2.11.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Audi A8 L ei halua järkyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8 on ollut saksalaismerkin vastine naapureiden isoille edustusmalleille vuodesta 1994. Nyt neljäs mallipolvi uudistuu entistäkin digimmäksi. Nykyinen Audi A8 esiteltiin 2017. Vaikka osa mallipolven tulevaisuuteen tähtäävistä lupauksista jäikin lunastamatta, on A8 toiminut tiennäyttäjänä esimerkiksi muun malliston käyttöliittymän suhteen. Nyt iso kasi uudistuu osana elinkaaripäivitystä, mutta dramaattisia muutoksia on turha hakea.Edustusluokan autona Audi A8 on edelleen saatavissa kahtena koripituutena. Erityisesti pitkän akselivälin A8 L on takaistuimiltaan aidosti tilava kyyditysauto, joka on parhaimmillaan autonkuljettajan käytössä. Lähinnä itse ajavien kannattanee valita lyhyempi perus-A8.Ulkoisesti muutoksia on vähän. Keulan uudessa ilmeessä on ollut tarkoituksena korostaa vaakasuoria linjoja ja tuoda uusia muotoelementtejä Singleframe-maskiin. Kromihampaiden lisäksi tarjolla on mustien yksityiskohtien paketti. Kylkilinjaa on hilattu visuaalisesti ylemmäs ja samalla se korostaa auton pituutta. Perässä ekementtejä on virkistetty maltillisemmin.Uudet ajovalot koostuvat 1,3 miljoonasta valopikselistä, joita voidaan ohjata esimerkiksi valaisemaan tien eri alueita. Uutena toimintona on auton oman kaistan valaiseminen monikaistaisilla valtaväylillä ja tietyöalueilla ajettaessa. Uudet takavalot perustuvat OLED-tekniikkaan. Takavaloilla on oma valaisukuvio Dynamic-ajotilaa varten. Uutena toimintona A8:n takavalot syttyvät, mikäli toinen auto tulee alle kahden metrin päähän Audin perästä.Tarjolla myös joukko uusia ja sopivan hillittyjä värivaihtoehtoja, mutta räikeimmät syysvärit täytyy edelleen tilata exclusive-ohjelman kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän viilatenSisustan uudistuksissakin vähemmän on tällä kertaa enemmän. Materiaali- ja väritarkistusten lisäksi Audi on todennut asioiden olevan muuten hyvällä tolalla. Sisustavarusteiden huippuna on A8 L:ään saatava takapenkin rentoutumisistuin, joka sisältää perinteisten hierontatoimintojen lisäksi myös mahdollisuuden lämmitetylle ja hierovalle jalkarahille etuistuimen selkänojassa. Kattavien istuinsäätöjen ansiosta takana vallitsee hyvällä tavalla aulamainen tunnelma. Innokkaimmat voivat myös hankkia sähköisen eväspöydän, pidemmän keskikonsolin tai jopa viileäkaapin. Takamatkustajia voidaan lelliä myös 10,1-tuumaisilla viihdenäytöillä. A8:n perusilme on tuttu muista isoista Audi-malleista, joten esimerkiksi A6:n kuljettajat tuntevat olonsa tutuksi. Hillityn tekninen ilme antaa autolle muutamia kilpailijoita nuorekkaamman ilmeen.Audi A8:n tietoviihdejärjestelmä on saanut päivityspaketin. MIB 3 -pohjainen järjestelmä luottaa 10,1-tuumaiseen ja 8,6-tuumaiseen kosketusnäyttöön kojelaudassa. Järjestelmälle voi halutessaan huudella “hey Audi”, tarjolla on merkin tuttu virtuaalimittaristo ja lisävarustelistalta löytyy myös tuulilasinäyttö. Jos viihderuksi on laitettu Bang & Olufsenin äänijärjetselmään, käytössä on 23 kaiutinta ja 1 920 wattia vahvistintehoa.Kuljettajan tehtäviä helpotetaan yhteensä 40 erilaisella ajoavustimella, jotka on jaoteltu Park-, City- ja Tour-varustepaketteihin. Valinnainen nelipyöräohjaus helpottaa yli viisimetrisen auton kääntelyä tuntuvasti. Jousitusmukavuuteen tarjolla on tienpintaa skannaavaSuomeen alkuvuodestaSuomessa Audi A8 on aina tarjolla nelivetoisena lataushybridinä. 3,0-litrainen TFSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä hiukan parantuneen 340 kilowatin (462 hv) järjestelmätehon ja 700 newtonmetrin väännön. Audi A8 60 TFSI e on saanut hienoisesti suuremman 17,9 kWh akun, josta käytettävissä on 14,4 kWh. WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella noussee samalla hieman.Vertailun vuoksi nykyisellään Audi A8 60 TFSI e quattro -lataushybridin hinnat alkavat 118 611 eurosta ja pitkän akselivälin A8 L 60 TFSI e quattron hinnat 122 948 eurosta. Suomessa Audi A8 on käynyt kaupaksi tasaisen varmasti parinkymmenen auton vuositahdilla.Uudistunut A8 ja A8 L saavat hinnoittelun ja tilauskirjat alkuvuodesta 2022. Näillä näkymin facelift merkinnee hiukan kohonnutta hintatasoa, mutta samalla autojen vakiovarustelu paranee entisestään.Jos Audin lehdistökuvissa oleva tausta näyttää tutulta, on kyseessä Helsingin Laajasalosta löytyvä monitoimitila Öljysäiliö 468.Kiinalaisittain: Audi A8 L HorchNykyinen Audi A8 on kerännyt yli 60 prosenttia myynnistään Kiinassa, joten valmistaja nojaa suosioon tuomalla sikäläisille markkinoille oman malliversion.Horch ja automerkin perustaja August Horch ovat osa Audin historiaa, sillä herra Horch rekisteröi uudeksi yhtiökseen Audiwerken jouduttuaan ulos nimeään kantaneesta autotehtaasta. Audi on myös latinankielinen käännös saksan sanasta horch, suomeksi kuulla. Horchin ja Audin kohtasivat uudelleen vuonna 1932 kun merkit sekä DKW ja Wanderer fuusioituivat Auto Unioniksi.Useiden vuosien spekulaation jälkeen Horch on nyt palaamassa Audin tarinaan ylellisenä varustetasona. Audi A8 L Horch onkin baijerilaisten vastaus Mercedeksen Maybachille.Kromia ja jalkatilaa arvostaville Kiinan markkinoille suunnattu A8 L Horch on vielä 13 senttimetriä pidempi (5,45 m) kuin tavallinen A8 L. Sisustassa auton erityisyyttä korostetaan logopainatuksin, lisäsomisteiden ja paksujen lattiamattojen muodossa. Lisäksi vakiovarustelu käsittää esimerkiksi edellä mainitun hierovan ja rahilla varustetun rentoutumisistuimen.Auton edestä krominen ristikkoilme on eräs helpoimmista tunnusmerkeistä. Lisäksi kromiyksityiskohtia on käytetty melko vapaasti muuallakin. Takaoven lasissa on Horch-merkintä ja muutenkin melko huomioitavat vanteet on varustettu H-kruunumerkein. Tarjolla on ensimmäistä kertaa myös Kiinassa suosittu kaksivärimaalaus.Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Leppoisasti hybridistrategialla – Audi A8 Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Koeajo: Mercedes-Benz S-sarja – edustusautojen kuningas on teknisempi, mutta helpommin lähestyttävä Koeajo: BMW 745Le xDrive – Ei aivan Batmanin arvoinen edustushybridi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä