16.7.2022 Ajoneuvot Kruunajaisista terveisiä: Toyota Crown laajenee kokonaiseksi mallistoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aluksi huhuttiin, että Toyota Crown muuttuisi maasturiksi. Sitten vuotivat patenttikuvat korotetusta viistoperästä. Lopulta ne kaikki kävivät toteen, ja sedankin sai monien iloksi jäädä. Lähes keisarillinen sedan muuttui yhdessä yössä lähes keisarilliseksi alamallistoksi, joka tulee saataville jopa 40 eri maassa. Aika lienee valmiimpi kuin koskaan USA:n ottamaan torjumansa Crown vastaan tasan 50 vuoden tauon jälkeen. Alkuperäinen Toyopet Crown oli ensimmäinen Amerikassa myyty Toyota, mutta se ei tahtonut käydä sikäläisillä markkinoilla kaupaksi. Nyt Toyota on USA:n myydyin automerkki, ja Crown sinnekin oikein hyvin suunnattu automallisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä korimallia kruunattuMoni kysymys Crown-mallistoon liittyen odottaa vielä tämän ensi-illan jälkeen tarkentavaa vastausta, mutta se on ainakin varmaa, että ennennäkemätön Crown-mallisto koostuu neljästä erityyppisestä mallista. Kruunajaisissa paljastettiin vuotaneissa patenttikuvissa jo jokunen viikko sitten nähdyn viistoperäisen crossoverin lisäksi täysin perinteitä noudatteleva sedan sekä kaksi erityyppistä, pitkäkattoista mallia.Crown EstateJärjestyksessään jo 16. sukupolven Crownin käsitettä eniten venyttävät korimallit ovat kaksi jälkimmäisenä mainittua, nimeltään Crown Estate ja Crown Sport. Molemmat ovat viistoperäisen Crown Crossoverin tapaan maavaraltaan korotettuja ja eripaksuisia toppauksia helmoihinsa saaneita. Estate tuo Crown-mallistoon nimensäkin viittaamalla tavalla periaatteessa läheltä farmarin määritelmää liippaavan korimallin, näin ainakin tiloiltaan, ulkonäön viitatessa enemmän sinne SUV-puolelle. Sport on puolestaan hieman kompaktimman kokoinen, ja erittäin lähellä ihan rehellisen katumaasturin käsitettä.Crown SportErityisesti Crownin kotimaassa Japanissa iloitaan kuitenkin sedan-mallista. Porrasperäisellä Crownilla on spesiaali paikka Japanin autohistoriassa, olihan vuonna 1955 lanseerattu ensimmäinen sukupolvi samalla myös Toyotan ensimmäinen kokonaan itsenäisesti suunniteltu sarjatuotantomalli.Luksukseen päin taipuva Crown Sedan.Muut kuin Crossover näkevät kokonaisuudessaan päivänvalon vasta vuonna 2024. Tässä oli kuitenkin (ikkunat visusti tummennettuina) esimakua siitä, kuinka Toyota Crown aikanaan kasvaa mallista mallistoksi.Korotettu, viistoperäinen premiumautoJo mallivuodelle 2023 on useille markkinoille suuntaamassa täysin tuotantovalmis Crown Crossover. Uutuus yhdistelee siis viistoperän tai niin kutsutun fastbackin ja SUV-auton olemuksia, ja omaa tietyiltä osin samanlaisia piirteitä, kuin Citroën C5 X tai tuleva Peugeot 408. Kokoluokassaan Crown Crossover edustaa amerikkalaista mid-sizea eli eurooppalaista D-segmenttiä, toteutustavan ollessa varsin premium.Voimalinjapuolella uuteen Crowniin tarjotaan Toyotan viimeisimpiä hybridijärjestelmiä, pohjautuen 2,5-litraiseen ja 2,4-litraiseen polttomoottoriin. Jälkimmäinen on niin kutsuttu Hybrid Max, ensimmäinen puolestaan vaikkapa Camrystä, RAV4:stä tai Lexus ES:stä tuttu täyshybridi. 2,4-litrainen huippumalli tarjoilee jopa 300 hevosvoiman tehot. Huippumallin erottaa jo ulospäin fancymmästä lookista, muun muassa kaksivärisine korimaalauksineen.Crown Crossover lainaa varsinkin keulassaan tiettyjä elementtejä tuoreelta bZ4X -sähköcrossoverilta.Crown on menossa myyntiin aluksi Japanin kotimarkkinoille, ja tämä tapahtuu elokuussa. Kansainvälisessä lehdistötiedotteessaan Toyota antaa alustavan arvion mallin hinnoittelusta, mikä antaa samalla hyvän kuvan myös Crown Crossoverin asettumisesta merkin mallistoon ja automarkkinoille ylipäätään. Hinnat näyttäisivät starttaavan Crossover X -mallin noin 4,35 miljoonasta jenistä. Tällä alkaen-hinnalla saisi Japanissa esimerkiksi hyvin varustellun Camryn tai RAV4 PHEV:n. Huipulla on puolestaan 6,4 miljoonan jenin RS "Advanced". Vastaavalla rahalla saisi Japanissa helposti jo Land Cruiserin tai GR Supran ja rahaa jäisi vielä runsaisiin herkkuihinkin.Kuvan Japanin-mallin ratissa huomio kiinnittyy muuhunkin kuin oikeanpuoleisuuteen. Aistikas kruunulogo on nimittäin löytänyt siihen tiensä. USA:n pressikuvien autoissa sekä keulassa että ratissa oli kuitenkin normaali Toyota-logo.Crown Crossover ei ainakaan nyt näytä tähyävän Euroopan markkinoille, mutta koko malliston esiinmarssin myötä jää nähtäväksi, saisiko Toyota sitten kuitenkin kruununsa jopa täällä saakka.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaEnsi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Käsitteet venyvät: Toyota Aygo on tästä eteenpäin äijämäinen pikkucrossover Aygo X Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Estate Keidas tikapuurungolla – näin mahtailee uuden Land Cruiserin luksuspainos Lexus LX 600 Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Ikiliikkuja Toyota Land Cruiser J70 on myyty seuraaviksi kahdeksi vuodeksi loppuun – sen jälkeen juhlitaan nelikymppisiäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous