18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maskisuoja kiinnitetään auton keulaan jäähdyttimen säleikköön estämään pakkaskelillä kylmän viiman pääsy suoraan moottoritilaan, jotta moottori lämpeäisi tehokkaammin. Kysymys: Kannattaako autossa käyttää talvella maskisuojaa jäähdyttimen säleikön edessä?Maskisuoja on erityisen hyödyllinen, kun lämpötila laskee reilusti pakkasen puolelle. Kovilla pakkasilla moottorin suorituskyky laskee, polttoaineenkulutus kasvaa, ja moottorin osat voivat kulua nopeammin. Maskisuoja estää kylmän ilman pääsyn suoraan moottoritilaan, jolloin lämpötila pysyy tasaisempana ja moottori toimii tehokkaammin.Viimalta suojaava maski auttaa myös auton sisätilojen lämmityksessä. Kun moottori ei jäähdy liikaa kylmän ilman vaikutuksesta, lämmitysjärjestelmä toimii tehokkaammin. Sisätilat lämpenevät nopeammin ja pysyvät miellyttävän lämpöisinä pidemmilläkin matkoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMilloin maskisuojasta on hyötyä?Maskisuojaa käytetään pääasiassa kylminä vuodenaikoina, kun lämpötila laskee pysyvästi pakkasen puolelle. Maskisuoja kannattaa asentaa heti, kun yölämpötilat alkavat laskea nollan alapuolelle ja päivälämpötilat pysyvät viileinä – usein samoihin aikoihin, kun auton esilämmitys on tarpeen. Maskisuojan käyttö voi olla hyödyllistä myös talven leudommilla keleillä, etenkin lyhyillä ajomatkoilla, jolloin moottori ei ehdi lämmetä kunnolla ilman suojaa.Maskisuojaa ei tule käyttää ympäri vuoden. Keväällä, kun lämpötilat alkavat nousta, suoja on syytä ottaa pois, jotta moottori ei lämpene liikaa. Ylikuumeneminen on moottorille haitallista, ja sen välttämiseksi jäähdytysilman saanti on varmistettava. On hyvä tutustua mallikohtaisiin ohjeisiin, jotka löytyvät yleensä auton tai maskisuojan valmistajan käyttöohjeista.Missä autoissa maskisuoja on tarpeellinen?Maskisuojan tarpeellisuus riippuu auton rakenteesta, moottorista ja käyttöolosuhteista. Erityisesti dieselautoissa maskisuoja on suositeltava varuste, sillä dieselmoottorit lämpenevät hitaammin kuin bensiinimoottorit, ja kylmissä olosuhteissa niiden toimintalämpötilan saavuttaminen voi olla haastavaa. Myös uudemmat bensiiniautot, joissa on pienikokoinen moottori, voivat tarvita maskisuojan tuomaa apua lämpeämiseen.Joissakin hybridiautoissa maskisuoja on tärkeä pakkaskelillä, sillä moottori käy usein lyhyemmän aikaa kuin perinteisessä polttomoottoriautossa. Suojaa tarvitaan erityisesti, jos autoa käytetään säännöllisesti pakkaskeleillä, lyhyillä ajomatkoilla tai vaativissa sääolosuhteissa, kuten kovassa tuulessa tai runsaan loskan keskellä.Maskisuojan voi ostaa valmiina tai tehdä itseMaskisuojia saa ostettua valmiina tai itse leikattavina yleisversioina. Useimmat valmiit maskisuojat on suunniteltu juuri tiettyihin automalleihin, joten ne sopivat täydellisesti auton etusäleikön muotoihin. Kiinnitys hoituu usein erityisillä koukkukiinnikkeillä, mikä tekee asennuksesta yksinkertaista ja varmistaa, että suoja pysyy tukevasti paikallaan.Itsetehty maskisuoja voi olla myös toimiva ratkaisu, jos valmis malli ei ole saatavilla tai jos halutaan edullisempi vaihtoehto. Tärkeää on kuitenkin valita sopivat materiaalit. Moni tekee maskisuojan pahvista, mutta loskaisilla plussakeleillä se ei ole välttämättä kovin kestävä ratkaisu. Itse tehdyssä suojassa tulee myös huomioida, että jäähdyttimen ilmanvaihtoon jätetään riittävästi tilaa moottorin tarpeiden mukaan. Liian tiivis suoja saattaa johtaa ylikuumenemiseen, erityisesti lauhemmilla keleillä tai moottorin ollessa kovalla kuormituksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”