29.6.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Polestar 1 saapui Suomeen sen viimeisenä valmistusvuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on nimestään huolimatta valmistajan toinen automalli Suomessa. Pyhimys-Volvoa kunnioittaen suunniteltu malli ehtii olemaan Suomessa tarjolla ainoastaan vuoden, sillä auton valmistus päättyy seuraavassa vuodenvaihteessa. Volvon sisarmerkki Polestar tarjoaa asiakkailleen tällä hetkellä kahta eri mallia jotka kuuluvat Polestar 1 ja Polestar 2. Näistä varsin loogisesti nimetyistä malleista Moottori on koeajanut jo Polestar 2 -täyssähköauton ja nyt päästiin perehtymään myös Polestar 1 -lataushybridiin.Autona Polestar 1 on jo tuttu juttu maailmalta. Kyseessä on siis valmistajan ensimmäinen automalli, joka julkaistiin vuonna 2019, mutta Suomeen ensimmäinen yksilö päätyi maahantuojan toimesta vasta juhannuksen 2021 tienoilla.Nyt mallin saamiseen alkaakin olla jo viimeiset hetket, sillä auton valmistus tullaan lopettamaan kuluvan vuoden loputtua. Alusta alkaen valmistaja on kertonut, että autoa tullaan valmistamaan kolmen vuoden ajan – ja korkeintaan 500 kappaletta vuodessa.Yhtenä auton tarkoituksena lienee tuoda brändille urheilullista imagoa – ylväs kylkilinja, voimakkaat takakaaret ja pitkäkeula istuivat hyvin Moottorin silmään jo vuonna 2018 Geneven autonäyttelyssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen ja viimeinenPolestar haluaa olla sähköautobrändi, mutta tästä huolimatta Polestar 1 ei ole täyssähköauto: konepellin alta löytyy kaksilitrainen turbo- ja remmiahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa 240 kilowatin (326 hevosvoiman) huipputehon.Auton lataushybridipuoli vastaa kuitenkin luvuiltaan jo melkein edellisen sukupolven täyssähköautoja. Kaksiosaisen korkeajänniteakun kapasiteetti on 34,2 kilowattituntia, joka vastaa lähes toisen sukupolven Nissan Leafia.WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi on saatu 124 kilometriä, joka on enemmän kuin millään muulla markkinoiden lataushybridillä. Vaihtovirralla akku latautuu kolmen vaiheen kautta parhaillaan 11 kW:n teholla ja lisäksi auto tukee myös 50 kW:n CCS-pikalatausta.Autosta löytyy kolme sähkömoottoria, joista kaksi on sijoitettu taka-akselille ja kolmas kampiakselille. Taka-akselin sähkömoottorien teho on 85 kW (116 hv) per kappale.Yhteistehoksi kerrotaan 455 kW (619 hv) ja -väännöksi 1 000 newtonmetriä. Näillä voimin Polestar ykkösen luvataan kiihtyvän nollasta sataan 4,2 sekunnissa. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen ja bensiinillä ajettaessa liikkumisesta huolehtii etupyörät.Näiden speksien ansiosta valmistajalta ei tarvitse viedä ’’sähköautonvalmistaja’’ -nimikettä, etenkin kun Polestar 1:n jälkeen polttomoottoria ei tulla näkemään yhdessäkään Polestarissa.Paljon Volvoa – mutta…Sen lisäksi, että tämän linjakkaan coupén ilme on suoraan Volvon 60- ja 90-mallistosta, niin auto on myös sisältä erittäin volvomainen. Polestar 2:ssa on jo esimerkiksi valmistajan oma näkemys tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymästä, mutta ykkösessä järjestelmän toimintoja hallitaan Volvon vanhahtavan näytön kautta.Kun auto tuo mieleen niin sisältä kuin ulkoa Volvon, 169 000 euron lähtöhinta voi tuntua suolaiselta. Autossa on kuitenkin paljon kallista tekniikkaa: esimerkiksi nelivedon tarkasta toiminnasta huolehtii torque vectoring -järjestelmä ja auton rakenteissa on käytetty paljon hiilikuitua, jonka avulla painoa on säästetty 230 kilogrammaa. Lisäksi valmistajan mukaan hiilikuidulla kori on saatu 45 prosenttia jäykemmäksi.Kysymykseen siitä, onko auto todella hintansa arvoinen palaamme myöhemmin, kun pääsemme kokeilemaan autoa tien päällä. Valmistaja kuitenkin kehuu Pyhimys-Volvon, eli Volvo P1800:n jalanjäljissä kehitetyn grand tourerin tärkeimmän asian olevan juurikin sen ajettavuus.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaEdullisempi etuvetoinen Polestar 2 haastamaan halvinta Teslaa Hulppea sähköinen gran turismo: Polestar Precept saapuu tuotantoon Maistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta Polestar 1 – luonnossa kuviakin komeampiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja