28.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi S4 Avant vaihtoi Euroopassa dieseliin, eikä syyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S4 liikkuu yhä 3-litraisen V6:n voimin, mutta polttoaine on vaihtunut bensiinistä dieseliin. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: Voimanlinjan pienet viiveet. Riviviitonen, V8, tuplaturbo-V6, taas V8, sitten kompressoriahdettu V6 ja taas turboahdettu V6. Audi S4 -mallistossa on totuttu aktiiviseen moottorityypin vaihteluun. Näin myös tällä kertaa – mutta vain Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännön voimaaKansainvälisillä markkinoilla Audi S4 jatkaa soinnikkaan 3-litraisen V6 turbon kuljettamana (Lue täältä rinnakkaismalli S5:n koeajo). Mutta Euroopassa moinen ei käy: hiilidioksidipäästöjä pitää kitkeä ja dieselin mainetta kiillottaa.Uusi Audi S4 on siis diesel. 3-litrainen V6 kehittää 347 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, ja voima kanavoidaan quattro-nelivedolle ZF:n 8-vaihteisen automaatin läpi. Tavallisemmat A4:t saavat tulla toimeen kaksoiskytkinvaihteiston turvin, mutta sellainen ei S4:n vääntöä kestäisi.Alkuun muutos huolestuttaa. S4:t ovat aina tarjonneet yhdistelmän järkevää arkikäyttöisyyttä ja sielukasta moottoria. Mutta diesel, eikö se tee autosta vain hyvin nopean tavallisen perheauton? Tavallaan, mutta yhdistelmä on silti erinomaisen toimiva. Diesel-V6 ei ole mitenkään järin kultivoitunut moottori, mutta tunnelmaa rakennetaan Audin äänenvaimentajaan kätketyllä keinoäänellä (vasemmalla puolella autoa, ainakin Avant-farmarissa oikean puolen pakoputket ovat lumetta). Lopputulos on voimantuntoinen, mutta päähuomion vie itse suorituskyky. Moottorin reaktiota nopeuttavasta sähköisestä kompressoriahtimesta huolimatta voimalinja viivyttelee hetken, mutta sitten mennään.Vauhtiin päästyään voimalinjan yhteistyö toimii, ja keskialueen valtava vääntö vie autoa ripeästi mutkista toiseen.Ensin tavallinen….Lyhyellä ensikoeajolla ei auton taloudellisuudesta saanut minkäänlaista kuvaa, mutta oletettavasti diesel tarjonnee varsin lompakkoystävällisiä matkakilometrejä.Suorituskyvyn lisäksi Audi S4 tekee vaikutuksen ajettavuudellaan. Ajotilan perusasennossa meno muistuttaa hyvin paljon tavallista A4:sta, ja sporttimallin erityisyyden ehtii jo hetken kyseenalaistamaan. Kulku on hieman jämäkämpää, muttei missään nimessä epämukavaa.…sitten mennään Kun vuoristotie mutkistuu ja ajotila vaihtuu urheilullisempaan, alkaa aktiivisen takatasauspyörästön ympärille rakennettu neliveto näyttämään kyntensä. Hankookin sporttirenkaat löytävät tiestä yllättävän paljon pitoa, ja juuri kun keulan aistii sortuvan puskemiseen, voi käytöksen vaihtaa neutraaliksi tai jopa lievästi yliohjaavaksi pelkällä kaasulla. Nerokas takatasauspyörästö kykenee säätämään voimanjakoa takapyörien välillä, mikä mahdollistaa auton käytöksen hienosäätämisen pidon rajoilla. Diesel-S4 painaa 150 kiloa bensiiniserkkua enemmän, mutta on vaikea sanoa massan häiritsevän – ainakaan ilman suoraa vertailukohtaa.Audi S4 Avant ei ole huippueläväinen ja jo hitaissa vauhdeissa ajonautintoa tarjoava elämys, mutta täysin tavallista arkiautoa ja korkeaa suorituskykyä herättää silti suurta kunnioitusta.Audi S4 Avantin ja sedanin hinnat julkaistaan myöhemmin syksyn aikana.Teksti ja kuvat Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous