29.5.2023 Ajoneuvot Kuudennen sukupolven Honda CR-V rantautui Eurooppaan – aiempaa isompi katumaasturi kahdella erilaisella hybridivoimalinjalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan katumaasturien eurooppalainen uudistuskierros päättyy CR-V:hen, joka on siis aikaisempaa suurempi. Kaksilitraisen bensiinimoottorin ympärille on rakennettu erilliset täys- ja lataushybridivoimalinjat, jälkimmäinen Hondalle ensimmäisenä Euroopassa. Honda toi samalla kertaa Euroopan markkinoille ensimmäisen täyssähkökatumaasturinsa, HR-V:hen osittain perustuvan e:Ny1:n, nuoremmille ostajille tähdätyn keskikokoisen ZR-V:n sekä vihdoin myös kuudennen sukupolven CR-V:n, joka on ollut muun muassa Pohjois-Amerikan markkinoilla jo viime vuodesta lähtien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerralla lisää tilaaCR-V:tä on työnnetty mallistossa ylöspäin, sillä mainittu uusi aluevaltaus ZR-V on itse asiassa mitoiltaan jo hyvin lähellä viidennen sukupolven CR-V:tä.Sisätilojen kannalta hyvin oleellisia ovat akseliväli sekä leveys, joihin saadaan vastaavasti neljän ja 1,3 senttimetrin lisäys. Takajalkatilat ovat kasvaneet myös noin puolellatoista senttimetrillä. CR-V:n kokonaispituus on kasvanut miltei seitsemällä sentillä, ja tavaratilan tilavuus lisääntynyt 18 prosentilla, mutta tilavuushan riippuu osittain malliversiosta. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on tähänastisen CR-V -sarjan kookkain sukupolvi.Ulkonäöllisesti CR-V on muuttunut maltillisesti mutta tunnistettavasti. Pintapellithän ovat periaatteessa kaikki uusia, mutta eniten tämä näkyy keulan alueella, johon on Hondan mukaan etsitty inspiraatiota Pohjois-Amerikan Pilotista ja Ridgelinesta. Takavaloumpioiden muoto ei näytä muuttuneen, vaan led-kuviot niiden sisällä kylläkin. Uusi CR-V on ulkonäöltään paljon maltillisempi kuin mitä esimerkiksi kolmos- ja nelossukupolvet aikanaan olivat.Korin jäykkyyttä on kasvatettu 15 prosentilla ja muun muassa ohjaus sekä jousitus on säädetty aiempaa sukupolvea dynaamisemmiksi.Ensimmäinen töpselihybridi-Honda EurooppaanJoillain markkinoilla nähtävä 1,5-litrainen turbobensiini jää Euroopan ulkopuolelle, joten uusi CR-V on aina hybridi. 2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla isännöi e:HEV -täyshybridiversiossa jopa kahta sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen. Voimaa löytyy 207 hevosvoiman eli 152 kilowatin ja 335 newtonmetrin edestä.Honda avaa meikäläisittäin pelin täyshybridien osalta "vasta" nyt, kun se lanseeraa Vanhalla mantereella CR-V e:PHEV:n. Pistokehybridi perustuu täysin samaan voimalinjaan kuin e:HEV, mutta siinä on isompi ja tietenkin pistokkeesta ladattava ajoakku. Tiedot ovat tarkentumaan päin, mutta Honda lupailee e:PHEV:lle 82 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Se olisi hienoisesti pidempi kuin esimerkiksi Toyota RAV4 Plug Inissä, jossa on 18,1 kilowattitunnin akku. Hondan akku latautuu 11 kilowatin laturilla täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa.Hybridivoimalinjojen käyttäytymisestä on pyritty tekemään aiempaa perinteisemmän tuntuista, ja esimerkiksi portaattoman CVT:n toiminta haluaa mukailla enemmän perinteistä automaattilaatikkoa ainakin siltä osin, että kiihdytyksessä moottorin ääni ei nousisi yhtä hallitsevaksi. Myös huippunopeuden luulisi olevan useimmille riittävä, 185 km/h.Sisältä totutun digitaalinenUusi CR-V lainaa kojelautanäkymäänsä monia elementtejä tuoreimmasta Civicistä. Digitaalisuus on trendikkäällä tasolla, kun mittariston virkaa toimittaa 7-tuumainen ruutu ja kojelaudalla kelluu joko 7- tai 9-tuumainen tietoviihdeyksikkö.Fyysisille painikkeille jää uudessa CR-V:ssä hyvin tilaa, sillä niillä hoituvat muun muassa ilmastoinnin sekä äänenvoimakkuuden säädöt. Ympäristötietoisen katumaasturin kojelaudan somisteeksi on valikoitunut pölyttäjäystävällinen hunajakennokuosi.CR-V tarjoaa USB-A- ja -C-liittimet, joilla voi ladata monenmoista vempainta. Kojelaudalta tilaa ei vie mikään ylimääräinen, kun vaihteenvalitsimetkin ovat mallia painike, mutta myös yleistä säilytystilaa pitäisi olla hyvin tarjolla.Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää