21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa lataushybrideistä tukee vain hitaampaa AC-latausta. Kysymys: Miksi plug-in hybridejä ei pysty lataamaan tehokkaista täyssähkäreiden pikalatauspisteistä, vaan on tyydyttävä selvästi hitaampiin latausvaihtoehtoihin? Plug-in hybridit eli ladattavat hybridiautot ovat eräänlainen kompromissi sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä, ja niiden akku- ja lataustekniikka heijastaa tätä tasapainoilua. Lataushybridit on suunniteltu toimimaan lyhyillä matkoilla enimmäkseen sähköllä, ja käyttöolosuhteista riippuen toimintamatka on noin 30–100 kilometriä. Lataushybridillä matkaa voi kuitenkin jatkaa polttomoottorin avulla silloin, kun akun varaus ei riitä. Tällöin ei ole samanlaista tarvetta ladata nopeasti akkua matkan jatkamiseksi, kuten täyssähköautolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAC- ja DC-latauksen eroUseimmat lataushybridit on suunniteltu tukemaan vain AC-latausta eli vaihtovirtalatausta, joka on hitaampi latausvaihtoehto. AC-lataustapa on yleisin kotilatauksessa ja julkisilla keskinopeilla latausasemilla, koska se on kustannustehokasta ja vastaa useimpien käyttäjien päivittäisiä tarpeita. Latausteho on kuitenkin rajallinen, yleensä 3,6–22 kW, sillä muuntaminen riippuu ajoneuvon sisäisen laturin kapasiteetista. Esimerkiksi lataushybrideissä yleisin latausteho on noin alle 4 kW.Pikalatauksella tarkoitetaan yleensä DC-latausta eli tasavirtalatausta. DC-lataus ohittaa auton sisäisen laturin ja syöttää virran suoraan akkuun, mikä mahdollistaa suuren lataustehon 50 kW:sta jopa 350 kW:iin saakka. DC-lataus olisi siis useimmiten ylimitoitettu ratkaisu lataushybridin akulle, joka on kapasiteetiltaan noin 10–20 kWh, kun taas täyssähköautossa akkukapasiteetti on 50–100 kWh.Poikkeuksia kuitenkin löytyy. Tietyt lataushybridimallit, kuten Mitsubishi Outlander PHEV, tukevat DC-latausta. Näissä malleissa DC-latausteho on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin täyssähköautoilla, korkeintaan noin 22 kW.Suurella lataustehoilla ladattaessa akku voi ylikuumentua tai kulua nopeammin, mikä lyhentää sen käyttöikää. Se on yksi syy siihen, miksi täyssähköautoillekin suositellaan AC-latausta ensisijaisena vaihtoehtona aina kun mahdollista. Koska lataushybridin akku on kapasiteetiltaan pienempi ja suunniteltu erilaisiin käyttötarkoituksiin, suuret lataustehojen vaihtelut voisivat olla erityisen haitallisia akun kestävyyden kannalta.Lisäksi pikalatauksen mahdollistamisessa tulevat vastaan kustannukset. Lataushybridit ovat suunniteltu olemaan mahdollisimman taloudellisia sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan. Laitteiston lisääminen DC-latausta varten kasvattaisi entisestään auton hintaa, mutta tarjoaisi käyttäjille vain vähän hyötyä. Lataushybridin lataus onnistuu jo nykyisellä AC-infrastruktuurilla kohtuullisen nopeasti.Kotilatausta kannattaa suosiaDC-pikalatauspisteet on suunniteltu tukemaan täyssähköautojen tarpeita pitkän matkan ajossa. Täyssähköautot kulkevat nimensä mukaisesti täysin sähköllä, joten on tärkeää, että niitä voidaan ladata nopeasti ja jatkaa matkaa lyhyellä viiveellä. Pikalatureita on Suomessa tämän vuoden tilastojen mukaan alle 4000, kun taas liikenteessä on 275 000 ladattavaa autoa, joista noin 114 000 on täyssähköautoja ja noin 161 000 ladattavia hybridejä. Jos lataushybridit alkaisivat käyttää runsaasti pikalatureita, ne voisivat varata pikalatauspisteitä, joita täyssähköautoilijat tarvitsevat kipeämmin.Lataushybridit on suunniteltu joustaviksi autoiksi – ne voivat turvautua polttomoottoriin silloin, kun sähköä ei ole käytettävissä. Useimmille käyttäjille lataushybridin lataaminen yön aikana kotona tai esimerkiksi työpaikan hitaammasta AC-latauspisteestä on riittävä ratkaisu.Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”