta ei saa kiitosta ja jota voi olla mahdotonta tehdä oikeudenmukaisesti.Säilyykö yksityisyys?Autoihin asennettava seurantalaite välittäisi käyttötiedot viivästettynä ja salattuna autoilijan salasanoin hallitsemalle kansalaistilille. Verottaja ei saisi yksityiskohtaista paikkatietoa. Liikkumistietojen tallennus ei vakuuta kaikkia tietoturva-asiantuntijoita. Riskinä on talletettujen liikkumistietojen joutuminen vääriin käsiin.Vähenisikö yksityisautoilu?Uusi verotustapa vähentäisi yksityisautoilua ja lisäisi joukkoliikenteen tarjontaa ja suosiota, ennustaa työryhmä. Jos näin kävisi, vähenisivät haitatkin: ruuhkat, onnettomuudet ja päästöt. Mutta mihin asti esimerkiksi bussiliikenteen kalusto riittää, kärsiihän reitistö jo nyt vähäverisyydestä ympäri maan?Syrjäseuduilla henkilöauto on usein ainoa vaihtoehto joukkoliikenteen puuttuessa. Autoa tarvitaan syrjäseutujen lisäksi taajamissa. Moni kulkee päivittäin myös muihin suuntiin kuin väestökeskittymiin, jonne vievät joukkoliikenteen säteittäiset palvelut. Perheen jälkikasvun kuskaaminen harrastuksiin on ajonautinnon sijasta aito tarve, johon joukkoliikenne ei välttämättä pysty vastaamaan.Autoliitto on nostanut esiin, että autonkäytön kustannusten nousulla olisi merkittäviä vaikutuksia myös työn tekemisen kustannuksiin, asuntojen hintoihin, kaupan alaan, matkailuun ja vapaa-ajan viettoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä järjestelmä maksaa?Laitekustannuksiksi työryhmä laskee 330 miljoonaa euroa eli sata euroa autoa kohden. Valvontajärjestelmän alkuinvestoinnit ovat 130 miljoonaa euroa, ja vuotuinen ylläpito toiset 130 miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriön raporttia täydentävä lausuma nostaa esiin useita perusteltuja epäilyksiä. Missään ei ole käytössä kattavaa henkilöautojen kilometriveroa, joten saatavilla ei ole kansainvälistä kokemusta kokonaiskustannuksista.Autoliitto pelkää, että järjestelmäkustannukset tulevat verojen päälle ja autoilijoiden maksettaviksi.Alenevatko autojen hinnat?Autotuojien puheenjohtaja Mika Elojärvi on arvioinut (HS 17.12.), että noin 80 prosenttia nykyisen autoveron määrästä menisi kuluttajille. Suomalaiskuluttaja on hintatietoinen, joten pelko siitä, että autotehtaat nostaisivat hintojaan veron alennusta vastaavasti, ei ole raportin mukaan kovin todennäköinen.lvm.fi/web/hanke/tulevaisuuden-liikenne autoliitto.fi/tietopankki/tievero/ Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa