26.5.2017 Matkailu Kumpi lentoyhtiö tarjoaa paremmat jäsenedut – Finnair Plus vai SAS Eurobonus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailijan kannattaa selvittää, mitä etuja kertyneillä lentopisteillä saa oikeasti. Monet keräävät lentoyhtiöiden palkintopisteitä vain ilmaisten palkintojen ja lentojen toivossa. Toisille pisteiden keräämisessä on kyse jäsenstatuksen saavuttamisessa.Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmien tasot avaavat jäsenelle rahanarvoisia ja ylellisiä etuja matkalle. Jäsentasoja kivutaan ylöspäin ansaitsemalla tasopisteitä, joita saa lentämällä kyseisen lentoyhtiön tai samaan lentoallianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lennoilla. Lentopisteluottokortteja vertaileva VertaaEnsin.fi on käynyt lävitse suomalaisille matkailijoille tuttujen Finnairin ja SAS:in kanta-asiakasohjelmien tasojäsenyyksiä ja niiden etuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdenlaisia pisteitäJäsentasoetuja hamuavan asiakkaan on syytä ymmärtää mitä eroa on eri pisteillä. Finnairin ja SAS:n lentopisteohjelmissa kerätään Finnair Plus -pisteitä ja SAS EuroBonus -pisteitä. Nämä pisteohjelmat jakaantuvat kumpikin kahdenlaisiin pisteisiin.Finnairilla Plus-palkintopisteet oikeuttavat erilaisiin palkintoihin, kun taas tasopisteillä saavutetaan jäsenetuja kuten nopeampi turvatarkastus ja loungevierailut.SAS:illa pisteet jaetaan Ekstra- ja Basic-pisteisiin, joista jälkimmäisiä käytetään jäsentasojen kiipeämiseen. Tasopisteiden kertymiseen lentämällä vaikuttaa lentolipun hinta, tyyppi ja luokka, sekä lennon pituus ja asiakkaan nykyinen jäsentaso. Jäsentason edut vaihtelevat tason mukaan ja monia niistä voi hyödyntää samaan allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lennoilla.Finnair Plus ja SAS EuroBonus pähkinänkuoressaFinnair Plus perus-jäsentasot: basic, silver, gold ja platinum (lisäksi Finnair-junior ja lifetime). SAS: basic, silver, gold ja diamond. Basic taso oikeuttaa jo keräämään pisteitä ja saamaan erikoistarjouksia. Oneworldiin kuuluvan Finnairin jäsentasot vastaavat oneworldin oman kanta-asiakasohjelman jäsentasoja, joten Finnair Plus jäsen voi hyödyntää oneworld jäsenetuja 15 eri lentoyhtiön lennoilla. Onewordilla on yli 650 loungea ympäri maailmaa, yli tuhat lentokohdetta, yli 160 eri maassa. Scandinavian Airlines on osa Star Alliancea. Star Alliance muodostuu 28 lentoyhtiöjäsenestä: 1 356 lentokohdetta, 193 maassa. Monet SAS:n Eurobonus-edut ovat myös voimassa sen yhteistyökumppaneiden lennoilla. SAS:n jäsentasojen saavuttamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän pisteitä tai lentoja (kultataso poikkeuksena). Star Allianceen kuuluvalla SAS:lla lähes tuplasti enemmän yhteistyölentoyhtiöitä etujen käyttöön ja pisteiden keräämiseen. SAS:n kultajäsen voi jo lahjoittaa yhden hopea-jäsenyyden valitsemalleen henkilölle per seurantajakso. EuroBonus -pisteet ovat voimassa pidempään kuin Finnair Plus -pisteet (4–5 vuotta vs. 3 vuotta). Paljon lentävän on mahdollista saavuttaa korkeampi jäsentaso nopeammin EuroBonus-ohjelmassa. Jäsentasojen vertailu ei ole kuitenkaan täysin yksiselitteistä, sillä siihen vaikuttaa myös pisteiden ansaintajärjestelmä, joka ei ole suoraan verrannollinen. Myös halpalentoyhtiö Norwegianin lentopisteiden kerääminen nostaa suosiotaan. Norwegian Reward ohjelmassa CashPoint-pisteitä kerätään vain lentopalkintoihin. Finnair Plus -palkintopisteitä voi kerätä Finnair-Plus Visa, Visa Gold, MasterCard ja Diners Club luottokorteilla. SAS:n EuroBonus -pisteitä ansaitaan SAS Eurobonus Diners Club- ja SAS Eurobonus World MasterCardilla. Yleisesti yhdestä kulutetusta eurosta saa yhden lentoyhtiön palkintopisteen.Tasopisteiden kertyminen:FinnairSASPohjoismaat, yhdensuuntainen lento250–2 000 p.250–1 000 p.Euroopan sisäiset lennot, yhdensuuntainen lento500–4 000 p.500–2 000 p.USA & Aasia, yhdensuuntainen lento2 000–16 000 p.3 000–12 000 p.Paljon lentävän on mahdollista saavuttaa korkeampia jäsentasoja nopeammin EuroBonus-ohjelmassa. Jäsentasojen vertailu ei ole kuitenkaan täysin yksiselitteistä, sillä siihen vaikuttaa myös pisteiden ansaintajärjestelmä, joka ei ole suoraan verrannollinen. Se mille lentoyhtiölle pisteidenkeruun kannattaa keskittää, riippuu ennen kaikkea millaisia etuja arvostaa, ja mitä pisteiden keräämisen eteen on valmis tekemään.Muita suomalaisten suosimia kanta-asiakasohjelmia ovat mm. Oneworldiin kuuluvat British Airwaysin Executive Club ja American Airlinesin AAdvantage.Lähde: VertaaEnsin.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa