17.1.2017 Ajoneuvot ”Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa” – Toyotalla pää kylmänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tie autonomisiin autoihin ei ole Toyotan mukaan niin helppo ja yksinkertainen kuin usein esitetään. Maailman suurimman autovalmistajan tittelistä kilpaileva Toyota tarjoili pari viikkoa sitten CES-kulutuselektroniikkamessujen lehdistötilaisuudessa automaattiautoja odottaville kylmää realismia. Japanilaisvalmistaja esitteli tuolloin Concept-i-tekoälyautonsa ja pohti samalla autonomisten ajoneuvojen tulevaisuutta.Toyotan autonomiahankkeen keulakuvana nähtiin viime vuonna perustetun Toyota Research Instituten pääjohtaja Gill Pratt. Professoritaustaisen Prattin luennon alkupuolella hän esitti heti vaikean kysymyksen: milloin autonomiset autot ovat tarpeeksi turvallisia? Esimerkiksi Yhdysvaltojen tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 35 000 henkilöä ihmisten kuljettamien ajoneuvojen seurauksena, mutta olisimmeko valmiit hyväksymään yhtä turvallisen robottiauton? Tuskin, sillä historia on osoittanut, että ihmisillä on lähes nollatoleranssi ihmishenkiä tai loukkaantumisia vaativien konevirheiden suhteen. Koneelta siis odotetaan lähes täydellistä suoritusta.Autonomiakehityksen tavoitteena on niin sanottu viides autonomiataso. Määritelmän mukaan auto kykenee tuolloin ajamaan koska tahansa, missä tahansa, sääoloista riippumatta, ilman ihmiskuljettajan valvontaa.– Se on upea tavoite. Valitettavasti kukaan meistä auto- tai IT-alalla ei ole vielä lähelläkään sen saavuttamista.Vaikka eri valmistajien prototyypit selviävät hienosti useista ympäristöistä, maailmassa on vielä lukemattomia tilanteita, joissa kone ei ole pätevä kuljettaja. Täydellinen autonomia tulee vaatimaan Prattin mukaan vielä reilusti enemmän koneoppimista ja sekä simuloituja että ajettuja kilometrejä kuin mitä yksikään autovalmistaja on tähän mennessä saanut aikaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoitetusti autonominenHyvänä uutisena on kuitenkin se, että lähes yhtä hyvä autonomian neljäs taso vaikuttaa saavutettavalta reilusti nopeammin. Neljännellä autonomiatasolla kone selviytyy itsenäisesti tietyistä ajosuoritteista, kuten esimerkiksi moottoriteistä, tietyistä nopeuksista tai rajatuista keskusta-alueista.Prattin mukaan yhtiöiden A, B "tai vaikkapa T" esittämät väitteet täydellisestä autonomiasta 2020-luvun alkupuolella viittaavat juuri autonomian nelostasoon. Erilaiset liikkuvuuspalvelut (MaaS) lienevät erityisen kiinnostuneita tästä tasosta, sillä palveluntarjoajat voivat tuolloin rajoittaa ajoneuvojen käyttöalueita ja autonomiaominaisuudet voidaan vastaavasti sovittaa palvelun rajatulle toimialueelle.Tikapuita laskeuduttaessa automaatiotasolle kolme ongelmaksi nousee ihmisen ja koneen välisen vastuun siirtäminen. Taso kolme on määritelty siten, että kuljettaja voi keskittyä muihin asioihin, mutta automaattiauto saattaa yllättävissä tilanteissa vaatia ihmiskuljettajan apua. Nopeasti kehittyvissä tilanteissa kysymykseksi nousee, voiko järjestelmä todellakin hoksata kaikki ne liikennetilanteet, joista se ei selviä.Kolmannen tason merkittäviin ongelmiin kuuluu myös se, kuinka pitkän varoituksen ihmiskuljettaja tarvitsee pistääkseen esimerkiksi kirjan pois sylistään ja keskittyäkseen jälleen ajamiseen. Jotta älypuhelintaan tuijottava kuljettaja saisi 105 km/h nopeudella ajettaessa noin 15 sekunnin ennakkovaroituksen, auton järjestelmien tulisi havaita ongelma noin 460 metrin päästä. Pitkä varoitusaika taas on tarpeen erityisesti, jos edellisestä ajohetkestä on pitkä aika. Tällainen havaintoetäisyys ja ennustamiskyky on erityisen vaikeaa kolmostason järjestelmille.– Saattaa olla, että kolmostaso on yhtä vaikea saavutettava kuin nelostaso, Pratt kiteyttää.Valppautta vaaditaanAutomaatiotaso kaksi on jo osittain täällä. Tasolla tarkoitetaan järjestelmää, jossa ihmiskuljettajan täytyy jatkuvasti valvoa järjestelmän toimintaa ja olla valmiina puuttumaan siihen. Järjestelmä ei välttämättä havaitsekaan vaaratilannetta itse.– Se on hiukan sama kuin jarrun painaminen mukautuvaa vakionopeudensäädintä käytettäessä, kun järjestelmä ei havaitse tiellä olevia roskia.Ongelmaksi nousevat tilanteet, joissa kuljettajat yliluottavat järjestelmiin, erityisesti jos järjestelmä ei pyydä usein apua tai kuljettaja päättää tahallisesti kokeilla järjestelmän rajoja.Kuljettajan kohdalla ongelmana on myös valppauden ylläpito, sillä jo toisen maailmansodan tutkaoperaattoreiden kohdalla huomattiin, että visuaalisissa havaintotehtävissä tarkkailukyky alkaa herpaantua noin 15 minuutin jälkeen. Toyotan mukaan jotkin sivutehtävät voivat onneksi vähentää tätä valppauden herpaantumista. Keskusteleminen, musiikin kuuntelu ja nopeuskameroiden etsintä voivat Prattin mukaan olla tällaisia sivutehtäviä, jotka auttavat ylläpitämään huomiokykyä. Yhtiö visioi myös, että Concept-i:n Yui-tekoäly voisi olla optimaalinen keskustelukumppani näissä tilanteissa, sillä myös järjestelmä havainnoi liikennettä keskustelun ohessa.Suoraan nelostasolle?Joidenkin autovalmistajien mukaan kakkos- ja kolmostason haasteet ovat liian suuria ja he keskittyvät suoraan neljänteen autonomiatasoon. Toyota ei ole vielä tehnyt päätöstä asian suhteen.Pratt toisti Akio Toyodan Pariisissa esittelemän jaottelun siitä, että Toyotan automaatiojärjestelmät jakautuvat kahteen lajiin: ihmiskuljettajan tekemisiä vahtivaan Guardian-suojelusenkelitilaan sekä kaiken ajamisen hoitavaan Chauffeur-autonkuljettajatilaan. Järjestelmien pohjalla toimivat laitteistot, ohjelmistot ja oppiminen ovat pitkälti samoja. Esimerkiksi Concept-i:n kohdalla tarkoituksena on, että kuljettaja voi vaihtaa tilojen välillä tilanteen mukaan. Autonkuljettajamoodilla Toyota hakee myös uusien ihmisryhmien liikkuvuutta, ajokortin ja ajotaidon jäädessä pois vaatimuslistalta.Prattin mukaan tärkeintä on kuitenkin pelastaa mahdollisimman monta ihmishenkeä matkalla autonomiaan, sillä kestää vuosikymmeniä, että merkittävä osa esimerkiksi Yhdysvaltojen autokannasta on autonomisia nelos- tai vitostason mukaisesti. Toyotan tavoitteena puolestaan on päästä tilanteeseen, jossa yhtiön ajoneuvot eivät ole syypäänä yhteenkään onnettomuuteen edes ihmisen ajamana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Yllättävän tervejärkinen näkemys"Vaikka Gill Prattin esittämät näkemykset koko autoalan autonomiakehityksestä eivät ehkä ole kehitysevankelistojen mieleen, saavat ne kuitenkin alalta vastakaikua. Kalifornialaisen autokonsulttiyhtiö The Carlabin Mike Dovorany esimerkiksi kehui Automotive Newsille Toyotan esitystä selväjärkiseksi ja realistiseksi.Monet Prattin esittelemistä ongelmista ovatkin entuudestaan tuttuja pähkinöitä purtavaksi, mutta ne täytyy silti ratkaista matkalla ihmisten ja lopulta autonomisten autojen yhteiseloon.Lähde: Toyota, Automotive News Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous