7.6.2025

Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Outo ääni, kuten kolina, vinkuna tai rahina voi olla merkki alkavasta viasta jo ennen kuin mikään varoitusvalo syttyy.

Kysymys: Auto pitää outoa ääntä ajaessa. Mistä tiedän, onko kyseessä harmiton ääni vai merkki vakavammasta viasta?

Auto ei yleensä hajoa yllättäen. Moni vika antaa itsestään merkkejä hyvissä ajoin, jos niitä osaa kuunnella. Autosta kuuluva epätavallinen ääni on usein ensimmäinen varoitus. Sen sivuuttaminen voi johtaa suurempaan ja kalliimpaan ongelmaan.

Vikaa ei voi välttämättä diagnosoida tarkasti pelkän äänen perusteella, ja moni eri vika saattaa aiheuttaa samankaltaisia ääniä, joita voi olla vaikea erottaa toisistaan. On kuitenkin hyödyllinen taito tunnistaa, mistä päin autoa ääni kuuluu ja mitä se voi tarkoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoritila

Jos ääni kuuluu konepellin alta, on hyvä aloittaa tarkistamalla moottoriöljyn määrä ja kunto. Jos öljy on vähissä tai sitä ei ole vaihdettu aikoihin, moottori ei saa tarvitsemaansa voitelua. Seurauksena voi olla esimerkiksi kovempi ääni, nakutus tai metallinen kolina. Moottorista kuuluva nakutus voi myös viitata venttiilivikoihin, nokka-akselin ongelmiin tai jopa moottorivaurioon.

Moottorin käydessä ilmenevä ulina tai kitisevä ääni, joka muuttuu kierrosluvun mukana, liittyy usein moniurahihnaan tai sen kiristimeen. Jos hihna on löysällä tai kulunut, se alkaa ääntää ennen varsinaista rikkoutumista.

Ääni ei kuitenkaan aina synny moottorista itsestään. Voimistunut käyntiääni saattaa johtua myös reiästä pakoputkessa. Lisäksi löysät suojapellit tai irtonaiset muoviosat voivat aiheuttaa äänekästä resonointia moottorin käydessä ja kuulostaa dramaattiselta, mutta ne ovat helposti korjattavissa.

Alusta ja jousitus

Töyssyistä ajaessa kuuluvat kolahdukset viittaavat alustan osien vikoihin. Useimmiten kyse on iskunvaimentimen, koiranluun tai tukivarren puslan kulumisesta. Myös katkennut jousi voi oireilla tällä tavalla.

Kiihdyttäessä kuuluva kolahdus ja ratin kautta tuntuva värinä voivat olla merkkejä viallisesta vetonivelestä, erityisesti etuvetoisessa autossa. Vauhdin mukaan voimistuva tai hiljenevä ulina tai jurnutus, joka korostuu kaarteissa, johtuu usein kuluneista pyöränlaakereista.

Ohjauksen ääntely, kuten rahina tai narina rattia kääntäessä, voi liittyä ohjaustehostimeen tai sen pumpun kulumiseen.

Jarrut

Jarrujen kulumisen huomaa viimeistään silloin, kun ne alkavat pitää ääntä. Terävä vinkuna jarruttaessa johtuu usein jarrupalojen metallisista kulumisvaroittimista, jotka on suunniteltu pitämään ääntä, kun kitkapinta alkaa olla vähissä. Jos taas kuuluu metallinen rahina tai raapiva ääni, ovat palat todennäköisesti jo kuluneet loppuun ja jarrulevy vahingoittuu metallien hankauksesta.

Jarrupaloista voi lähteä ääntä myös silloin, kun ne ovat uudet. Tämä kuuluu joskus sisäänajovaiheeseen, mutta jos ääni jatkuu pitkään, asennus tai palan laatu voi olla syynä.

Jos jarruttaessa kuuluu kolinaa tai ratissa tuntuu tärinää, voi kyse olla löysästä jarrusatulasta tai kieroista ja kuluneista jarrulevyistä. Tällaiset ongelmat eivät välttämättä näy heti ulospäin, mutta ääni kertoo, että korjaamolla olisi hyvä poiketa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimansiirto ja vaihteisto

Automaattivaihteisessa autossa kuuluva viiveen yhteydessä ilmenevä jurina tai nykäyksen säestämä kolahdus voi kertoa momentinmuuntimen viasta tai öljynvaihdon tarpeesta.

Manuaalivaihteisessa autossa outo ääni voi johtua kytkimestä – esimerkiksi kulunut painelaakeri rahisee usein kytkinpoljinta painettaessa. Jos vaihteet menevät sisään raskaasti ja auto pitää samalla kolahduksen, voi vika olla vaihteiston sisällä tai kytkinvaijerissa.

Perän tai tasauspyörästön suunnalta kuuluva ulina tai jyrinä maantieajossa voi kertoa laakerivauriosta tai liian vähästä öljystä. Tasauspyörästön ongelmien aiheuttama ääni yleensä muuttuu tasaisesti nopeuden mukana, mikä helpottaa vian tunnistamista.

Kori, ovet ja sisätilat

Kaikki auton oudot äänet eivät ole välttämättä tekniikkaan liittyviä vikoja. Ovien välistä kuuluva vihellys moottoritiellä voi johtua huonosti istuvasta tiivisteestä, joka ei enää sulje ovea täysin ilmatiiviisti. Se ei ole vaarallista, mutta se voi vaikuttaa matkustusmukavuuteen ja talvella aiheuttaa lämpöhukkaa.

Sisätilojen natina, erityisesti kylmällä säällä, on tavallista varsinkin iäkkäämmissä autoissa. Se voi johtua lämpölaajenemisesta, muovien välisestä kitkasta tai huonosti kiinnitetyistä paneeleista.

Miten outoon ääneen tulisi reagoida?

Lopulta autosta kuuluva outo ääni saattaa joskus johtua harmittomasta syystä, kuten jarrulevyn ja jarrukilven väliin joutuneesta kivestä, joka voi irrota itsestään ajon aikana, eikä vaadi sen enempää huomiota.

Tärkeintä on, ettei autosta kuuluvia outoja ääniä sivuuteta toiveajattelulla. Kuuntele siis autoasi ja luota omiin havaintoihisi – jos jokin ei kuulosta normaalilta, on parempi tarkistuttaa asia ammattilaisella ennemmin kuin myöhemmin.

Ennakoiva huolto ei ainoastaan pidennä auton käyttöikää, vaan tuo myös mielenrauhaa ja parantaa turvallisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat