21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa lataushybrideistä tukee vain hitaampaa AC-latausta. Kysymys: Miksi plug-in hybridejä ei pysty lataamaan tehokkaista täyssähkäreiden pikalatauspisteistä, vaan on tyydyttävä selvästi hitaampiin latausvaihtoehtoihin? Plug-in hybridit eli ladattavat hybridiautot ovat eräänlainen kompromissi sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä, ja niiden akku- ja lataustekniikka heijastaa tätä tasapainoilua. Lataushybridit on suunniteltu toimimaan lyhyillä matkoilla enimmäkseen sähköllä, ja käyttöolosuhteista riippuen toimintamatka on noin 30–100 kilometriä. Lataushybridillä matkaa voi kuitenkin jatkaa polttomoottorin avulla silloin, kun akun varaus ei riitä. Tällöin ei ole samanlaista tarvetta ladata nopeasti akkua matkan jatkamiseksi, kuten täyssähköautolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAC- ja DC-latauksen eroUseimmat lataushybridit on suunniteltu tukemaan vain AC-latausta eli vaihtovirtalatausta, joka on hitaampi latausvaihtoehto. AC-lataustapa on yleisin kotilatauksessa ja julkisilla keskinopeilla latausasemilla, koska se on kustannustehokasta ja vastaa useimpien käyttäjien päivittäisiä tarpeita. Latausteho on kuitenkin rajallinen, yleensä 3,6–22 kW, sillä muuntaminen riippuu ajoneuvon sisäisen laturin kapasiteetista. Esimerkiksi lataushybrideissä yleisin latausteho on noin alle 4 kW.Pikalatauksella tarkoitetaan yleensä DC-latausta eli tasavirtalatausta. DC-lataus ohittaa auton sisäisen laturin ja syöttää virran suoraan akkuun, mikä mahdollistaa suuren lataustehon 50 kW:sta jopa 350 kW:iin saakka. DC-lataus olisi siis useimmiten ylimitoitettu ratkaisu lataushybridin akulle, joka on kapasiteetiltaan noin 10–20 kWh, kun taas täyssähköautossa akkukapasiteetti on 50–100 kWh.Poikkeuksia kuitenkin löytyy. Tietyt lataushybridimallit, kuten Mitsubishi Outlander PHEV, tukevat DC-latausta. Näissä malleissa DC-latausteho on kuitenkin selvästi alhaisempi kuin täyssähköautoilla, korkeintaan noin 22 kW.Suurella lataustehoilla ladattaessa akku voi ylikuumentua tai kulua nopeammin, mikä lyhentää sen käyttöikää. Se on yksi syy siihen, miksi täyssähköautoillekin suositellaan AC-latausta ensisijaisena vaihtoehtona aina kun mahdollista. Koska lataushybridin akku on kapasiteetiltaan pienempi ja suunniteltu erilaisiin käyttötarkoituksiin, suuret lataustehojen vaihtelut voisivat olla erityisen haitallisia akun kestävyyden kannalta.Lisäksi pikalatauksen mahdollistamisessa tulevat vastaan kustannukset. Lataushybridit ovat suunniteltu olemaan mahdollisimman taloudellisia sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan. Laitteiston lisääminen DC-latausta varten kasvattaisi entisestään auton hintaa, mutta tarjoaisi käyttäjille vain vähän hyötyä. Lataushybridin lataus onnistuu jo nykyisellä AC-infrastruktuurilla kohtuullisen nopeasti.Kotilatausta kannattaa suosiaDC-pikalatauspisteet on suunniteltu tukemaan täyssähköautojen tarpeita pitkän matkan ajossa. Täyssähköautot kulkevat nimensä mukaisesti täysin sähköllä, joten on tärkeää, että niitä voidaan ladata nopeasti ja jatkaa matkaa lyhyellä viiveellä. Pikalatureita on Suomessa tämän vuoden tilastojen mukaan alle 4000, kun taas liikenteessä on 275 000 ladattavaa autoa, joista noin 114 000 on täyssähköautoja ja noin 161 000 ladattavia hybridejä. Jos lataushybridit alkaisivat käyttää runsaasti pikalatureita, ne voisivat varata pikalatauspisteitä, joita täyssähköautoilijat tarvitsevat kipeämmin.Lataushybridit on suunniteltu joustaviksi autoiksi – ne voivat turvautua polttomoottoriin silloin, kun sähköä ei ole käytettävissä. Useimmille käyttäjille lataushybridin lataaminen yön aikana kotona tai esimerkiksi työpaikan hitaammasta AC-latauspisteestä on riittävä ratkaisu.Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous