3.5.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Volvo EX90 – kookas ruotsalainen lippulaiva edustaa ja piilottaa painikkeita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX90 -täyssähköauto esiteltiin vuoden 2022 loppupuolella. Ennakkomyynnissä jo oleva Volvon tuleva lippulaiva sisältää paljon uutta tekniikkaa – osittain jopa arveluttavissakin määrin. Kookas seitsenpaikkainen Volvo EX90 -katumaasturi rakentuu täysin sähköautoille rakennetulle SPA2-perusrakenteelle. Sukulaisuus polttomoottoriseen XC90-malliin on kuitenkin selkeä. Akseliväli on lähes sama, ja keulapellin alle voisi mahduttaa todennäköisesti vaikka kahdeksansylinterisen polttomoottorin. SPA2-perusrakenne pohjautuukin muun muassa XC90:ssä käytettävään SPA-perusrakenteeseen.Ulkomuodoiltaan auton tunnistaa selvästi nyky-Volvoksi. Uudet pikselivalot tuovat kuitenkin keulaan myös uudenlaista ilmettä. Auto on kookas, 5 037 millimetriä pitkä, 2 113 mm leveä ja 1 744 mm korkea. Sen myös huomaa, auto näyttää paikan päällä yhtä kookkaalta kuin luvut antavat ymmärtää, malli on nimittäin 80 mm XC90-mallia pidempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes 600 kilometrin toimintamatkaVoimalinjavaihtoehtoja on kaksi, joista molemmat ovat nelivetoisia. Molemmissa malleissa käytetään itse asiassa myös samoja sähkömoottoreita, joten kyseessä on pikemminkin vain kaksi eri tehovaihtoehtoa. Edullisemmassa mallissa järjestelmän kokonaisteho on 300 kilowattia (408 hevosvoimaa), ja paremmassa mallissa 380 kW (517 hv).Valtavan 111 kilowattitunnin akun voimin WLTP-toimintamatkaksi luvataan versiosta riippuen 580–585 kilometriä. Jarrullista peräkärryä saa vetää 2 200 kilogramman edestä, ja jarrutonta luonnollisesti puolestaan 750 kg:n verran.Korkeimmaksi mahdolliseksi lataustehoksi ilmoitetaan 250 kilowattia. Latausjärjestelmä toimii 400 voltin jännitteellä, eli Volvolla ei ole lähdetty esimerkiksi korealaisvalmistajien Hyundain ja Kian kelkkaan hakemaan korkeampaa lataustehoa 800 voltin järjestelmällä. Volvo EX90:n kohdalla 10–80 prosentin varausvälin täyttymisen kerrotaan tapahtuvan alle puolessa tunnissa. Lisää teknisiä tietoja voi lukea aiemmasta esittelyjutusta.Sisällä tuttua ja uuttaKuljettajan istuin tuo mieleen heti tutun Volvo-tunnelman, laadukkaan tuntuisella vaalealla kankaalla päällystetty istuin on ryhdikäs ja mukava, mutta pintamateriaalit ovat hieman kovahkot. Ohjauspyörä on keinonahkaa, eikä erityisen yleellisen tuntuista sellaista.Ohjauspyörän painikkeet ovat osittain usein parjattuja kosketustyyppisiä. Niiden käyttölogiikka vaikuttaa kuitenkin varsin järkevältä: kun sormen vie painikkeelle, mittaristoon ilmestyy symboli, joka kertoo mitä kyseisestä painikkeesta tapahtuu. Kuitenkin varsinainen toiminto aktivoidaan painamalla samaa painiketta, joka antaa myös selvän fyysisen vasteen. Suunnanvaihdin on siirtynyt Volvolle uuteen paikkaan, eli ratin oikealle puolelle omaan viikseen. Keskikonsolissa on enää tietoviihdejärjestelmän käyttämiseen tarkoitettu joystick-rulla-yhdistelmä.Myös muita toimintoja on siirretty uusiin paikkoihin. Tuulilasin huurteenpoiston ja takalasin lämmittimen painikkeet löytyvät katossa sijaitsevasta paneelissa, kuten myös esimerkiksi hätävilkkujen katkaisinkin. Prototyyppiä ei päässyt vielä ajamaan, joten sitä kuinka hyvä painikkeiden sijainti käytännössä on päästään kommentoimaan vasta myöhemmin. Alustavasti kuitenkin arveluttaa viedä yhtään lisää toimintoja lähelle hätäpuhelujärjestelmän painiketta – monesti kun kyseisen painikkeen vahinkopainallus on lähellä esimerkiksi sisävaloja ajon aikana kytkettäessäkin. Fyysisiä painikkeita ohjaamossa ei enää juuri olekaan. Iso osa toiminnoista on viety 14,5-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön taakse. Esimerkiksi hansikaslokerolle ei ole lainkaan normaalia vipua, vaan sekin avataan kosketusnäytöltä. Toiminnon saa asetettua kokoajan näkyvillä olevaan osioon näytön alaosaan, mutta muutoin hanskalokeron avaaminenkin pitää penkoa valikoista. Samaan syssyyn on kuitenkin tunnustettava, että tunnelma auton sisällä on erittäin puhdas ja rauhallinen, jota painikkeiden ja vipujen pois jättämisellä kerrotaan haetun. Ikkunoiden käytössä on siirrytty Volkswagenin ID-sarjan autoista tuttuun tyyliin, eli kuljettajan ovipaneelissa on ikkunoille vain vain kaksi katkaisijaa, ja erillisestä painikkeesta valitaan halutaanko niillä käyttää etu- vai takaikkunoita. Onneksi vaihtopainike on kuitenkin fyysistä mallia, mutta silti toteutuksen haitat verrattuna hyötyihin arveluttavat.Ei enää ilmaisia huoltojaAuton keskiriville mahtuu istumaan hyvin. Keski- ja takarivin jalkatilaan voi tehdä kompromisseja, sillä keskirivi on liikuteltavissa pituussuunnassa. Tavaratilaa jää kolmannen rivin taakse 310 litraa, mutta kyseinen penkkirivi kaadettuna tilaa onkin jo 665 l. Jos kaataa vielä keskirivin, kasvaa tavaratila 1 915 litraan. Lisäksi autossa on 34 l vetoinen etutavaratila. Volvo EX90 saapuu Suomeen näillä näkymin alkuvuodesta 2024. Ennakkomyyntiä on jo tehty niin, että Suomessa myydään tällä hetkellä jo mallivuotta 2025. Uudelle mallivuodelle poistuu käytöstä nopeampien ostajien lunastamat kolmen vuoden ilmaiset huollot ja Recharge-renkaat. Auton hinta alkaa 105 100 eurosta, ja tehokkaamman mallin saa edullisimmillaan 110 250 eurolla.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: B niin kuin kevythybridi – dieselillä – Volvo XC90 B5 Volvon juhlapäivä – ja uuden aikakauden alku – uusi EX90-malli paljastettiin Volvo EX 90 Excellence lienee ruotsalaismerkin ylellisin koskaan – saiko Mercedes-Maybach EQS SUV tuoreeltaan kilpailijan Pohjolasta? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?