23.12.2023 Matkailu Kööpenhaminan Tivoli muuttuu talvella helposti hengailtavaksi joulupuistoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kööpenhaminan toisiksi vanhin ja maailman kolmanneksi vanhin huvipuisto on sympaattinen legenda, jonka sijainti aivan kaupungin ydinkeskustassa tekee siitä samalla koko Kööpenhaminen sydämen. Meissä jokaisessa asuu pieni lapsi, joka voi yhä kokea huvipuistossa jotain taianomaista. Lapsille on se on usein huvipuistot laitteet, hieman vanhemmille puolestaan huvipuiston ilmapiiri – hetkellinen pako arjesta.Ja juuri ilmapiirissä on Tivolin taika. Tivoli avattiin 15. elokuuta 1843. Historian aistii. Paikalla on sielu, joka monesta uudemmasta huvipuistosta puuttuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPohjoismaiden ikisuosikkiTivolin perustaja Georg Carstensen sai Tivolin perustamisluvan viideksi vuodeksi. Hän perusteli puiston perustamista kuningas Kristian VIII:lle yksinkertaisesti: "kun ihmiset huvittelevat, he eivät ajattele politiikkaa". Ajaton päätelmä, jota jo roomalaiset aikoinaan hyödynsivät.Kuningas ilmeisesti myös piti ajatuksesta, sillä hän myönsi Carstensenin käyttöön noin 15 hehtaarin suuruisen alueen vuotuista vuokraa vastaan. Sijoitus on kannattanut, nykyään Tivoli kerää vuosittain lähes viisi miljoonaa kävijää, mikä tekee siitä Pohjoismaiden suosituimman huvipuiston.Matka maailmalle ja jännitykseenReilut 180 vuotta sitten turismi ei ollut vielä ilmiö, joten Tivoli tarjosi ihmisille eksotiikkaa. Sen vetonaulana on ollut alusta asti erilaisia nähtävyyksiä, ja etenkin ihmisten mielikuvitusta ruokkivia idän eksoottiseen tyyliin rakennettuja rakennuksia Lähi-Idästä aina Kiinaan.Lisäksi Tivolissa on myös teatteri, orkesterikatsomoita sekä lukuisia ravintoloita ja kahviloita. Myös mekaaniset huvipuistolaitteet, kuten karuselli sekä maisemarata ovat olleet paikalla alusta alkaen. Nykyään niitä on tietysti täydennetty moderneilla huvittelulaitteilla.Yksi näistä rakastetuimpia on vuonna 1914 rakennettu ja Linnanmäen tapaan puinen vuoristorata. Se on yksi maailman vanhimmista yhä toiminnassa olevista puisista vuoristoradoista.Tivolin uudempi vuoristorata eli Demoni (Dæmonen) tarjoaa luonnollisesti huimemmat kyydit, sillä rata sisältää Immelmann-silmukan, pystysilmukan sekä hetkellisen painottomuuden tunteen tarjoavan silmukan.Esikuva DisneylandilleTivoli on toiminut esikuvana lukuisille huvipuistoille ympäri maailmaa, yhtäläisyydet esimerkiksi vuonna 1950 avattuun Linnanmäkeen ovat selvät. Ison teatterilavan verhoina toimivat esimerkiksi riikinkukon sulat.Tivoli toimi myös inspiraationa Walt Disneylle, kun hän perusti oman Disneylandinsa Kaliforniaan vuonna 1955.Parhaimmillaan Tivoli on pimeän tultua, kun värilliset lamput syttyvät valaisemaan puutarhoja. Kaikki muuttuu heti astetta taianomaisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMe ollaan vaan ja hengaillaanKoska Tivoli sijaitsee päärautatieasemaa vastapäätä, sinne on helppo pistäytyä. Pelkkä sisäänpääsy tosin maksaa jo 155 Tanskan kruunua eli hieman yli 20 euroa. Laitteisiin voi ostaa sitten yksittäisiä lippuja.Tai toki kaiken ilon irti ottaville on tarjolla myös sisäänpääsy yhdistettynä kaikkiin laitteisiin. Se kustantaa 439 kruunua eli hieman vajaat 60 euroa. Jos ohjelmassa on ylimääräistä aikaa, Tivoli on mukava paikka pelkästään hengailla. Tunnelma on kiva, ja lukuisat kahvilat sekä ravintolat tarjoavat sopivasti viihdykettä.Talviaikaan käytössä on myös luistelurata – joka tosin ei ole jäätä vaan muovia. No, ajatus ja yritys on tärkein.Ja tietysti myös Joulupukki on tavattavissa.Hänellä on Tivolissa oikein oma residenssikin.Leipää ja sirkushuvejaTanskalaiset tykkäävät syödä, ja tämä näkyy Tivolin tarjonnassa. Pakollisiin kokeiltaviin ruoka-annoksiin kuuluu sikapurilainen eli flæskestegen, joka ei ole mitään nöyhtöpossua vaan aito rehellinen siivu sianleikettä punakaalin kera.Ja tottakai myös Smørrebrød kuuluu naposteltavien herkkujen listalle.Ja kun suolaisen nälkä on tyydytetty, makeannälkään voi napostella joko karkkia tai käydä syömässä pannukakkua. Ja aitoon jouluhenkeen sitten taas vähän suolaista, makeaa, suolaista…Ja näin jouluaikaan lämmin glögilasi kädessä hengailu on kahta kivempaa. Glögi tarjotaan muovimukissa, ja ympäri puistoa on automaatteja, joihin mukin voi palauttaa, kun glögi ei enää maistu. Automaatti antaa mukista takaisin viisi kruunua eli noin 67 senttiä.Ja toki glögiä voi halutessaan myös terästää. Luonnollisesti myös alkoholiton versio on tarjolla. Ja jos glögi ei maistu, totta kai tarjolla on myös jouluolutta.JouluostoksilleTivolin teemana on luonnollisesti noin marraskuun puolivälistä aina joulukuun loppuun joulu. Toki Tivolissa myydään esimerkiksi tanskalaisia design-tuotteita ympäri vuoden, mutta joulun aikaan kojuissa on joulutorin henkeä.Ja totta kai homma muuttaa osittain Tivolin pahasti kaupallisen joulun markkinointimieheksi, mutta on osassa kojuissa silti oma viehätyksensä. Ja kojuissa pistäytyminen tarjoaa sekin mukavasti ajanvietettä ympäri Tivolia määränpäättömästi vaellettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKlassiset pelihallipelitJa sopivassa porukassa – ja ehkä parin glögimukillisen jälkeen – myös klassiset huvipuistopelit jaksavat aina vain viehättää. Kisailusta kiinnostuneille voi suositella Tivolin klassista viisiottelua.Kaveriporukka valitsee viisi mieleisintään peliä 18 eri vaihtoehdosta. Tarjolla on sellaisia klassikkoja kuin ilmakivääriammuntaa, laukkakisa, pallon heittoa, jousiammuntaa... Sitten vain kisaamaan. Tivolin henkilökunta täyttää kisailukortit aina jokaisen pelin jälkeen. Lopussa voittaja hymyilee.Ja luonnollisesti myös onnenpelejä on tarjolla Tombolasta lähtien. Jos vaikka onni suosisi rohkeaa.Tivolin kotisivut: https://www.tivoli.dk/enTeksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Tivoli Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää