14.2.2019 Ajoneuvot Kuminasta – suomalainen innovaatio Continental-uutuusrenkaan keihäänkärkenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisen Tikka Spikes Oy:n kehittämän kumirunkoisen nastan luvataan pitävän jäällä paremmin, kuluttavan tietä vähemmän ja kestävän kulutusta kauemmin kuin perinteisen alumiinirunkoisen nastan. Tikkakoskelainen Tikka Spikes on vanha tekijä, mitä talvirenkaiden nastoitukseen tulee. Vuodesta 2008 yhtiö on kuulunut saksalaisen Continentalin omistukseen, ja jo tätä ennen rengasjätti oli nastafirmalle merkittävä asiakas.Yhteistyön tuorein hedelmä on kumirunkoinen nasta, jonka idea syntyi vuonna 2011. Pitkällisen kehitystyön ja miljoonien testikilometrien tulos on nyt istutettu Continentalin uutuustalvirenkaaseen, Ice Contact 3:een.Toistaiseksi kumirunkoinen nasta tulee tarjolle vain isompien kokojen Ice Contact 3 -renkaisiin, eli tällaisella nastalla varustettujen renkaiden valikoima starttaa 17 tuumasta. Tätä pienemmän koon renkaissa käytetään edelleen perinteistä alumiinirunkoista nastaa. Sekin, kuten koko rengas muutenkin, on täysin uudistettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRungon verran pehmeämpiKumirunkoinen nasta, jota valmistaja kutsuu nimellä ContiFlexStud, koostuu entiseen tapaan itse nastan piikistä eli kovametallipalasta, mutta se tukeutuu perinteisen alumiinirungon sijaan kumiseen runkoon.Rakenteesta on monia etuja. Koska runko-osa on kovametallipalan ohella joka tapauksessa kosketuksissa ajoalustaan, kumimateriaali rungossa vähentää valmistajan mukaan tien päällysteen kulumista viidenneksen verran perinteiseen alumiinirunkoiseen nastaan verrattuna.Tämä ei kuitenkaan tarkoita heikentynyttä jääpitoa, päinvastoin. Jo valmiiksi hyvän jääpidon omaavaan edeltäjärenkaaseen Conti Ice Contact 2:een nähden pito on valmistajan mukaan kohentunut peräti kymmenellä prosentilla. Alumiinirunkoista nastaa käyttävään, siis 16-tuumaiseen ja sitä pienempikokoisempaan uuteen Ice Contact 3:een verrattunakin kuminastaisen renkaan jääpito on seitsemän prosenttia parempi.Muut osa-alueet, kuten lumi- tai sulan kelin ominaisuudet, eivät vastaavasti ole ainakaan heikentyneet – näin siis jälleen valmistajan ilmoituksen mukaan. Kaiken kukkuraksi kuminastoitetun renkaan luvataan olevan tavanomaista nastarengasta hiljaisemman.Kumi-kumiliitos varmempiKulutuskestävyyteenkin kuminasta luo uusia uria. Alumiinirunkoisen nastan ja renkaan kumiseoksen välinen liitos on kulumisen kannalta vaikeasti hallittavissa, mutta kuminastoitetussa renkaassa tämä ongelma väistetään.Kun sekä rengas että nastan runko ovat samaa materiaalia, kiinnitys säilyy varmempana koko renkaan eliniän ajan, ja molemmat myös kuluvat samassa tahdissa.Kehitystyön tiimellyksessä kokeiltiin muitakin materiaaleja alumiinisen nastarungon korvikkeeksi – muun muassa erilaisia muovilaatuja – mutta niiden käytön estivät lopulta huonommat pakkasominaisuudet.Niinpä päädyttiin kumiin, tehtaan edustajan sanoin: ”Jos se kestää renkaan kulutuspinnassa, se kestää nastassakin.”Luvassa lisääkinMolemmat uutuusrenkaat, niin kumi- kuin alumiininastoitetut, tulevat myyntiin toukokuussa. Se, miksi kaikki Ice Contact 3:t eivät ole heti lähtöön varustettu uudella nastatyypillä, ei valmistajan edustajien mukaan johdu epäröinnistä uutta teknologiaa kohtaan, vaan tämänhetkisestä valmistuskapasiteetista.Investoinnit tuotannon laajentamiseen on tosin Tikkakoskella jo tehty, ja tavoitteena onkin varustaa muutaman vuoden sisällä kaikki Continentalin nastarenkaat uudella kuminastalla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: ContinentalMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää