22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton huoltaminen on polttomoottoriautoon verrattuna yleensä edullisempaa ja vaivattomampaa. Kysymys: Mitä sähköauton huoltoon sisältyy, ja onko sen huoltaminen oikeasti edullisempaa kuin polttomoottoriauton?Sähköautojen huoltokustannukset ja -tarpeet eroavat huomattavasti perinteisistä polttomoottoriautoista. Bensiini- ja dieselautojen moottorit sekä voimansiirto koostuvat lukuisista liikkuvista osista, jotka rikkoutuessaan voivat aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Sähköautoissa tilanne on täysin toinen – niiden sähkömoottorit ja voimansiirto ovat rakenteeltaan yksinkertaisempia, mikä vähentää huollon tarvetta ja tekee auton ylläpidosta usein edullisempaa. Lisäksi sähköautoissa on vähemmän huoltoa vaativia komponentteja, joten esimerkiksi öljynvaihdot ja sytytystulppien uusiminen jäävät kokonaan pois, mikä alentaa huoltokustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltovälit ja keskeiset tarkastuksetUseimmat sähköautovalmistajat määrittelevät huoltovälin ajan tai ajokilometrien mukaan. Tyypillisesti sähköautot huolletaan noin kahden vuoden tai 30 000 kilometrin välein, mutta tarkka huoltoaikataulu vaihtelee automerkin ja -mallin mukaan.Vaikka sähköauto vaatii vähemmän huoltoa polttomoottoriautoon verrattuna, ei se silti ole täysin huoltovapaa. Korkeajännitejärjestelmän ja ajoakun kunto tulee tarkastaa säännöllisesti huollossa, ja kaikki siihen liittyvät huoltotoimenpiteet tulee teettää koulutetulla ammattilaisella. Korkeajännitejärjestelmän huolto edellyttää erityisosaamista ja turvavarusteita, joten vain valtuutetut huoltoliikkeet voivat tehdä siihen liittyviä tarkastuksia ja korjauksia. Vaikka nykyään useimmat sähköautot tulevat pitkällä takuulla varustettuina, akkujen mahdollinen vaihtaminen voi olla merkittävä kustannus pitkäaikaisessa omistuksessa.Akun kannalta tärkeä huollon tarkastuskohde on jäähdytysjärjestelmä. Sähköautossa moottorin jäähdytyksen lisäksi myös ajoakun lämpötilan säätely tapahtuu usein nestejäähdytyksellä. Jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän mahdolliset vuodot tarkastetaan jokaisessa huollossa, sillä akun oikea lämpötila vaikuttaa suoraan sen suorituskykyyn ja käyttöikään.Alusta ja renkaat kovemmalla rasituksellaSekä sähköautoissa että polttomoottoriautoissa on myös samanlaisia huoltokohteita, kuten renkaat ja jarrut. Sähköautot hyödyntävät rekuperaatiota eli energiantalteenottoa jarrutuksissa, mikä vähentää jarrupalojen ja -levyjen kulumista. Vähäinen käyttö voi kuitenkin aiheuttaa jarrujen jumiutumista, joten niitä kannattaa herätellä säännöllisesti tekemällä muutama voimakkaampi jarrutus esimerkiksi kuukausittain.Koska sähköautot ovat tekniikkansa vuoksi painavampia kuin vastaavat polttomoottoriautot, alustan osat voivat kulua tavallista nopeammin. Määräaikaishuolloissa tarkastetaan jousituksen, nivelten, puslien ja iskunvaimentimien kunto, jotta auto olisi varmasti turvallinen ja mukava ajaa.Renkaiden kuluminen on toinen huomionarvoinen seikka. Sähköautojen suurempi paino ja niiden moottorin tuottama välitön vääntömomentti voivat nopeuttaa renkaiden kulumista, erityisesti jos ajotyyliin kuuluu voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset. Sopivista rengaspaineista huolehtiminen ja säännöllinen tarkastus ovat tärkeitä, jotta renkaat eivät kuluisi ennenaikaisesti.Onko sähköauton huoltaminen edullisempaa?Kun tarkastellaan huoltokustannuksia pitkällä aikavälillä, sähköautot osoittautuvat useimmiten edullisemmiksi. Sähköautojen huoltovälit ovat usein pitkät, ja moottorissa ei ole kuluvia osia, joita pitäisi vaihtaa. Vaikka renkaiden ja akun ylläpito vaatii huomiota, niistä aiheutuvat kustannukset ovat usein ennakoitavissa.Vaikka sähköauton huolto koostuu usein lähinnä tarkastuksista eikä osien vaihtamisesta, ei huoltoja kannata jättää välistä. Kuten missä tahansa ajoneuvossa, säännöllinen huolto varmistaa, että auto toimii luotettavasti ja säilyttää arvonsa. Jos tavoitteena on huoltokulujen minimointi, sähköauto on ehdottomasti kilpailukykyinen vaihtoehto perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 28.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä sääntöjä tulee huomioida lisäkaukovalojen määrässä ja sijoittelussa? 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa - nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille