3.12.2019

Kissan kasvojenkohotus – Jaguar F-Type

Jaguar F-Type kasvojenkohotus

Yksi maailman kauneimmista urheiluautoista uudistuu.

Jaguar F-Type onnistuu tiivistämään upeisiin muotoihinsa kaiken oleellisen urheiluautoilussa, olematta kuitenkaan poikkeuksellisen kyvykäs urheiluautona. Kryptinen lause kertoo kaiken F-Typestä: kyllähän järki on siitä kritisoitavaa löytänyt, mutta silti jokaista ajokertaa odottaa, eikä autoa malta jättää katsomatta taakseen. Kahdesti.

Se toki on aina johtunut auton moitteettomasta ulkonäöstä. Siksi onkin yllättävää, miten rajusti Jaguar mallia uudistaa vuodelle 2020. Suurin muutos on etuvaloissa, jotka vaihtavat kapean mutta pitkän ilmeen matalaan ja leveään tyyliin. Keulailme on nyt yhtä muun Jaguar-malliston kanssa, ja ainakin kuvissa uusi tyyli toimii. Keula näyttää vähän entistä pidemmältä, ja sehän urheiluautoon sopii.

Jaguar F-Type kasvojenkohotus

Etupuskurin maskia on myös kasvatettu, konepelti on saanut uudet ilma-aukot ja takavalot ovat vaihtuneet vielä vähän viirumaisempiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisätilat uudelle vuosikymmenelle

Sisältä löytää uusitun tietoviihdejärjestelmän, jonka kerrotaan tukevan Apple CarPlaytä. Mittaristo on myös mallia virtuaali, ja keskelle asennetun kierroslukumittarin voi haluttaessa vaihtaa suureen karttanäkymään. Yksityiskohtia on hiottu, autosta löytää nyt lukuisia ”Jaguar Est. 1935” symboleja, Jaguar-logoa niskatuissa ynnä muuta.

Jaguar F-Type kasvojenkohotus

Neljä tai kahdeksan sylinteriä

Uuudistetun Jaguar F-Typen keulalle asennetaan kolmea sylinterimäärää: 300-hevosvoimaista 2-litraista turbonelosta, 380-hevosvoimaista mekaanisesti ahdettua V6:tta ja kahta kasikonetta. Perus-V8 tulee toimeen 450 hevosvoimalla, ja F-Type R korottaa panoksia 575 hevoseen.

Jaguar F-Type kasvojenkohotus
Jaguar F-Type Convertible on toki tarjolla samoilla moottoreilla kuin Coupé.

Jostain syystä Jaguar on jättänyt kutoskoneen pois Euroopan ohjelmasta: meillä tarjolla on vain 300-, 450- ja 575-hevosvoimaiset versiot.

Ilmeisesti 450-hevosvoimainen pikkukasi on tarkoitettu V6-mallin korvaajaksi. Muutos on sikäli ymmärrettävissä, ettei V6 ikinä tuntunut aivan numeroidensa veroiselta kulkijalta. Toisaalta sekin tarjosi upeaa äänimaisemaa ilman V8:n jo vähän turhankin räyhää soundtrackiä ja alustan rajoja hakevaa kulkua. Saa nähdä, aikooko Jaguar tuoda F-Typeen jossakin vaiheessa vielä uudessa Land Rover Defenderissä ensiesitellyn hybridisoidun riviktosen? Se tarjoaisi mainion linkin kuutoskoneisten E-Typejen ja sähköisen tulevaisuuden välille…

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Jaguar

Kommentoi artikkelia