18.7.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Polestar 3 suunnittelijoidensa esittelemänä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestarin ensimmäinen katumaasturi saapuu ensi vuonna mutta sitä ennen autoon tutustuttiin alustasuunnittelija Joakim Rydholmin ja ulkopuolen muotoilleen Nahum Escobedon kanssa. Viime syksynä esitelty Polestar 3 saapuu ensi vuoden puolella, mutta auto esiintyi jo valmiinoloisina protoyyppeinä Goodwood Festival of Speedissä. Samalla tutustuimme ruotsalaisjuurisen sähköautomerkin ensimmäiseen SUV-malliin suunnittelijoidensa opastuksella.Nahum Escobedo on ylpeä auton keulaspoilerista, joka syntyi halusta saada auton mittasuhteet kohdilleen.Auton ulkopuolen muotoillut Nahum Escobedo kertoo keulalla olevan spoilerin syntyneen estetiikan ja aerodynamiikan yhteispelistä. Nuori tuulitunneliteknikko kannusti muotoilijaa toteuttamaan haluamansa sivuprofiilin ilman, että koko keulaa tarvitsi nostaa. Etusiipi ja takaluukun spoileri muodostavat samalla parin.– Ja onhan se aika makeeta, että SUV:ssä on etuspoileri, kalifornialaislähtöinen Escobedo virnistää.Ensimmäisenä autosta luonnosteltiin keulailme, jossa sensorit kätkevä Smart Zone yhdistyy etuspoilerin ilma-aukkoon. Etulokasuojien terävät linjat ovat nekin harkittu yksityiskohta, sillä pyöreät muodot tekevät autosta painavan näköisen. Terävillä linjoilla saavutetaan puolestaan veistoksellisuutta ja niistä myös kuljettaja saa kiintopisteet auton mittojen arviointiin.Kattolinja ja perä aiheuttivat puolestaan pitkiä päiviä muotoilustudiolla. Kattolinjan suhteen haluttiin urheilullinen imago ilman, että takamatkustajien pääntilasta nipistetään merkittävästi. Perää Nahum kertoo työstäneensä useina päivinä aina aamuyöhön saakka, mutta lopulta oikea resepti löytyi.Polestar 3:n takapyöränkaaren levikkeessä on nähtävissä pieni viittaus Volvoissa nähtyyn "sivuturvahyllyyn", mutta muotoilijan kannalta haastavinta oli välttää turhien linjojen tekeminen. Taskumainen takapuskurin ilmanohjain syntyi tarpeesta saada ilmavirta erilleen autosta ilman, että puskuriin tehtäisiin terävä linja takavalosta alaspäin. Muotoilijaa naurattaa, kun hän kertoo kamppailustaan tehdä autoon mahdollisimman vähän muutoksia, mutta silti saavuttaa haluttu aerodynamiikka.– "Me tiedämme mitä sinä teet" tuulitunneliteknikko sanoi minulle, kun pienensin ja pienensin pokkauksen kokoa, Escobedo nauraa.Polestar 3:n ilmanvastuskerroin on 0,29, mikä on katumaasturiluokassa hyvää tasoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen luokassaanPolestar 3:n johtava alustasuunnittelija Joakim Rydman puhuu pehmesti artikuloiden, mutta into uuden auton suhteen on valtava. Yli 2,5 tonnin katumaasturi ei tavoittelekaan urheilullisinta mahdollista ajettavuutta, mutta Rydman on silminnähden tyytyväinen auton suoriutumiseen SUV-luokassa.Joakim Rydholm on luottavainen auton kykyihin luokassaan.Kaksikammioinen ilmajousitus säädettävällä maavaralla ja säädettävät iskunvaimentimet antavat mahdollisuuden hallita auton käytöstä ja maavaraa. Yli 20 sentin maavara on Rydmanin mukaan "must", kun kyse on katumaasturista ja myös nostovaraa on jätetty nelisen senttiä.Alustan käytöstä voidaan myös säätää perustilasta pehmeämmäksi tai jäykemmäksi. Säädön sisällä auto kuitenkin tunnustelee millainen tilanne on kyseessä, joten esimerkiksi jäykällä asetuksella auto pehmentää olemustaan suoraan moottoritiellä ajettaessa ja vastaavasti ripeät suunnanvaihdot jäykistävät auton olemusta.Taka-akselilla käytössä on sähkömoottorin yhteydessä myös kytkimet, joten Polestar 3 pystyy toteuttamaan aidon torque vectoring -ohjauksen pelkillä jarruilla tarttumisen lisäksi. 11,8 metrin kääntöympyrä on saavutettu ilman (usein välttävästi kalibroitua) nelipyöräohjausta. – Haluaisin niin kovin antaa teille avaimet, että käykää kokeilemassa, mutta ihan vielä emme ole valmiita, Rydman hymyilee."Emme ole SUV-tyyppiä"Sekä Escobedosta että Rydmanista huokuu into uuden auton esittelyä kohti.– Se on kuin vauva, jota on odotettu jo kolme-neljä vuotta, ja ihan pian on laskettu aika, Rydman kiteyttää ajatuksen Escobedon edestä.Kumpikin suunnittelija tunnustaa lopuksi, että he eivät koe olevansa katumaasturien kohderyhmää, että he molemmat tykkäävät matalammista autoista. Ehkä juuri siksi he nostavat Polestar 3:sta esiin niitä piirteet, joilla se poikkeaa muista 4,9-metrisistä sähkökatumaastureista.Joakim Rydholm (vas.) ja Nahum Escobedo nauravat, että eivät varsinaisesti ole SUV-ihmisiä, joten ehkä siksi heitä kiinnostavat Polestar 3:sta tietyt yksityiskohdat.Koeistuttaessa huomio kiinnittyy muutamiin seikkoihin. Kuljettajan paikalla istuimen moniosainen muotoilu herättää positiivisia mielikuvia hiukan lättänän Polestar 2:n istuimen jälkeen. Istuimen säädöt tapahtuvat minimalistisesti yhdestä palikasta pyörittelemällä. Kuljettajalla on lisäksi kompakti mittaristonäyttö ja tuulilasin heijastusnäyttö. Takana tilaa on hyvin ja keskimittaiselle miehelle pääntilaa on reilusti, vaikka kattolinja on jo pienessä laskusuhdanteessa takaistuimen kohdalla. Ehkäpä Escobedon kommentit auton kattolinjasta ovat osuvia. Tavaratilan koko on 484 litraa. Lisäksi tila on jaettavissa samaan tapaan kuin Polestar 2:ssa, mutta väliseinälle on omat lovet, joihin se asettuu paikoilleen.Kevättä kohti111 kilowattitunnin akulla Polestar 3:lle arvioidaan noin 610 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä. Latauksen huipputeho on 250 kW (CCS) ja Type 2 -latauksen teho on 11 kW. Tehoa Long Range Dual Motor -versiossa on 360 kW vakiona ja 380 kW Performance Packilla.Vaikka Polestar 3 nähtiin Goodwoodin Festival of Speedissä vihdoin liikkuvana myös Euroopassa, venähtää auton tuotannon alkaminen ensi vuoden alkupuolelle. Jäämme odottamaan, miten hyvin suunnittelijoiden visiot toteutuvat tuotantoautoissa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?