31.1.2025

Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä

Kuva Benjamin Helander

Ensimmäinen esisarjaa edustava uudistunut Tesla Model Y ehti varsin nopealla aikataululla maahan, ja antaa nyt meille ensikosketuksen maailman myydyimmän sähköauton muutoksiin, joita on mahdollista verrata suoraan edeltävään versioon.

Siinä se nyt on. Tällainen ajatus nousee mieleen, kun näkee edessään kaikkien vaihdeiden jälkeen ensi kertaa Tesla Model Y:n ensimmäisen laajan päivitysversion, niin kutsutun "Project Juniperin" tuloksen. Ensimmäiset sisäpiiritiedot päivityksestä saatiin jo kaksi vuotta sitten, ja sen jälkeen tätä onkin odoteltu.

Lopulta toiminta oli varsin nopeaa. "Juniper" julkistettiin Teslan verkkosivuilla ensimmäisenä Kiinassa ja muualla itäisessä Aasiassa tasan kolme viikkoa ennen tämän jutun päiväystä 10. tammikuuta, päivitysversion kerrottiin edenneen Euroopan-tuotantoon Berliinin Gigafactoryssa 14. tammikuuta, ja meikäläinen verkkolanseeraus tapahtui viikko sitten 24. tammikuuta. Siitä on suhteellisen lyhyt aika siihen, että ensimmäinen esisarjan yksilö ehti Suomeen. Ensimmäisiä asiakasautoja puolestaan odotetaan Suomeen jo maaliskuussa eli joidenkin viikkojen aikajänteellä.

Model Y:n laajamittaista päivitystä on erityisen helppo verrata edeltävään versioon sen ollessa vieressä. Molemmat autot on valmistettu vuoden 2025 puolella eli yksi edeltäjäversion eli Model Y "legacyn" viimeisistä yksilöistä kohtaa kuvissa uuden version aivan ensimmäisiin kuuluvan yksilön, joka ei edusta edes vielä asiakkaille toimitettavaa massatuotantoversiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näkyy...

"Juniper" on samaan aikaan tunnistettavissa päivitysversioksi joka kulmasta, ja toisaalta se on tunnistettavissa myös Model Y:ksi. Tämän tasapainon takana on se, että Tesla kertoo vaihtaneensa jopa 70 prosenttia Model Y:n komponenteista päivitettyihin. Auton ulkokuoressa on huomattavasti helpompi luetella ne korikomponentit, jotka eivät ole muuttuneet kuin ne jotka ovat. Itse asiassa vain "legacyn" sivuovet ovat kelvanneet suoraan "Juniperin" kylkeen.

Kuten jo aiemmissa jutuissa on todettu, Model Y:n faceliftissä on tähdätty paitsi modernisoimaan kuutisen vuotta sitten alun perin esitellyn mallin ilmettä, erityisesti parantamaan auton aerodynamiikkaa. Aerodynamiikkapuolen parannuksilla on saavutettu ilmanvastuskertoimen pudotus 0,22:sta 0,20:een ja sitä kautta parhaimmillaan jopa 30 kilometrin parannus toimintamatkaan. Sähkönkulutus on pienentynyt Long Range AWD:n osalta 16,7 kilowattitunnista 15,3 kilowattituntiin. Samalla myös ajoviimasta johtuva melu on vähentynyt parillakymmenellä prosentilla.

Auton keulassa on nähtävissä täysin uusi ilme, jossa on otettu inspiraatiota viime vuonna esitellystä täysautonomisesta Tesla Robotaxista.

Virtaviivaisemmassa keulassa on muun muassa koko auton levyinen huomiovalonauha, jaetut etuvalot, joissa uudet matriisiajovalot erillisissä umpioissa, teräväreunaisempi nokkapelti, tehokkaammat sivuilmanohjaimet ja uudistettu, vähemmän haavoittuvaksi kerrottu etuhelma. Keulassa on niin ikään uusi etukamera, jolla on oma pesusuutin. Niin, ja Robotaxin sekä Cybertruckin tavoin keulalta puuttuu merkkikoriste.

Takanakin puhaltavat uudet tuulet, kiitos parannellun ilmanohjaimen sekä takadiffuusorin. Varmasti se todellinen katseenvangitsija perässä on kuitenkin takaluukun leveydellä kulkeva "heijastava takavalo". Autossa on siis suurin piirtein perinteiset jarruvalot ja takavilkut, mutta itse takavalo on toteutettu siten, että takaluukun listassa kulkee ledinauha, jonka tuottama valo heijastetaan oikeaan suuntaan heijastavan paneelin kautta. Myös takaluukku ulottuu nyt robotaximaisesti aiempaa alemmas, ja esimerkiksi takapuskuri on pilkottu niin, että kolhun sattuessa vaihdettavaa on lähtökohtaisesti aiempaa vähemmän, millä voi olla vaikutusta jopa vakuutusmaksuihin.

Tesla on näkyvien päivitysten ohella tehnyt muutoksia myös Model Y:n alustaan. Iskunvaimentimia, puslia ynnä muuta on uusittu, ja auton ajokorkeutta on vakauden nimissä laskettu puolella senttimetrillä.

Näiden sijaan Model Y "Juniperin" voimalinja akkua myöden on niin sanotusti "carryover" eli esimerkiksi näissä kuvissa esiintyvissä autoissa on muista oleellisista eroavaisuuksista huolimatta täysin sama Long Range AWD -voimalinja.

...ja tuntuu

Sisätiloihin tultaessa muistuu välittömästi mieleen Model Y:n sedan-mallinen sukulainen Model 3, joka vastaanotti hyvin samantyyppisen "Project Highland" -päivityksen reilu vuosi sitten. Molemmissa tapauksissa on tullut käytännön uudistuksia, laadun tuntu on parantunut ja varustelu on kasvanut.

Kuljettajan ja etumatkustajan paikalla istahdetaan uudistetuille etuistuimille, jotka tarjoavat muun muassa aiempaa enemmän sivuttaistukea ja pääntukea. Ne ovat nyt myös vakiona ilmastoidut. Takapenkeillä päästään niin ikään nauttimaan uudistetusta matkustuskokemuksesta, johon kuuluvat uudistetut, sähköisesti taittuvat ja sivuistuinten osalta vakiona lämmitettävät takaistuimet. Takana myös pääntila on kasvanut hieman uudelleenmuotoillun sisäkaton ansiosta, takaturvavyöt on sijoitettu C-pilariin, ja takamatkustajien iloksi keskikonsolista löytyy Model 3:n tapaan heille oma 8-tuumainen tietoviihdenäyttöruutu.

Koko matkustamon yllä kaartuu uudistunut lasikatto.

Kojelaudalla ja oviverhoiluissa tuntuvat nyt uudet, pehmeämmät ja laadukkaamman tuntuiset materiaalit sekä tunnelmavalaistusnauhat. "Legacy-mallin" puusomisteet ovat vaihtuneet kangastyyppisiin. Myös ovinapit ovat isommat ja paremmin huomattavat.

Itse kuljettajan paikalla nähdään ja koetaan uusi ohjauspyörä, ja vaikka vilkkuviiksi onkin Model 3:sta poiketen saanut pitää virkansa, täytyy "Juniperin" ostajan totutella siihen, että vaihteenvalitsin löytyy nyt valittua filosofiaa äärimmäisen kurinalaisesti noudattaen kosketusnäytöltä, varajärjestelmän löytyessä taustapeilin edestä kattopaneelista, hätävilkkujen kytkimen luota.

Itse kosketusnäyttö on kasvanut nettokooltaan, sillä samoihin raameihin on laitettu aiemman 15-tuumaisen sijaan 15,4-tuumainen näyttö. Itse järjestelmä on kuitenkin hypännyt "legacystä" "Juniperiin" pääpiirteissään samana.

Jos vielä kurkataan auton säilytys- ja tavaratiloihin tulleita uudistuksia, ne voisi aloittaa takapenkkiriviltä, joka siis myös kaatuu nyt sähköisesti, kahdessa osassa. Mikäli etuistuimet ovat kaadettavien takaselkänojien liikeradan tiellä, ne osaavat "väistää" ja palautua sitten säädettyyn asentoonsa. Tavaratilan alla on vielä reilusti lisätilaa, ja kolmessa osassa taittuvalle hattuhyllylle löytyy sieltä oma tilansa.

Auton nokkapellin alta löytyy totuttuun tapaan etutavaratila, jolla on kokoa samat 117 litraa, mutta jossa on nyt uusi kekseliäs niksi. Allasmaisen tilan pohjalla on nimittäin vähän kuin veneen tappi, jonka kautta tilasta voi laskea veden ulos. Näin tilassa voi kuljettaa hyvin märkiä asioita tai sen voi pestä vedellä. Myös lasinpesunesteen täyttöaukko on vaihtanut asiakastoiveesta paikkaa lähemmäs nokkapellin reunaa, jotta täyttäminen olisi helpompaa.

Myynti käynnistynyt Launch Seriesillä - toimitukset maaliskuusta lähtien

Tesla Model Y "Juniper" on jo tilattavissa Teslan Suomen-verkkosivuilla. Näin alkuvaiheessa ainoa tilattavissa oleva versio on Launch Series -avauserikoinen, joka maksaa 61 590 euroa. Samaan aikaan konfiguraattorista löytyy vielä puskurivarastoon tehtyjä legacy-malleja, joihin on tyytyminen, mikäli tässä siirtymävaiheessa haluaa talliinsa Model Y:n muita voimalinjaversioita.

Esittelyssä ollut esisarjan edustaja on ikään kuin jonon ohi tavallinen Long Range AWD -malli, mutta Launch Serieskin kulkee tuolla samalla voimalinjalla eli sen toimintamatka on 568 kilometriä, kiihtyvyys nollasta sataan 4,3 sekuntia ja huippunopeus 207 km/h. Launch Series -avauserikoinen näkyy myös auton yksityiskohdissa.

Berliinin Gigafactory puskee tällä hetkellä "Juniperia" puskurivarastoon, ja ensimmäiset asiakasautot tulevat maahan maaliskuussa. Muiden versioiden myynti alkaa tuonnempana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat